آمریکا باید به ایران خسارت بدهد

وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد دیوان بین المللی دادگستری، تخلف آمریکا در عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی با ایران را تایید کرد.

آمریکا باید به ایران خسارت بدهد

به گزارش ممتاز نیوز، وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص رای دیوان بین المللی دادگستری بیانیه‌ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

رای دیوان بین المللی دادگستری در تاریخ ۱۰ فروردین ۱۴۰۲، سند دیگری بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران و بیان کننده رفتار‌های متخلفانه دولت ایالات متحده آمریکا است.

دیوان بین المللی دادگستری در رای امروز خود با رد کلیه دفاعیات و ادعا‌های دولت آمریکا، هیچ یک از دلایل آن دولت را وارد ندانسته است.

دیوان در رای خود با احراز نقض تعهدات بین المللی از سوی دولت ایالات متحده آمریکا، تصریح نموده است که دولت آمریکا تعهدات مندرج در ماده ۳ (بند ۱)، ماده ۴ (بند‌های ۱ و ۲) و ماده ۱۰ عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا ۲۳ مرداد ماه ۱۳۳۴ (مطابق با ۱۵ اوت ۱۹۵۵) را نقض کرده است و مسئولیت بین المللی دولت آمریکا را احراز کرده است.

دیوان بین المللی دادگستری پس از احراز مسئولیت بین المللی دولت آمریکا، آن دولت را ملزم به جبران خسارات نموده است.

جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که رای صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری، نشانگر استواری استدلال‌ها و وثاقت درخواست ایران است.

در این رای مهم، دیوان به درستی کلیه دفاعیات واهی آمریکا را رد نموده و با تاکید بر نقض تعهدات از جانب آن، ایران را ذیحق تشخیص داده است که الزام آمریکا به جبران خسارات، خود مهمترین دلیل برحق بودن درخواست جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران مطالبه حقوق ملت ایران را جزو وظایف ذاتی خود دانسته و از کلیه ابزار‌ها و طرق دیپلماتیک، حقوقی و قضایی برای مطالبه حقوق مردم شریف ایران و منافع ملی ایرانیان استفاده خواهد نمود.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.