آمار طلاق بالا رفت

رئیس انجمن مدکاران اجتماعی ایران گفت: براساس آمارهای موجود در سال ۹۱ به ازای هر ۲٫۹ ازدواج یک طلاق در تهران رخ داده است که البته این آمار در کل کشور ۵٫۵ است. همچنین آمار طلاق ۵٫۲ درصد افزایش داشته که این افزایش در نقاط شهری ۱۳٫۱ درصد بوده است.

سید حسن موسوی چلک در گفتگو با مهر افزود: یکی از نشانگرهای وضعیت موجود در هر حوزه ای آمارها هستند که اگر واقعی باشند یا حداقل به واقعیت نزدیک باشند، می تواند در برنامه ریزی موثر واقع شود.

وی گفت: آمار ازدواج و طلاق اعلام شده توسط سازمان ثبت احوال کشور نشان می دهد که در سال ۹۱ در کل کشور به ازای هر ۵٫۵ ازدواج یک طلاق ثبت شده است. این در حالی است که این آمار در تهران به ازای کمتر از هر ۳ (۲٫۹)ازدواج یک طلاق ثبت شده است. آماری که نگرانی را دراین زمینه درمیان مسئولین و مردم افزایش می دهد بطوریکه حضرت آیت الله مکام شیرازی نیز در جلسه تفسیر قرآن کریم که در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، به موضوع طلاق اشاره کرد و افزود متاسفانه امروز در جامعه ما شاهد افزایش طلاق‌ها و کاهش ازدواج‌ها هستیم.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی تاکید کرد: همچنین آمارهای ارائه شده نشان می دهد که این شاخص در استان های البرز۳٫۵ ،قم۴٫۵،سمنان۴٫۶، مازندران ۴٫۸وگیلان۴٫۹ ازدواج به ازای هر یک طلاق است که از میانگین کشور نیز بالاتر است.از طرف دیگر این شاخص در استان های سیستان و بلوچستان۲۰٫۵،ایلام ۱۰٫۹، چهارمحال و بختیاری ۱۰٫۱،خراسان جنوبی۹٫۹و یزد ۹٫۳ طلاق به ازای هر یک طلاق است.

به گفته موسوی چلک، با توجه به بالاترین فراوانی طلاق در ترکیب سنی مردان ۲۵-۲۹ ساله و زنان۲۰ تا ۲۴ ساله است و با این وجود موضوع جوان بودن زنان مطلقه را باید جدی گرفت که این شرایط آمار زنان سرپرست خانوار را نیز افزایش می دهد، همانگونه که در سالهای اخیر نیز این اتفاق افتاده است.

وی افزود: نکته دیگر این است که براساس آمارهای ازدواج و طلاق که توسط سازمان ثبت احوال ارائه شده است که کمتر از آمار سازمان ثبت اسناد کشور است، در سال ۹۱ در هر ساعت ۹۵ واقعه ازدواج و ۱۷ واقعه طلاق به ثبت رسیده است. تعداد ازدواجهای کمتر از ۱۵ سال نیز قابل تامل است. براساس آمارهای ارائه شده تعداد ۴۰ هزار و ۶۵۳ فقره ازدواج و یک هزار و ۷۷فقره طلاق کمتراز۱۵ سال در کشور ثبت شده است.

موسوی چلک به طلاقهای افراد در سنین بالا اشاره کرد و گفت: طبق آمارها تعداد طلاق های ثبت شده در مردان بالای ۵۰سال ۱۳ هزار و ۴۲۳ فقره و در زنان بالای ۵۰ سال ۶ هزار و ۴۲۲ فقره است. همچنین آمارهای ارائه شده دراین زمینه نشان دهنده کاهش ازدواج و افزایش طلاق است.براین اساس طبق آمار ثبت احوال کشور درصد تغییرات ازدواج درسال گذشته نسبت به سال قبل آن به میزان ۵٫۱درصد کاهش داشته است که این نسبت درنقاط روستایی۳۷٫۹درصد کاهش منفی داشته است که البته بر اساس آمار سازمان ثبت اسناد که توسط رییس این سازمان در ابتدای سال ارائه شده است این رقم۹٫۵درصد منفی را نشان می دهد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی به آمارهای دو سازمان ثبت احوال و اسناد در مورد طلاق اشاره کرد و گفت: در همین زمان براساس آمارسازمان ثبت احوال کشور طلاق۵٫۲رصد تغییرمثبت یعنی افزایش داشته است درحالی که طبق آمار سازمان ثبت اسناد کشور این رقم ۶٫۲درصد مثبت را نشان می دهد.این شاخص در نقاط شهری۱۳٫۱درصد مثبت و در نقاط روستایی۳۸٫۳درصد تغییر منفی داشته است.

وی تاکید کرد: حال با این شرایط و بالاتر رفتن میانگین سن ازدواج و در نتیجه کاهش تعداد ازدواج و… این سئوال پیش می آید که آیا می توان به افزایش جمعیت در کشور که کاهش آن چالش جدی کشور در ۳۰ سال آینده است، امیدوار بود.

آمار طلاق بالا رفت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.