آیا نیکویی سال ۹۱ بازنشستگان از بهارش پیداست؟

هادی معیری نژاد: دو هفته قبل دولت با تبلیغات بسیار خبر از باز پرداخت بدهی های تامین اجتماعی داد اما چنان که رسم روزگار است تنها گروهی که گویا قرار نیست به این زودیها روی خوش ببینند بازنشستگان هستند.

بازنشستگان تامین اجتماعی که ۷۰ درصد آنها حداقل حقوق را دریافت می کنند در شرایط بسیار دشواری به سر می برند آنها که از کار افتاده هم هستند با ناتوانی از انجام کار دوم و فعالیت در آمد زا در چند طبقه زیر خط فقر مستاجرند.و بسیاری از آنان چند روز در هفته ها را از تغذیه خوب محرومندو  عمرشان را با تن ناتوان در صف های طویل گرفتن خسارت نصفه و نیمه درمان از تامین اجتماعی و یا در مانگاههای اندک و شلوغ  اختصاصی سازمان می گذرانند.

اما وعده های همسان سازی حقوق در پایان هر سال به سال بعد منتقل می شود و بسیاری از بازنشستگان با این آرزو رخ در نقاب خاک می کشند.

در این رابطه رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی گفته است: با پرداخت بدهی ۳۵ هزار میلیارد تومانی دولت به تامین اجتماعی انتظار داریم که قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز اجرایی شود.
به گفته علی اکبر خبازها در سال ۸۸ قرار بود دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در قالب سهام برای همسان سازی حقوق به بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پرداخت شود درحالی که متاسفانه تا کنون این امر محقق نشده است.

او در مورد پرداخت بدهیهای دولت به تامین اجتماعی، به مهر گفت: بدهی تامین اجتماعی مربوط به سالهای قبل است و با توجه به عدم تسویه شدن آن هر سال به مبلغ آن اضافه شده بود که در نهایت در ابتدای سال دولت با پرداخت ۳۵ هزار میلیارد تومان در قالب سهام شرکتها و چند بانک بدهی خود را به این سازمان تسویه کرد.  در شرایطی که بدهی دولت پرداخت شده و مبلغ همسان سازی نیز در مقایسه با بدهی های دولت بسیار اندک است به همین دلیل درخواست می کنیم که هرچه سریعتر نسبت به همسان سازی حقوق بازنشستگان نیز اقدام شود.

به گفته خبازها، در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد بازنشستگان حداقل مستمری را دریافت می کنند و زندگی سختی را می گذرانند به همین دلیل امیداریم به اجرای قانون همسان سازی چاره ای برای این افراد اندیشیده شود.

وی در مورد افزایش حقوق بازنشستگان نیز گفت: هنوز تصمیم قطعی در این خصوص گرفته نشده اما امیدواریم میزان تورم اعلام شده از سوی بانک مرکزی برای آنان در نظر گرفته شود.
 

خلف وعده های سال ۹۰

پیش از این در سال گذشته وعده های بسیاری دربراه همسان سازی حقوق بازنشسته ها داده شده بود؛

به عنوان مثال عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت بود:با توجه به تصویب قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری در مجلس شورای اسلامی این قانون قطعا امسال به مرحله اجرا خواهد رسید.

نصراله ترابی قهفرخی نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری از دو سال پیش مطرح شده بود گفت: نمایندگان مجلس با تصویب قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان، برای این قانون در بودجه ۹۰ ردیفی را مشخص کرده اند.

به گفته او با تصویب قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری قطعا این قانون در سال جاری به مرحله اجرا می رسد.

همچنین شیخ‌الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همایش تعیین راهبردهای بازنگری و ابلاغ قانون تامین اجتماعی گفته بود: بازنشستگان با مشکلات زیادی مواجهند به همین دلیل یکی از اقداماتی که می توان برای آنها انجام داد همسان سازی حقوق شان است که این موضوع نیز پیگیری شده و امیدواریم مشکلاتش برطرف و آماده اجرا شود وبا همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری ابهاماتی که به لحاظ قانونی و حقوقی ایجاد شده برطرف خواهد شد و همچنین منابع اجرای قانون همسان سازی نیز تامین می‌شود.

غیر از اینها علی اکبر خبازها رئیس کانون بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی پیش از این با حضور در کافه خبر با اعلام اینکه برای اجرای قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی چهار مرتبه به رئیس جمهور نامه نوشتیم گفت: این قانون به طور کامل اجرایی نشده و بازنشستگان همچنان در انتظار سهم همسان سازی حقوق خود هستند.

خباز ها همچنین به میزان حقوق و مزایای دریافتی بازنشستگان تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: هم اکنون هیچیک از حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مانند حق عائله مندی، بن، حق سفر و … بازنشستگان همانند بازنشستگان لشکری و کشوری نیست.

با تمام اینها به نظر می رسد امسال برای بازنشستگان سال سخت دیگریست. هرچند اگر مسئولان اندکی به مشکلات این قشر بیاندیشند می تواند برای بازنشستگان سال خوشی باشد. البته  با خلف وعده ها برای افزایش حقوق به میزان تورم ، بسیاری از آنان می گویند سالی که نکوست از بهارش پیداست.
۴۷۳۰۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.