آماری از خسارت مادی زلزله آذربایجان

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور گفت: زلزله آذربایجان شرقی ۸۰۰ میلیارد تومان خسارت زد.

به گزارش فارس حسن قدمی پیش از ظهر امروز در همایش تخصصی زمین لغزش در مجتمع کوثر بابلسر گفت: حوادث طبیعی، امر لاینفک زندگی انسان بوده و باید به چرخه زندگی اضافه کرد.

وی افزود: بشر با دستیابی به علم و تکنولوژی نباید مشکلی برای ساخت خانه‌های مقاوم داشته باشد زیرا اگر نقشه و برنامه خود را در کاهش  بلایا و اثرات طبیعی بداند می‌تواند آن را کاهش دهد.

قدمی افزایش دانش مسئولان را در این باره امری بسیار ضروری دانست و تصریح کرد: بالا بردن سطح دانش و آگاهی جامعه و به ویژه بالا بردن دانش مسئولان به عنوان خدمتگزار مردم امری ضروری است زیرا مسئولان باید بدانند که مردم جامعه نیاز به چه آموزش‌هایی دارند.

وی عدم رعایت اصول فنی را مهم‌ترین عامل خسارت ناشی از زلزله اخیر در آذربایجان شرقی دانست و گفت: به دلیل عدم رعایت حداقل‌های اصول فنی نه تنها شاهد ویران شدن خانه‌های مسکونی بودیم بلکه بیمارستان‌ها، فرمانداری و اداره گاز این شهر نیز تخریب شد که تاکنون سبب خسارت ۸۰۰ میلیارد تومانی شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: برای ساخت ساختمان‌ها نیاز به علم و دانش، آیین‌نامه و نظارت دقیق کارشناسان است.

وی مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و فرهنگی‌سازی درباره بیمه حوادث را دو عامل مهم دانست و اذعان کرد: باید درباره مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و فرهنگ‌سازی به سمت بیمه حوادث اقدامات اساسی صورت گیرد زیرا مردم گمان می‌کنند اگر به سوی فرهنگ بیمه روی آورند هزینه زیادی دارد در صورتی که بیمه ساختمان مبلغ ناچیزی در سبد خانوار است و این امر جز با فرهنگ‌سازی درست محقق نمی‌شود.

قدمی فرهنگ‌سازی در استقبال مردم به سمت بیمه حوادث را به نفع دولت و مردم دانست و بیان کرد: استان گلستان یکی از استان‌های موفق در بحث بیمه است که امیدواریم مازندران در این رابطه با گلستان رقابت کند تا شاهد کاهش خسارت ناشی از بلایای طبیعی با بیمه باشیم.

وی افزود: اگرچه زلزله اخیر آذربایجان جان بسیاری از هموطنان ما را گرفت اما دستاورد مهم آن بازسازی ۳۰ هزار خانه بوده است.

قدمی با اشاره به اینکه پیشگیری مقدم بر مقابله است، اظهار داشت: باید امکانات را برای پیشگیری حوادث به کار گرفت زیرا هزینه پیشگیری یک‌دهم مقابله است.


پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد آنلاین
بازنشر: ممتازنیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.