آمریکا بیش از سایر کشورها علاقمند به ممانعت از حمله اسراییل به ایران است

 به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ترکیش پالیسی، در روزهای اخیر گزارش‌های مختلفی در رسانه‌های اسراییلی در خصوص حمله احتمالی به ایران منتشر شده است. با توجه به اینکه باراک اوباما رییس جمهور آمریکا در مورد برنامه هسته‌ای ایران با احتیاط بسیاری برخورد می‌کند، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر افراطی اسراییل امیدوار است تا با پیروزی رامنی در انتخابات ریاست جمهوری بتواند واشنگتن را با خود برای حمله به ایران متقاعد کند.

به طور سنتی جمهوریخواهان همواره در مقایسه با دمکرات‌ها از سیاست‌های جنگ‌افروزانه تل‌آویو حمایت بیشتری می‌کنند. البته دموکرات‌ها همیشه مخالف سیاست‌های نظامی اسراییل نیستند. اوباما نیز تنها در صورتی با اقدام نظامی علیه ایران موافقت خواهد کرد که سایر را‌ه‌های دیپلماتیک به بن بست رسیده باشد.

حتی اگر رامنی نیز وارد کاخ سفید شود هیچ تضمینی نیست که با حمله به ایران همراهی و همکاری کند. بیشتر لفاظی‌های زمان انتخابات بعد از پیروزی کنار گذاشته می‌شوند، چرا که عرصه سیاست خارجی میدانی متفاوت با اظهارنظرهای زمان انتخابات است. حمله اسراییل به ایران، واشنگتن را وارد منازعه‌ای خواهد کرد که پیامدهای غیرقابل تصوری برای آمریکا خواهد داشت.

بسیاری از کارشناسان روس نیز احتمال حمله به ایران را بسیار پایین می‌دانند. به عنوان مثال، ولادیمیر آنوخین معاون آکادمی مطالعات ژئوپلتیک روسیه می‌گوید: «آمریکا بیش از سایرین علاقمند به ممانعت از حمله اسراییل به ایران است، چرا که هیچ کس از این حمله سود نخواهد برد و اگر تهدیدی جدی متوجه ایران باشد، آمریکا اولین کشوری خواهد بود که از تهران حمایت خواهد کرد. در واقع، آمریکا به بهانه تهدید ایران می‌تواند سامانه دفاع  موشکی خود را برای مقابله با روسیه در اروپا مستقر کند. از سوی دیگر، بن بست موجود در برنامه هسته‌ای ایران موجب تقویت وحدت میان دولت‌های عربی شده است و این شرایط حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس را تضمین می‌کند.

اویگنیا وویکو (Evgenia Voiko) از کارشناسان حوزه سیاست خارجی نیز می‌گوید:« تهدیدات کنونی اسراییل تنها به دلیل فضای انتخابات ریاست جمهوری آمریکاست. اسراییلی‌ها خود نیز به خوبی می‌دانند که توان حمله مستقل به ایران را ندارند و نیازمند حمایت نظامی و سیاسی آمریکا هستند. برخی کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدن که هر گونه حمله احتمالی به تاسیسات اتمی ایران به ویژه نیروگاه بوشهر به فاجعه‌ای همانند فاجعه فوکوشیما تبدیل خواهد شد.
 


MehrNews Rss Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.