آمریکا با تحریم علیه ایران، اروپا را به زانو درآورد

به گزارش ایرنا، روزنامه ایتالیایی «ایل جورناله»، نوشت: در حالی که اروپا و بیش از همه ایتالیا با اعمال تحریم‌ها علیه ایران در حال غرق شدن هستند، آمریکا خود را برای فروش نفت امریکایی به اروپایی‌ها آماده می‌کند.

این روزنامه ایتالیایی روز دوشنبه با عنوان «تحریم نفت ایران و ضرر ایتالیا»، نوشت: تحریم نفتی اتحادیه اروپایی علیه ایران، آخرین نمونه باورنکردنی از رویکرد ایتالیای تحت مدیریت دولت فن سالار «ماریو مونتی» است که بهای سنگینی را برای پیروی بی‌چون و چرا از آمریکا و اتحادیه اروپایی می‌پردازد.این روزنامه افزود: با آغاز تحریم نفتی اروپا علیه ایران از اول ماه جولای، ایتالیا باید ۴/ ۱۳درصد از نیاز نفتی خود را که تا دیروز از تهران تهیه می‌کرد، از کشورهای دیگر تامین کند، اما بهایی که ایتالیا برای تهیه نفت مورد نیاز خود پرداخت خواهد کرد از بهایی که یونان و اسپانیا برای تامین به ترتیب ۳۰ درصد و ۱۵ درصد از مایحتاج نفتی خود می‌پردازند، سنگین‌تر خواهد بود.

ایل جورناله، با ذکر اینکه خسارت سنگین ایتالیا بیش از همه، ناشی از نیروی انسانی بیکار آن خواهد بود، ادامه داد: اولین قربانیان این تحریم نفتی در ایتالیا، صد‌ها نفر از کارکنان پالایشگاه «آپی» در شهر «فالکونارا ماریتیما» هستند که بزودی به دلیل تعطیل شدن این تاسیسات، از کار بیکار خواهند شد.

به نوشته این روزنامه ایتالیایی، «آپی» همراه با «ارگ»، «ساراس» و «یس» از عمده مشتریان نفت ایران است که نه تنها باید از این پس از دیگر کشور‌ها نفت خریداری کند، بلکه باید با صرف هزینه فراوان پالایشگاه‌های خود را نیز که بر اساس ویژگی‌های نفت سنگین ایران تنظیم شده، تغییر دهد.

ایل جورناله در ادامه تاکید کرد: به نظر می‌رسد که بی‌توجهی، عدم مدیریت صحیح و سرسپردگی دولت مونتی باعث خواهد شد که ایتالیا تنها قربانی تحریم نفتی ایران در اروپا باشد.

شرکت نفت انی، برای توسعه حوزه‌های نفتی پارس جنوبی و دارخوین ۱۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری کرده که قرار است با واردات نفت از ایران، بازپرداخت شود. هر چند تحریم اروپا شامل این نوع قرارداد‌ها نمی‌شود، اما احتمال دارد ایران هم در عملی متقابل فروش نفت به انی را قطع کند، اما بریتیش پترولیوم چنین نگرانی ندارد و قرارداد بیست میلیارد دلاری آن شرکت با نفتیران برای استخراج گاز دریای خزر به دلیل توافق بین لندن و واشنگتن و بروکسل با هدف مهار روسیه، به پیش خواهد رفت.

این روزنامه نوشت: اما نگاهی عمیق‌تر به تحریم نفتی علیه ایران نشان می‌دهد که شاید پیامدهای این تحریم‌ها برای ایران، کمتر از آن است که تصور می‌شود. در هفته‌های گذشته شرکت ملی تانکر ایران قراردادهای جدیدی با شرکت‌های ایرانی و ژاپنی منعقد کرده است. ژاپن پس از کسب معافیت امریکا از تحریم، به بزرگ‌ترین کشور بیمه کننده صادرات نفت ایران تبدیل شده و ۶/۷ میلیارد دلار را به بیمه تانکرهای نفتکش ایرانی اختصاص داده است.

در حالیکه ژاپن همراه با چین و هند از عمده خریداران نفت خام ایران است، در زمره بیست کشور معاف از مجازات‌های امریکا برای معامله با ایران نیز قرار دارد. بنابراین نفت تحریم شده توسط اروپا، بیش از بیست خریدار دیگر درجهان دارد که به ایران اجازه می‌دهد با بی‌اعتنایی از کنار تحریم‌ها اتحادیه اروپایی عبور کند.

روزنامه ایتالیایی ایل جورناله افزود: دولت اوباما از نظر ژئوپلتیک، ژئواکونومی و امنیت سوختی، به صورت خبیثانه‌ای ایتالیا را به زانو درآورده است. واشنگتن از ما می‌خواهد که از نفت ایران صرف نظر کنیم و از برخورد با ایران بر سر بستن تنگه هرمز ابایی ندارد، امریکا به لطف فناوریهای نوین استخراج نفت در آلاسکا و پاتاگونیا، توانسته واردات نفت خود از خاورمیانه را ۲۲ درصد کاهش دهد و در مجموع وابستگی خود به نفت خارجی را از ۶۰ درصد در سال ۲۰۰۵ به ۴۵درصد در سال ۲۰۱۱ برساند.

روزنامه ایتالیایی ایل سوله نیز روز دوشنبه با عنوان «اروپا واردات نفت از ایران را قطع کرد»، نوشت: بسیاری از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپایی که در سال ۲۰۱۱ روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت، یعنی بیش از بیست درصد از صادرات نفت ایران را وارد می‌کردند، در پائیز خرید نفت خود را کاهش داده بودند، اما کشورهایی که برای تامین سوخت خود بیش از دیگر کشورهای اروپایی به ایران وابسته‌اند، یعنی ایتالیا، یونان و اسپانیا چنین رویکردی را در پیش نگرفته‌اند.

این روزنامه افزود: در سال ۲۰۱۱ یونان ۳۰درصد، ‌اسپانیا ۱۵ درصد و ایتالیا ۳/۱۳درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین کردند، اما درحالیکه یونان و اسپانیا از ماه مارس گذشته تلاش کردند واردات نفت خود از ایران را کاهش دهند، ایتالیا چنین نکرد.

به نوشته این روزنامه ایتالیایی، بر اساس آخرین آمار اتحادیه نفتی ایتالیا، در ماه مارس گذشته واردات نفت این کشور از ایران نزدیک به ۵ درصد افزایش داشته و به ۴۲۱ هزار تن رسید.

در ماه آوریل گذشته نیز واردات نفتی ایتالیا از ایران با افزایشی بالغ بر ۳۰درصد، به ۵۴۸ هزار تن رسید؛ بنابراین ایتالیا امسال نیز مانند سال ۲۰۱۱ قریب بر ۴/۱۳درصد از نفت مورد نیاز خود را از ایران تامین کرده است.

این روزنامه اقتصادی ایتالیایی نوشت: آمار واردات نفتی ایتالیا از ایران در ماه مه گذشته هنوز منتشر نشده، ‌ اما به گفته منابع صنعت نفت ایتالیا حداقل دو پالایشگاه ایتالیایی به خرید نفت از ایران ادامه داده‌اند و یکی از آن‌ها دو محموله نفتی سفارش داده است.

شرکت Eni با توجه به مطالبات معوقه خود از ایران، می‌تواند پس از اجرایی شدن تحریم‌ها نیز به وارد کردن نفت از آن کشور ادامه دهد.

این روزنامه به نقل از پیترو دسیمونه ، مدیر کل اتحادیه نفتی ایتالیا، نوشت: همه چیز تحت کنترل است. خرید نفت ایران تا زمانیکه جایگزینی برای آن پیدا نشده، ‌ ادامه خواهد داشت.


BarackObama.ir

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.