آیا واقعا مردان خطرپذیرتر از زنان هستند؟

یافته‌های جدید پژوهشگران نشان می‌دهد، نگاه اغراق‌آمیزی به قدرت خطرپذیری مردان در مقایسه با زنان بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های جنسیتی آنها شده است.

به گزارش ایسنا، «جولی نلسون» از پژوهشگران دانشگاه ماساچوست، ۲۴ پژوهش صورت گرفته در این زمینه را مورد بررسی مجدد قرار داد و نتایج تحقیقات خود را در مقاله‌ای تحت «آیا مردان واقعا بیش از زنان خطرپذیر هستند؟» منتشر کرد.

این پژوهش نشان می‌دهد که علاوه بر بزرگنمایی تفاوت‌های رفتاری بین زنان و مردان، در اکثر پژوهش‌های صورت گرفته، زنان افرادی خطر گریز توصیف شده‌اند.

«نلسون» تأکید می‌کند: در تحقیقات قبلی تفاوت جنسیتی بیش از حد اغراق‌آمیز بوده و تفاوت قدرت تصمیم‌گیری بین زنان و مردان نادیده گرفته شده است.

محققان تفاوت‌های مختصری در میانگین قدرت خطرپذیری بین زنان و مردان مشاهده کردند، اما به نظر می‌رسد که نتایج نهایی ۲۴ مطالعه صورت گرفته تا حد زیادی غلوآمیز و غیر واقعی نشان داده شده است.

در بخشی از این مطالعه به بروز بحران جهانی اقتصاد در سال ۲۰۰۸ میلادی نیز اشاره شده و تأثیر احتمالی جنسیت در بروز یا پیشگیری از مشکلات اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته است.

شواهد مورد بررسی در این مطالعه نشان می‌دهد که جنسیت بیولوژیکی تصمیم‌گیران نمی‌تواند عامل اصلی در این زمینه محسوب شود.

«کیمو اریکسون» محقق سوئدی که در سال ۲۰۱۰ میلادی پژوهشی تحت عنوان «واکنش های احساسی، توضیحی برای تفاوت جنسیتی در ورود به کارهای ریسک پذیر» نیز معتقد است که پژوهش‌های قبلی در این حوزه بسیار سطحی بوده و تلاش شده که زنان، به عنوان جنسیتی با رفتارهای خطرگریز جلوه داده شوند.

«نلسون» هشدار می‌دهد که کلیشه‌سازی مبتنی بر جنسیت و خطرگریزی بویژه در مطالعات علمی می‌تواند منجر به بروز تعصب فرهنگی در جامعه و محل کار شده و تصمیم گیری مردم را تحت تأثیر قرار دهد.


قدیمی ترین مطالب مرتبط

  • تصاویر / افتتاحیه پنجمین جشنواره فناوری نانو
  • سن امید به زندگی در ایران چقدر است؟
  • قدیمی ترین پروتز جهان+ عکس
  • راه اندازی رشته مهندسی ماهواره در دانشگاه امیرکبیر
  • تصاویر روبات دانش آموز


MIGNA

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.