آیا نیازی به پیش فروش سکه هست؟

به گزارش ممتازنیوز به نقل از شبکه ایران، در حالیکه از زمستان سال گذشته بانک مرکزی برای کنترل بازار طلا و جلوگیری از سوداگری های گسترده ای که در آن جریان یافت برنامه پیش فروش سکه را در دستور کار قرار داد هم اکنون با از بین رفتن زمینه های سوداگری در بازار و تعیین قیمت سکه بر اساس دلار موجود در بازار کارشناسان بر این نکته تاکید دارند که نیازی به پیش فروش سکه نیست.
این مساله از آنجا اهمیت می یابد که کارشناسان در زمان اجرای سیاست پیش فروش سکه از سوی بانک مرکزی که در جهت مسدودسازی مسیر رانت ها و فسادها در بازار ارز و طلا، دم به انتقاد از آن گشودند و با ارائه تحلیل های سطحی سعی در سیاه نمایی این اقدام در قالب نظریه بنگاه داری بانک مرکزی کردند اما اکنون با تعیین قیمت سکه بر مبنای اونس جهانی و نرخ دلار آزاد آرامش بر بازار حاکم شده است.
اگرچه خیلی زودتر از پیش بینی ها و در همان دور اول اجرای سیاست پیش فروش بانک مرکزی بازار آرام گرفت و صف های طولانی که در اثر رانت ایجاد شده در این زمینه از مقابل صرافی های بازار رخت بر بست اما اکنون به نظر نمی رسد سیاست بانک مرکزی مبنای خود را از دست داده است و به درستی مسوولان این بانک برنامه پیش فروش سکه برای ماه های آینده را هنوز با قطعیت اعلام نکرده اند.
ناگفته نماند، بخش عمده آشفتگی و تلاطم ایجاد شده در سال گذشته در دو بازار موازی ارز و سکه در اثر فشار تحریم های خارجی و جو روانی بود که از آن محل به بازار داخل منتقل شد و بدنه اقتصاد را درگیر خود کرد.
تقاضاهای کاذب به دنبال انتشار اخبار غلط تحریم نفت ایران و محدودشدن درآمدهای حاصل از آن، بازار ارز را مورد هجوم قرار دادند که این مساله در آن زمان ورود و سیاستگذاری بانک مرکزی را اجتناب ناپذیر کرده بود. سوداگری افراد سودجو که به اعتقاد شخص رییس جمهور و رییس کل بانک مرکزی ناشی از عواملی با منشا غیراقتصادی و دولتی بود برای مدتی بازار سکه و ارز را تحت تاثیر قرار داد.
پیش فروش می تواند نباشد
مهدی تقوی اقتصاددان سرشناس در گفتگو با شبکه ایران بر این عقیده است که پیش فروش سکه در آن زمان برای کنترل نقدینگی و جمع آوری پول های سرگردان بسیار موفق عمل کرد اما در زمان کنونی با توجه به بحث راه اندازی بورس ارز بازار سکه هم راحت تر قابل کنترل خواهد شد.
وی تصریح کرد: با راه اندازی بورس ارز و جمع آوری خرید و فروش های کنار خیابانی دلار و یورو و انتقال آن به یک مرکز متمرکز و سازمان یافته بساط رانت جویی و سوداگری برچیده خواهد شد و اقدام مثبتی است که بانک مرکزی در دستور کار قرار داده است.
تقوی با اشاره به قیمت جهانی طلا خاطرنشان کرد: قیمت طلا و سکه در بازار داخلی متاثر از اونس جهانی و قیمت ارز در بازار داخلی به علاوه مبلغی اضافه تر است که با نگاهی به فاکتورهای تاثیر گذار بر قیمت طلا می توان گفت هر گاه بتوان ارز را کنترل کرد تقریبا می توان مطمئن بود بازار سکه در کنترل است.
تقوی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی باید سیاست پیش فروش را ادامه دهد؟ و آیا این مساله تا چه اندازه بر سیاست گذاری های بزرگترین نهاد پولی و مالی کشور تتاثیرگذار است؟ افزود: می توان با قطعیت گفت اگر بورس ارز راه اندازی شود و فروش سکه در بازار نظم مشخصی یابد دیگر نمی توان آشفتگی و تلاطم را در این دو بازار دید.
تغییر سیاست بانک مرکزی؟
آمارها نشان می دهد، از ابتدای واگذاری سکه‌های تحویلی بانک مرکزی به ثبت‌نام‌کنندگان در طرح پیش‌فروش سکه تا ۱۵ مرداد، ۴ میلیون و ۵۹۴ هزار و ۷۰۰ قطعه سکه واگذار شده و ۳ میلیون و ۷۹ هزار و ۱۷۹ سکه نیز تبدیل به اوراق شده است. همچنین بر اساس آمار بانک مرکزی، حدود یک میلیون و ۷۱۸ هزار قطعه سکه از مجموع سکه های پیش فروش شده در دست بانک مرکزی مانده تا یا تحویل متقاضیان شود و یا به اوراق گواهی سپرده تبدیل شود.
سیاست بانک مرکزی اکنون به گونه ای دیگر رقم خورده است. در واقع می توان گفت در شرایط وجود محدودیت در منابع ارزی با پیش فروش سکه زمینه ثبات در بازار ارز را فراهم کرد و باعث شد قیمت ها از حالت سینوسی خارج شده و رویه ثابتی را در پیش گیرند. حال در این شرایط راه اندازی بورس ارز به گفته کارشناسان و خود مسوولان بانک مرکزی می تواند زمینه ثبات بازار و ارامش هر دو بازار ارز و سکه را فراهم آورد.
به همین جهت بود که محمود بهمنی در خصوص اتخاذ سیاست پیش فروش که ها گفته که باتوجه به اینکه بازار آتی، سکه را با مبلغ بیش از ۸۰۰هزار تومان معامله می کرد و شاهد رشد فزاینده قیمت سکه بودیم، بانک‌مرکزی با اجرای طرح پیش‌فروش سکه ابتکار عمل را به‌دست گرفت و موجب ثبات قیمت سکه شد.
وی اهداف بانک مرکزی از این اقدام را «تنظیم بازار طلا و سکه» و «جمع‌آوری نقدینگی» خواند و بر موفقیت آن ها تاکید کرد. محمود بهمنی گفته بود با اجرای طرح پیش فروش سکه، بازار ارز نیز تقریباً رو به ثبات قدم نهاده و بانک مرکزی نیز به دنبال ایجاد ثبات قیمت ارز است.
بورس ارز، طلا را هم کنترل می کند
علی سنگینیان معاون بازار بورس و از کارشناسان بازار مالی کشور در گفتگو با شبکه ایران معتقد است: بازار ارز به شکلی که مدنظر سیاستگذاران بانک مرکزی قرار دارد در آینده تکمیل شده و می تواند تاثیر خود را بر تعیین نرخ مرجع ارز برجای بگذارد.
به عقیده این مسول بازار سرمایه قیمت طلا در بازار داخلی به دلیل اینکه مرتبط با قیمت جهانی طلا و قیمت ارز در داخل است هرچقدر قیمت ارز از ثبات برخوردار باشد بازار طلا هم رویه آرامی را خواهد داشت.
نشانه های فراوانی از تبعیت بازار طلای داخلی از تحولات جهانی در ماه های اخیر وجوددارد. روزگاری به دلیل همان آشفتگی های بازار طلا در برخی موارد بازار داخلی بی توجه به اونس جهانی حرکت خود را ادامه میداد اما اکنون از آن وضیعت احساسی و خلاف قاعده اقتصادی خبری نیست هر چه هست در قالبی قاعده مند تنها تحت تاثیر قیمت های جهانی طلا قرار گرفته است.
همزمان با افزایش تاریخی بهای جهانی طلا که در ۲۰۰ روز اخیر بی سابقه بوده است، در تهران هم قیمت طلا در بازار افزایش یافت و با ثبات آن بازار هم واکنش موافق نشان داد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.