آیا “یوان” جای “دلار” را می گیرد؟

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار طلا بر این باورند که یکی از عوامل مهم و موثر بر نوسانات قیمت طلا در کوتاه مدت سیاست های بانک مرکزی چین در تعیین نرخ برابری یوان در برابر دلار خواهد بود.

خبراقتصادی:افزایش رشد اقتصادی چین و ظهور طبقه ثروتمند و مرفه در این کشور تاثیر بسیاری بر افزایش چشمگیر تقاضای طلا در بازار این کشور طی سال های اخیر داشته و سبب شده تا چین طی سال قبل با پشت سر گذاشتن هند به بزرگترین بازار طلای جهان تبدیل شود.

بر اساس این گزارش تقاضای طلای چین سال قبل برای اولین بار به بیش از ۱۰۰۰ تن رسید و رکورد ۱۱۷۶ تنی را بر جای گذاشت که این رقم نسبت به سال قبل از آن ۴۱ درصد رشد داشته است.

شورای جهانی طلا پیش بینی کرده است که تقاضای طلای چین امسال تقریبا ثابت خواهد بود و نسبت به سال قبل تغییر چندانی نخواهد داشت. مهمترین عاملی که بر تقاضای طلای چین تاثیرگذار خواهد بود در شرایط کنونی وضعیت اقتصادی این کشور و نرخ برابری یوان در برابر دلار خواهد بود.

واردات طلای چین از هنگ کنگ از ۵ میلیارد دلار در سال ۱۹۹۰ میلادی به بیش از ۷۰ میلیارد دلار در سال قبل رسیده است. پیش بینی می گردد تقاضای طلای چین تا سال ۲۰۱۷ میلادی با رشد ۲۵ درصدی روبرو شود.

آیا “یوان” جای “دلار” را می گیرد؟

گرچه یوان چین اکنون محبوبیتی در حد دلار آمریکا ندارد ولی روسیه و چین قصد دارند با حذف دلار در مبادلات تجاری خود و استفاده از یوان و روبل گام بلندی را برای ارتقای جایگاه یوان در عرصه مبادلات تجاری بین المللی بردارند.

بر اساس این گزارش حذف دلار در مبادلات تجاری روسیه و چین به چالش بزرگی برای آمریکا تبدیل خواهد شد. نوسانات شدید ارزش دلار در سال های اخیر کشورهای بزرگ از جمله روسیه و چین را بر آن داشته است تا به فکر جایگزین مناسبی برای دلار باشند.

چین در سال های اخیر سعی کرده است تا برای ارتقای جایگاه یوان در مبادلات تجاری و ارزی بین المللی میزان ذخایر طلا را افزایش دهد. گرچه آخرین آمارهای رسمی انتشار یافته از سوی بانک مرکزی چین در خصوص وضعیت ذخایر طلا مربوط به سال ۲۰۰۹ میلادی است ولی به نظر می رسد سطح ذخایر طلای این کشور در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته است.

چین از سال ۱۹۵۰ میلادی تاکنون ارزش یوان خود را بر مبنای دلار آمریکا تعیین و تنظیم کرده است. مقام های آمریکایی بارها طی سال های اخیر چین را به دستکاری نرخ ارز و پایین نگه داشتن ارزش یوان متهم کرده اند.


khabareghtesadi.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.