“آلودگی هوا” حق زندگی سالم را تهدید می‌کند / دلایل عمده آلودگی هوای تهران

اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، از زمان ایجاد تمدن و شهرنشینی و ایجاد صنایع مختلف شهری خصوصاً بعد از انقلاب صنعتی جامعه بشری با سرعتی غیر قابل وصف مرزهای دانش و صنعت را طی کرد، ایجاد شهرها و تهدید حدود محیط زیست از ابعاد مختلف بعد از اندک زمانی توجه دانشمندان علوم انسانی و اجتماعی را به خود جلب کرد.
 
حقوق محیط زیست نیز در راستای حفظ محیط زیست ایجاد و هدف خود را تعیین تکلیف برای احقاق حقوق بشریت در خصوص محیط زیست قرار داد. بعد‌ها این حقوق در گرایش حقوق شهروندی نیز مورد توجه قرار گرفت و به آن پرداخته شد. حقوق محیط زیست و حقوق شهروندی در کشورهای توسعه یافته بسیار مترقی، در کشورهای در حال توسعه در حال بلوغ و در کشورهای توسعه نیافته مغفول مانده است.
 
“محمدجعفر نعناکار” حقوقدان و وکیل دادگستری طی ارسال یادداشتی به باشگاه خبرنگاران به بررسی این مهم پرداخته است.
 
یکی از گرایش‏‌های بسیار مهم در حفظ حقوق‌ زیست تعیین تکالیف شهرنشینان و نهادهای دولتی و عمومی‌ مرتبط با مدیریت شهری است، که کم و بیش در تمامی‌کشورهای جهان به آن توجه می‌شود. در این خصوص و در یکی از مباحث زیرشاخه‌ای به مسئله حق تنفس هوای سالم نیز اشاره می‏‌شود.
 
تنفس هوای سالم حق تمام اشخاص بشر است، نگهداری این فضا نیز وظیفه و تکلیف همگانی است، که این تکلیف بر عهده مردم، دولت و نهادهای بین‌المللی است و هر کدام در این میان، دارای تکالیفی می باشند.
 
بی‌تردید حفظ محیط زیست تکلیف یکایک اشخاص بشری است زیرا که برای تداوم حیات سالم ما نیازمند محیط سالم نیز هستیم. امر به معروف و نهی از منکر نقشی بی‌بدیل را در این خصوص ایفا می‏‌کند.
 
وضع قوانین داخلی و نظارت بر حسن انجام آن، آموزش و آگاهی بخشی، فرهنگ‌سازی و نظارت بر صنایع خرد و کلان را می‏‌توان از وظایف مهم دولت برشمرد.
 
انسجام بین‌المللی در خصوص تحقق اهداف محیط زیستی، تشکیل کمیسیون‏‌های تخصصی، وضع قوانین بین‏‌المللی، همکاری‏‌های دو و چندجانبه در حفظ و ارتقاء محیط زیست و تاسیس و الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی و آموزش‌های بین‌المللی از تکالیف نهادهای بین‌المللی است.
 
متاسفانه به سبب قوانین ضعیف، نبود بازوی اجرایی قوی، عدم آموزش سیستماتیک، فرهنگ ضعیف در خصوص حفظ و ارتقاء محیط زیست، نبود زیرساخت‌های لازم، ضعف در خدمات عمومی‌ و البته عوامل خارج از کنترل، هوای تهران بیش از حد و بیش از اندازه آلوده شده است.
 
این آلودگی حق زندگی سالم شهروندان را تهدید کرده و تکالیف مردم و تصمیم‌گیرندگان را دو چندان می‌کند. اقدامات سریع و دقیق دولتمردان، نهادهای عمومی‌و البته شهروندان می‌تواند نقش بسیار مهمی‌را در سالم‌سازی هوا و ارتقاء بهداشت عمومی‌بازی کند.
 
باید توجه کرد در خصوص علم حقوق، یک اصل مهم و مبنایی وجود دارد و آن همکاری تمام اقشار و اشخاص است که امید است در این خصوص نیز همه شهروندان تهرانی و مسئولین شهری با اقدامی‌ هماهنگ و منسجم در خصوص انجام تکالیف حقوقی خود اقدام کنند.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.