آیا رنو پذیرفته شد؟ / ساندرو از پاییز سال آینده عرضه می‌شود

رسول شقاقی: پیمان کارگر دو سالی هست که در ایران به سر می‌برد. مدیرعامل رنوپارس و رئیس اجرایی رنو در ایران. او دیشب میزبان برنامه‌ای بود که نه ۸ خودرو پارک شده در ورودی مکان برگزاری برنامه که همه بر پایه پلت فرم لوگان بودند و نه میهمانان متنوع آن به اندازه خود مراسم اهمیت نداشت. حتی سخنان کارگر وقتی با طعنه در مورد رقبای خارجی سخن می گفت و از ckd کاری و ارائه خودروهای قدیمی «بعضی‌ها» انتقاد می‌کرد نیز چنگی به دل نمی‌زد. سوالات مهم‌تری بود که او باید پاسخ می‌داد.

 یک هفته، سه هفته

  مدیرعامل رنوپارس در روزی که از نهایی شدن قرارداد ساندرو و پیکاپ خبر داد و گزارشی از آنچه شده و آنچه خواهد شد می‌داد با سوالات متفاوتی نیز مواجه شد. سوالاتی که به اصل این برنامه تبلیغاتی برمی‌گشت؛ اینکه نظر رنو فرانسه در مورد بازار ایران چیست، اینکه آیا دولت فرانسه به عنوان سهام‌دار رنو برای بازار ایران چه نظری دارد، اینکه تبادلات قطعات و مباحث مالی بعد از تحریم‌ها چه تغییری یافته و آیا رنو قصد سرمایه گذاری بیشتر به عنوان اثبات مدعای شراکت استراتژیک را دارد، بخشی از سوالاتی بود که در کنار اخبار مدل‌های مختلف خودرو بیان شد.

 شاید از همین‌رو کارگر از سایت‌های مختلف خودروسازی رنو در کشورهای مختلف مثال زد و داخلی سازی را سیاست اصلی رنو در در کلیه شعب خود دانست. او حرف‌های بیشتری هم داشت وقتی گفت اگر یک هفته در فرانسه و سه هفته در ایران هستم به این دلیل است که آنجا نیز باید فشار آورد تا کار پیش رود. وی سخنان کارلوس گون مدیر ارشد رنو-نیسان را در آمریکا یادآوری کرد که تاکید کرده بود رنو در ایران می‌ماند. او گرچه گفت به مدیران ارشد رنو شک ندارد ولی با اشاره به مشکلات اقتصادی اروپا یادآوری کرد «رنو بعضی کشورها را از لیست اولویت خارج کرده اما من باعث شدم ایران فعلا اولویت داشته باشد.» وی بارها رنو را شریک استراتژیک صنعت خودرو ایران خواند و در مورد تحریم‌ها به چند ملیتی بودن رنو و حضور آن در کشورهای مختلف که باعث تسهیل انتقالات پولی و قطعه می‌شود اشاره کرد و نقش دولت فرانسه در رنو را به عنوان سهام‌دار و نه تصمیم‌گیر نهایی مطرح کرد.   

 او غیر مستقیم به پژو تاخت و در شرایطی که از سخت شدن شرایط کار در ایران می‌گفت با زیرکی رنو را جایگزین هر خودروسازی که به بهانه تحریم قصد خروج از ایران را دارد خواند تا این فکر که کل برنامه دیشب برای گفتن همین جمله است را پررنگ‌ کند. میهمانان متنوع صنعت خودرو کشور و مقامات دولتی و بازرگانی نیز شاید تاییدی بر برنامه‌های رنو بود. با اینحال خبرنگاران آن قدرها از پیشرفت پروژه‌های خودرویی راضی نبودند. آنها بار دیگر از حرکت کند برای عرضه مدل‌های جدید بر اساس قرارداد انتقاد کردند. انتقادی که البته یکی از دل‌مشغولی‌های کارگر نیز هست آنجایی که گفت «من فقط در سرعت انجام کارها شک دارم.»

 گزارش محصول

 قرارداد ساندرو و پیکاپ تندر نهایی شده است. داستر در مرحله پایانی مذاکرات است. ساندرو سه ماهه چهارم ۲۰۲۲ یعنی پاییز سال آینده وارد بازار خواهد شد. پیکاپ تندر زمستان امسال با ظرفیت بار ۸۰۰ کیلوگرم عرضه خواهد شد. فیس لیفت تندر پارس خودرو از تیر وارد بازار می‌شود. فیس لیفت تندر ایران خودرو از ۲۰۲۲ وارد بازار می‌شود. داستر نیز از ۲۰۲۲ در بازار عرضه می‌شود. ون تندر در دست بررسی است. این خلاصه‌ای از وضعیت خودروهایی بود که بر پایه پلت‌فرم x90 باید توسعه یابند. بعضی از آنها در کشورهای دیگری که خط تولید لوگان وجود دارد علاوه بر تولید، به مرحله فیس‌لیفت نیز رسیده‌اند. در ایران اما فقط فیس‌لیفت داخلی تندر۹۰ که بیشتر شامل صندوق عقب این خودرو می‌شود بزودی وارد بازار خواهد شد. بقیه موارد در برنامه قرار دارد. شب گذشته خبرنگاران در مورد زمان دست‌یابی به این اهداف شک داشتند اما خیل زیاد میهمانان نشان می‌داد بالاخره رنو در صنعت خودرو ایران پذیرفته شده است. آیا این به معنی تسریع امور است؟ قائم مقام سایپا، معاونت کیفی سایپا، رئیس اتاق بازگانی تهران، انجمن‌های سازندگان قطعات خودرو، خودروسازان و خدمات پس از فروش، مدیرعامل پارس خودرو، مدیرعامل توتال، معاون تندر۹۰ ایران خودرو، عضو هیات مدیره ایران خودرو، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و مدیرعامل شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران بخشی از میهمانان بودند. شاید کارگر حالا می‌تواند امتیازات بیشتری از رنو فرانسه بگیرد هرچه باشد روابط سرد و درهم تندیده صنعت خودرو ایران با رنو به پایان رسیده و از سویی با خروج رقبا راه برای آنها بیشتر باز شده است.

 /۳۱۳۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.