آماده‌سازی مقدمات سفر احمدی‌نژاد به عراق

ایران > سیاست‌خارجی– یکی از منابع رسانه‌ای نزدیک به دفتر جلال طالبانی گفت که دعوتنامه ای از سوی خضیر الخزاعی، معاون رییس جمهور عراق برای احمدی‌نژاد، رییس جمهور ایران ارسال شده است.

این منبع در گفت‌وگو با روزنامه‌ی الشرق‌الاوسط چاپ لندن بیان کرد که دعوتنامه‌ای از سوی خزاعی به عنوان جانشین رییس جمهور که در نبود جلال طالبانی کارهای وی را عهده‌دار شده است، به احمدی‌نژاد ارسال شده و آماده‌سازی‌هایی در این راستا وجود دارد.

یک منبع دیگر نزدیک به دفتر خزاعی نیز گفت که تا کنون چیزی که مساله سفر احمدی‌نژاد در روز پنجشنبه به عراق را تایید و یا تکذیب کند، در اختیارشان قرار نگرفته است.

در همین حال علی الموسوی، مشاور اطلاع‌رسانی نوری المالکی، نخست وزیر عراق گفت که سفر (احمدی‌نژاد به عراق) در آینده نزدیک انجام نمی‌شود.

وی نیز در گفت وگو با این روزنامه بیان کرد اطلاعی از این سفر ندارد و بعید می‌داند فعلا این سفر انجام شود.

الموسوی ادامه داد که رییس جمهور ایران پیشتر درخواست سفر به عراق را داشت اما بنا بر دلایل پروتکلی از جمله این که رییس جمهور (عراق) مسوول دعوت بوده و اکنون وضعیت جسمانی‌شان هم‌چنان مثل قبل است، این سفر انجام نشد و تغییری هم در آن صورت نگرفت.

مشاور اطلاع‌رسانی مالکی دربارهٔ دیدگاه کشورش در قبال آینده روابط با ایران در سایه روی کار آمدن حسن روحانی گفت که روابط میان ایران و عراق نه تنها با تغییر اشخاص تغییر نخواهد کرد بلکه ثابت و برخواسته از اصل احترام متقابل و دخالت نکردن در امور داخلی کشورها است.

وی ادامه داد که ایجاد روابط خوب میان عراق و ایران می‌تواند پیامدهای مثبتی بر ثبات منطقه ایجاد کند.

الموسوی بیان کرد که عراق خواهان ایجاد روابطی متعادل با کشورهای منطقه و در راس آن کشورهای همسایه است.

به گزارش ایسنا، پیش از بیماری جلال طالبانی، رییس‌جمهور عراق دعوتی رسمی از محمود احمدی‌نژاد برای سفر به عراق در چارچوب روابط دو جانبه صورت گرفت که با وجود تعیین زمان این سفر اما طولانی شدن بیماری رییس‌جمهور عراق این سفر تاکنون به تعویق افتاده است.

این سفر پاسخ دولت ایران به دعوت طالبانی خواهد بود که پنج‌شنبه و جمعه هفته جاری انجام می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد در این سفر دو روزه با مقامات عالیرتبه عراق از جمله نوری المالکی، نخست‌وزیر این کشور، خضیر الخزاعی، معاون رییس‌جمهور عراق که در این سفر میزبان احمدی‌نژاد خواهد بود و دیگر مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

احمدی‌نژاد در این سفر همچنین برای زیارت عتبات عالیات به نجف و کربلا سفر می‌کند.


RSS
منبع:همشهری
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.