آنچه در مورد کمر درد باید بندانید

۲۵اردیبهشت،
ممتاز نیوز : کمر درد یکی از شایع‌ترین دردهایی به شمار می‌رود که به طور تقریبی هر انسانی در طول زندگی‌اش آن را تجربه کرده است. اگر به پشت میزنشینی عادت کرده‌اید و کارتان به گونه‌ای است که کارهای سنگین انجام می‌دهید حتما با این مشکل بسیار مواجه شده‌اید و چه بسا گاهی به سبب شدت درد از کار غیبت داشته‌اید. کمردرد معمولا دردی مبهم همراه با احساس تیرکشنده دارد که تحرک و صاف ایستادن را دشوار می‌کند.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از خورشید ؛ کمردرد حاد اغلب به طور ناگهانی و به دنبال آسیب ورزشی یا آسیب ناشی از برداشتن جسمی سنگین بروز می‌کند. علائم اخطاردهنده‌ای شامل دردهای شدید، از دست دادن کنترل دفع ادرار و مدفوع، ضعف در ناحیه پاها، تب و احساس درد در زمان سرفه یا ادرار کردن را جدی گرفته و حتما به پزشک مراجعه کنید. معمولا دردهای کمری که به دنبال بلند کردن اجسام سنگین رخ می‌دهد بیشتر به سبب کشیدگی‌های عضلانی است ولی گاهی این دردها نتیجه از بین رفتن دیسک بین مهره‌هاست که روی عصب سیاتیک فشار وارد کرده و درد تا پایین پا هم امتداد می‌یابد.

فرد در این حالت دچار دیسک کمر شده است. انجام هر حرکتی که سبب چرخش ستون مهره‌ها و وارد آمدن فشار بیش از حد به آنها شود درنهایت می‌تواند منجر به کمردرد شود. انجام ورزش‌های سنگین وگرم کردن بدن پس از یک روز بی‌تحرکی پشت میز یکی از عوامل بروز کمردرد به شمار می‌رود. حمل کوله یا کیف‌های سنگین در طولانی مدت در طول روز فشار بسیاری را به ناحیه کمر وارد آورده و سبب کشیدگی آن ناحیه می‌شود بنابراین برای جلوگیری از این حالت از کیف‌های چرخ‌دار استفاده کنید. نحوه صحیح قرار گرفتن بدن بسیار اهمیت دارد. کمر زمانی می‌تواند وزن بدن را به بهترین شکل تحمل کند که در حالت خمیده قرار نگیرد بنابراین در هنگام نشستن حتما پشت کمرتان پشتی قرار داده و تکیه دهید و سرشانه‌ها را صاف نگه دارید. در زمان ایستادن هم سعی کنید وزن خود را روی دو پای خود تقسیم کنید تا فشار بیش از حدی به کمر وارد نشود.

 بروز بعضی شرایط مانند تنگ شدن فضای اطراف نخاع که به اعصاب نخاعی فشار وارد می‌کند، سفت شدگی و درد مزمن کمر به سبب التهاب شدید مفاصل نخاعی، فیبرومیالژیا که سبب بروز دردهای گسترده عضلانی از جمله عوامل کمردرد در اشخاص محسوب می‌شود.

اضافه وزن، سبک زندگی بی تحرک و بلند کردن اجسام سنگین به طور دائم دلایل دیگر کمردرد می باشند. استفاده از کیسه آب گرم و دوش آب گرم گرفتن به کاهش درد کمر کمک می‌کند اما اگر دچار کشیدگی عضلات کمر شده‌اید، پزشکان پیشنهاد می‌کنند که هر چه سریع‌تر به فعالیت‌های روزانه خود بازگردید زیرا استراحت کردن در این حالت وضعیت کمردرد شما را تشدید کرده و انعطاف‌پذیری عضلات را کاهش می‌دهد.

 حرکات یوگا می‌تواند کمردرد را کم کند به طوری که تحقیقات صورت‌گرفته نشان می‌دهد اشخاصی که مدت طولانی یوگا انجام داده‌اند کمتر علائم کمردرد را تجربه می‌کنند. ماساژ ناحیه ستون فقرات و استفاده از طب کایروپرکتیک (اعمال فشار با دست روی استخوان‌ها و بافت‌های بدن) توسط متخصص این امر به شما کمک می‌کند. برای بهبود کمردرد می‌توانید از استامینوفن، ایبوپروفن، ناپروکسن و کرم‌های مسکن و بنا بر تجویز پزشک از بعضی داروها به طور تزریقی استفاده کنید.

 تزریق داروهای استروئیدی در ناحیه کمر ریشه عصبی این نواحی را مسدود می‌کند. آخرین راهی را که پزشکان برای درمان کمردرد پیشنهاد می‌کنند جراحی است که بسته به نوع مشکل ایجاد شده صورت می‌گیرد. فیزیوتراپی و برنامه بازتوانی به بازگشت شما به زندگی و فعالیت‌های روزمره کمک می‌کند. تقویت عضلات ناحیه کمر با استفاده از ورزش‌های کششی به کاهش درد کمک می‌کند. با خم شدن روی شکم و ایجاد کشش در ناحیه پاها و کمر می‌توانید عضلات کمر را تقویت کنید.

 همیشه سعی کنید قبل از اینکه دچار کمردرد شوید از بروز آن جلوگیری کنید. حفظ رژیم سالم تغذیه‌ای، ورزش منظم، نشستن هنگام برداشتن اجسام سنگین به خم شدن با کمر و نیز مراقبت از کمر موقع کار کردن به حفظ سلامت آن کمک می‌کند.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.