آیاسونوگرافی سه بعدی مضر است؟

۷ م دیماه ،

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: سونوگرافی سه بعدی فقط با تشخیص و تجویز پزشک و در صورت وجود اندیکاسیون علمی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران؛دکترعلی حکمت نیا با بیان این‌که اساس سونوگرافی بر پایه امواج ماوراءصوت است، اظهار کرد: با عبور تعدادی از این امواج از بافت‌های بدن تصویرنگاری انجام می‌شود.

 وی افزود: اساس بررسی با رادیوگرافی یا سی تی اسکن، استفاده از اشعه ایکس است و با وجود ارزشی که این روش‌های تشخیصی دارند، اما در بسیاری از موارد از جمله در زنان باردار و کودکان به سبب وجود اشعه ایکس، محدودیت استفاده از آن وجود دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: برای سونوگرافی هنوز ضرری ثابت نشده و به همین سبب است که به طور شایع در کل بافت‌های بدن از جمله کبد، طحال، کلیه‌ها، مثانه، رحم، تخمدان و همچنین برای بررسی وضعیت زنان باردار و جنین، از سونوگرافی استفاده می‌شود.

حکمت نیا دربارهٔ سونوگرافی داپلر، گفت: یک فیزیکدان دانمارکی به نام کریستین داپلر نوعی از سونوگرافی را ابداع کرد که بر اساس آن تعیین جریان خون در ورید و شریان‌ها انجام می‌شود که به این روش سونوگرافی داپلر رنگی گویند.

وی ادامه داد: در قدیم با استفاده از مواد حاجب و اشعه ایکس لخته خون در عروق را شناسایی می‌کردند، اما در حال حاضر با استفاده از سونوگرافی داپلر رنگی و بدون اشعه ایکس این کار انجام می‌شود.

دانشیار گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: نرم افزارهای کامپیوتری وجود دارد که تصاویر سی تی اسکن و ام آرآی را سه بعدی نشان می‌دهد که شبیه آن در دستگاه‌های سونوگرافی نیز وجود دارد که تصاویر تک بعدی و دو بعدی را به سه بعدی تبدیل می‌کند؛ خصوصیت تصاویر سه بعدی این است که بافت در جهات مختلف به تصویر کشیده می‌شود.

 حکمت نیا افزود: تمام زنان باردار و پزشکان دغدغه دارند که جنین مشکل و یا نقص عضوی نداشته باشد، لذا شناسایی مشکل در مراحل اولیه بسیار کارگشا و موثر است.

وی با بیان این‌که استفاده از سونوگرافی سه بعدی روند خاصی دارد که توسط انجمن پزشکان آمریکا تعیین شده است، تصریح کرد: این روش برای زنان بارداری که در سه ماهه اول بارداری در معرض اشعه ایکس قرار گرفته یا داروی خاصی مصرف می‌کردند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دانشیار گروه رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطرنشان کرد: با ملاحظه بیماری ارثی کروموزومی در فرزندان خانواده درجه اول زن باردار و هم‌چنین اگر زن باردار در سونوگرافی‌های معمولی سه ماهه اول و سه ماهه سوم مشکل خاصی داشته باشد با تجویز و تشخیص پزشک مربوطه و متخصص زنان سونوگرافی سه بعدی نیز انجام می‌شود.

 وی در خصوص انجام سونوگرافی سه بعدی گفت: سونوگرافی سه بعدی فقط با تشخیص و تجویز پزشک و در صورت وجود اندیکاسیون علمی انجام می‌شود.

حکمت نیا خاطرنشان کرد: براساس گزارش‌های اعلام شده سونوگرافی سه بعدی، با توجه به مقدار انرژی بسیاری که به بدن زن باردار و جنین وارد می‌کند، دمای بدن جنین بالا می‌رود که ممکن است برای جنین ایجاد مشکل کند اما این موضوع هنوز به طور قطع ثابت نشده است.

وی افزود: چیزی که به طور قطع وجود دارد، کاربرد سونوگرافی سه بعدی است که باید در شرایط خاص انجام شود و همه زنان باردار نیاز به انجام این سونوگرافی ندارند.

حکمت نیا اظهار کرد: به دانشجویان دوره تخصص رادیولوژی آموزش‌های لازم برای سونوگرافی سه بعدی داده می‌شود، چون انجام دادن سونوگرافی سه بعدی اصول علمی خاص دارد و شخصی که این کار را انجام می‌دهد باید از لحاظ علمی و تجربه صلاحیت داشته باشد و مدارک و مجوزهای لازم را از معاونت آموزشی دانشگاه و معاونت درمان گرفته باشد.

حکمت نیا تصریح کرد: دوره‌های متعددی توسط معاونت آموزشی و مراکز بازآموزی برگزار می‌شود که فرهنگ‌سازی های لازم در خصوص آگاهی مردم و زمان استفاده از سونوگرافی سه بعدی را انجام می‌دهند.

وی به استفاده به موقع از هر روش تصویربرداری تاکید کرد، ادامه داد: هر روش تصویربرداری نقاط ضعف و قوتی دارد که باید در جایگاه خود مورد استفاده قرار گیرد و بنابراین باید فرهنگسازی‌های لازم در میان مردم و جامعه پزشکی انجام شود.

  سلامتستان


باشگاه خبرنگاران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.