آمار عجیب افزایش تعداد کاربران ایرانی یک فیلترشکن خارجی

شرکت امنیت سایبری سوئیسی Proton سایت جدیدی را راه‌اندازی کرده که می‌تواند سانسور و محدودیت‌های اینترنت را دقیق‌تر مشخص کند. همزمان با این موضوع، این شرکت گزارشی از وضعیت استفاده کاربران از فیلترشکن منتشر کرده که آن به افزایش ۶۰۰۰ درصدی کاربران ایرانی سرویس VPN پروتون در پاییز سال گذشته اشاره شده است.

آمار عجیب افزایش تعداد کاربران ایرانی یک فیلترشکن خارجی

به گزارش ممتاز نیوز، Proton VPN Observatory که به‌عنوان یک صفحه وب در دسترس عموم قرار دارد، افزایش قابل توجه استفاده از سرویس VPN این شرکت را شرح می‌دهد. برای انجام این کار، پروتون فعالیت‌های غیرعادی مربوط به ثبت نام و همچنین استفاده از Proton VPN را ردیابی می‌کند و آن‌ها را با رویدادهای سیاسی سراسر جهان مرتبط می‌کند.

به‌عنوان مثال، پروتون در وب‌سایت این برنامه به تغییرات رفتاری کاربران کشورهایی مانند روسیه، چین و ایران در چند سال گذشته اشاره کرده است. طبق آمار ارائه شده، در اکتبر سال ۲۰۲۲ (حد فاصل ۹ مهر تا ۹ آبان ۱۴۰۱)، پروتون شاهد افزایش ۶۰۰۰ درصدی کاربران ایرانی ثبت‌نام شده بوده است! این تاریخ همزمان با بروز ناآرامی‌ها و فیلترینگ گسترده در کشور در سال گذشته شمسی است. در پاییز سال گذشته پایگاه خبری اکسیوس نیز اعلام کرده بود استفاده از فیلترشکن در ایران با رشد ۳۰۰۰ درصدی روبه رو شده است.

پروتون همچنین اعلام کرده در سال ۲۰۲۳ نیز کاربران سنگالی این سرویس در ماه گذشته میلادی به میزان ۱۰۰ هزار درصد افزایش یافته است!

بنابر اعلام این شرکت، در روزهای پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین هم که دولت روسیه دسترسی کاربران به وب‌سایت‌های خبری مستقل را مسدود کرد، ثبت‌نام کاربران داخل روسیه برای استفاده از وی‌پی‌ان پروتون با افزایش ۹ هزار درصدی مواجه شد.به گفته شرکت «پروتون» در پی قطع دسترسی به شبکه اجتماعی توئیتر توسط دولت ترکیه در روزهای پس از وقوع زمین‌لرزه مرگبار و ویرانگر در اواسط بهمن پارسال نیز استفاده از وی‌پی‌ان در این کشور ۱۵ هزار درصد افزایش یافت.

انتهای پیام/


پلاس
فضای مجازی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.