آلودگی خلیج فارس آبزیان بوشهر را کاهش می دهد

فرهاد نصراللهی- سید اصغر مطهری مدیر کل محیط‌زیست استان بوشهر در گفت‌و‌گو با ایران بیشترین آلودگی در خلیج فارس را در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به خصوص در جنوب این استان عنوان کرد و گفت: وجود اسکله‌های نفتی و خطوط انتقال نفت و گاز در دریا و سواحل و همچنین فاضلاب شهری و روستایی که به خلیج فارس می‌ریزد از عوامل آلوده کننده این دریا به شمار می‌رود.
مطهری تصریح کرد: تردد تعداد زیادی لنج صیادی و شناورهایی که معمولاً به دلیل عدم مدیریت پسماند، تمام پسماند خود را به خلیج فارس می‌ریزند به عنوان دیگر منابع آلوده‌کننده این دریا مطرح است.
وی با اشاره به حضور ناوهای اتمی در خلیج فارس ادامه داد: خطر آلودگی خلیج فارس به مواد رادیو اکتیو از طریق تردد ناوهای اتمی بیگانگان زیاد است.
این مسئول افزود: البته بحث فاضلاب و آلودگی نفتی نیز توسط سایر کشورهای حوزه خلیج فارس که دارای سکوهای نفتی و خطوط انتقال نفت و گاز هستند مطرح بوده و در واقع این کشورها نیز در آلودگی این دریا سهم دارند. خلیج فارس به دلیل داشتن موقعیت استراتژیک و تردد کشتی‌های نفتکش در حوزه آن،از سطح آلودگی بالایی برخوردار بوده و می‌توان این دریا را جزو آلوده‌ترین مناطق جهان دانست.
مطهری اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون گزارشی در این باره که آبزیان این منطقه براثر آلودگی خلیج فارس قابل مصرف نباشند و مبتلا شدن افراد بر اثر این آلودگی به بیماری، اعلام نشده است.البته این آلودگی منجر به وجود مشکلاتی در زیستگاه‌های دریایی شده است. به‌طوری که اگر زیستگاهی از بین برود به تبع آن آبزیان آن مناطق نیز کاهش می‌یابد بنابراین این آلودگی موجب کاهش صید آبزیان شده است.
وی با اشاره به زیستگاه مرجان‌ها در خلیج فارس تصریح کرد: با وجود این‌که مرجان‌ها زیستگاه‌های مهم در حوزه دریاها و سواحل آبی محسوب می‌شوند اما متأسفانه به دلایل مختلف از جمله استحصال زمین، برداشت‌های بی‌رویه و قاچاق و همچنین آلودگی نفتی این زیستگاه مهم در حال نابودی است.با نابودی مرجان‌ها در خلیج فارس ماهی‌ها و سایر آبزیان نیز از این حوزه دریایی مهاجرت می‌کنند، بنابراین در این منطقه با کاهش صید، زاد‌آوری و تخم‌گذاری آبزیان روبه‌رو خواهیم شد.
مدیرکل محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: با توجه به این‌که بیشتر خانواده‌های بوشهری ازطریق فروش آبزیان امرارمعاش می‌کنند متأسفانه دچارمشکلاتی دراین زمینه شده‌اند.به‌طوری که دربازارهای خرید وفروش آبزیان شاهد افزایش قیمت آبزیان هستیم.در فصل میگو نیز میزان میگوی برداشتی کاهش یافته و خسارت زیادی به حوزه صیادان وارد آمده است.البته ۲ تا ۳ سال است که مردم منطقه با مشکل کمبود صید آبزیان مواجه هستند.

پایان مطلب/


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.