آمیتا باچان در خدمت دی کاپریو

۱فروردین ۱۳،

برترین مجله اینترنتی ایران

تماشا: می گویند خوش شانسی می آورد! اینکه فیلم افتتاحیه جشنواره کن باشی! حداقل نگاهی به فهرست فیلم هایی که کن را افتتاح کرده اند و موفقیت های بعدی شان در این جشنواره و فستیوال های دیگر، نشان می دهد، چندان هم سازندگان این ضرب المثل، خرافاتی نبوده اند.

حالا امسال هم جشنواره کن در شصت و ششمین دوره خود، با درامی دیدنی به کارگردانی باز لورمن آغاز به کار خواهد کرد تا این بار لئوناردو دی کاپریو با داستان و خاطره یک رمان بزرگ به کن، رنگ بدهد.

روز قبل برگزار کنندگان معتبرترین اتفاق سینمایی دنیا اعلام کردند، فیلم «گتسبی بزرگ» با بازی «لئوناردو دی کاپریو» و به کارگردانی «باز لورمن» در مراسم افتتاحیه شصت و ششمین دوره جشنواره کن نمایش پیدا می کند.

آمیتا باچان در خدمت دی کاپریو

«گتسبی بزرگ» روز پانزدهم می در بخش غیررقابتی جشنواره کن روی پرده خواهد رفت. این فیلم به کارگردانی «لورمن» و با اقتباس از رمان «گتسبی بزرگ» نوشته و روایتگر داستان رمانتیک و تراژیک زندگی «جی گتسبی» با بازی «لئوناردو دی کاپریو» است. به این بهانه هم نگاهی کوتاه انداخته ایم به «گتسبی بزرگ» و هم فیلم های افتتاحیه سال های قبل کن.

– «گتسبی بزرگ» نام رمانی است به قلم نویسنده آمریکایی اف. اسکات فیتز جرالد که برای اولین بار در ۱۰ آوریل ۱۹۲۵ انتشار یافت. ماجراهای این کتاب در نیویورک و لانگ آیلند و در تابستان سال ۱۹۲۲ اتفاق می افتند. داستان دورانی را توصیف می کند که فیتز جرالد خود آن را دوران موسیقی جاز می نامید.

– چاپ گتسبی بزرگ موفقیت چندانی کسب نکرد و در طول مدت ۱۵ سال باقی مانده از عمر فیتز جرالد فقط حدود ۲۵۰۰۰ جلد از آن به فروش رسید اما بعد از جنگ، در سال های ۱۹۴۵ و ۱۹۵۳ تجدید چاپ شد و بلافاصله طرفداران بسیاری پیدا کرد. «کتسبی بزرگ» در حال حاضر یکی از بزرگترین رمان های آمریکایی به شمار می آید و آن را در مدارس و دانشگاه های سراسر جهان (در رشته ادبیات آمریکا) به عنوان یکی از کتب استاندارد تدریس می کنند.

– ترجمه فارسی این کتاب بار اول به ترجمه کریم امامی با عنوان «طلا و خاکستر» از سوی انتشار یافتنات فرانکلین (بعدها انتشار یافتنات نیلوفر) انتشار یافته است. در چاپ های بعدی از عنوان «گتسبی بزرگ» برای این کتاب استفاده شده است.

آمیتا باچان در خدمت دی کاپریو

– برداشت های سینمایی چندی از این رمان، از جمله در سال های ۱۹۲۶، ۱۹۴۹ و ۱۹۷۴ ساخته شده است. بازیگران مشهوری همچون رابرت ردفورد در برداشت ۱۹۷۴، به کارگردانی جک کلیتون و بر اساس فیلمنامه ای از فرانسیس فورد کاپولا بازی کرده اند. همچنین «کتسبی بزرگ» در قالب یک نمایش در برادوی روی پرده رفته است.

– فیلم «کتسبی بزرگ» در سیدنی فیلمبرداری شده است. همان زمان و بلافاصله بعد از پرواز دی کاپریو به سیدنی این خبر روی همه پایگاه اینترنتی های خبری مخابره شد: «… لئوناردو دی کاپریو در تاریخ ۲۲ آگوست به سیدنی رسیدو از فرودگاه مستقیما به استودیوی کمپانی فیلمسازی فاکس رفت. دی کاپریو بعد از اتمام کار خود در استودیو به خانه ای که قرار است در طول چهار ماه آینده در آن اقامت کند، رفت. ساخت این فیلم در سیدنی برای اهالی این منطقه یک اتفاق بزرگ بود.»

– باز لورمن، کارگردان این فیلم بعد از اینکه معلوم شد فیلمش، افتتاحیه کن ۲۰۲۴ است، گفت: «برای ما و همه تیم تولید فیلم افتخار بزرگی است که «گتسبی بزرگ» در افتتاحیه جشنواره کن به نمایش گذاشته شود و از بازگشت به این جشنواره که همیشه با آن احساس نزدیکی قلبی می کنیم، بسیار هیجان زده ایم.»

– فیلم «گتسبی بزرگ» از دهم می در فرانسه اکران می گردد و قرار است در دو فرمت دو بعدی و سه بعدی توسط کمپانی وارنر توزیع شود. این دومین بار است که یک فیلم سه بعدی جشنواره فیلم کن را افتتاح می کند. پیش از این نیز انیمیشن «بالا» در سال ۲۰۰۹ فیلم افتتاحیه کن بود.

آمیتا باچان در خدمت دی کاپریو

– باز لورمن تاکنون دو بار در جشنواره کن حضور پیدا کرده. او در سال ۱۹۹۲ با فیلم «Strictly Ballroom» در بخش «نوعی نگاه» حضور داشت و در سال ۲۰۰۹ با فیلم «مولن روژ» در افتتاحیه جشنواره حضور یافت.

– علاوه بر دی کاپریو، به عنوان ستاره هالیوود، آمیتا باچان به عنوان ستاره بالیوود هم در این فیلم بازی می کند. او که برای اولین بار در سن ۷۰ سالگی سینمای هالیوود را تجربه می کند، در این باره گفته است: «نقش من در این فیلم سینمایی بسیار کوتاه است، زمانی که شما چشمتان را از روی پرده سینما بردارید و یک ذرت بخورید و دوباره به فیلم تماشا کنید، نقش من تمام شده است و از صحنه خارج شده ام! اما با اینحال بسیار خوشحال هستم که با بازیگران صاحبنام هالیوودی مانند لئوناردو دی کاپریو و تویی مگوایر در فیلم سینمایی «گتسبی بزرگ» همبازی هستم. دی کاپریو و مگوایر دو دوست خوب و مودب می باشند که هر بازیگری از بازیگری در کنار آنها لذت می برد.»

آمیتا باچان در خدمت دی کاپریو

– چند وقت پیش انتشار یافتن پوستری از فیلم «گتسبی بزرگ» با تصویر توبی مگوایر، سبب آزردگی خاطر طرفداران لئوناردو دی کاپریو در پایگاه اینترنتی های اینترنتی شد. تویی مگوایر در این درام پر تنش اجتماعی در نقش مکمل ظاهر شده و دی کاپریو و کری مولیگان بازیگران نقش های اصلی می باشند.

– این فیلم قرار بود ۲۵ دسامبر روی پرده برود اما کمپانی برادران وارنر در حرکتی غیرمنتظره زمان اکران را به تابستان ۲۰۲۴ عقب انداخت.

آمیتا باچان در خدمت دی کاپریو

افتتاحیه ها

– کن ۲۰۲۴ (دوره ۶۶): گتسبی بزرگ (باز لورمن)
– کن ۲۰۱۲ (دوره ۶۵): قلمرو طلوع ماه (وساندرسون)
– کن ۲۰۱۱ (دوره ۶۴): نیمه شب در پاریس (وودی آلن)
– کن ۲۰۱۰ (دوره ۶۳): رابین هود (ریدلی اسکات)
– کن ۲۰۰۹ (دوره ۶۲): انیمیشن بالا (پیت داکتر)
– کن ۲۰۰۸ (دوره ۶۱): کوری (فرناندو میره یس)
– کن ۲۰۰۷ (دوره ۶۰): شب های زغال اخته ای من (وونگ کاروای)
– کن ۲۰۰۶ (دوره ۵۹): راز داوینچی (ران هاوارد)
– کن ۲۰۰۵ (دوره ۵۸): لمینگ (دومینیک مول)


مجله اینترنتی برترین ها | پورتال خبری و سبک زندگی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.