آیت‌الله مهدوی​کنی: دوگانگی مضر است/بعضی‌ فکر می‌کنند ولایت فقیه این بوده که امام می‌گفتند من هر چیزی که می‌گویم، همان درست است

آیت الله مهدوی کنی که به همراه آیت الله یزدی از بیش از یکسال پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی پرچم وحدت میان اصولگرایان در دست گرفته است در آستانه دور دوم انتخابات یک بار دیگر بر ضرورت وحدت میان اصولگرایان تاکید کرد و گفت: امام راحل همیشه تاکید داشتند که این انقلاب راه خود را باز کرده است و دشمن نمی‌تواند به این انقلاب ضربه بزند ولی شرط ماندگاری انقلاب باهم بودن و یکی شدن است. با تمام اختلاف سلیقه‌هایی که بین علما و دیگران بخصوص در مسائل اجتماعی وجود دارد، برای حفظ نظام باید با هم کار کنیم.

وی افزود: الان هم نیابت ولایت امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری است. اگر کسی در این راه کجروی کند، مسلماً راه را گم کرده است ما این راه را ادامه خواهیم داد و از خداوند هم می‌خواهیم که ما را در این راه ثابت‌قدم بدارد که گمراه نشویم و حوادث ما را متغیر نکند. اگر هم در بعضی امور اختلاف سلیقه‌هایی وجود دارد، اصول را فراموش نکنیم. دوگانگی مضر است، ولی اینکه به کجا برسد، نمی‌دانم. من به آقایان گفته‌ام شما می‌گویید یک عده در انقلابی‌گری قوی‌تر و باگذشت‌تر هستند. شکی نیست که ما افراد مختلفی را داریم، ولی همه اینها در اصول کلی با هم مساوی و مشترک هستند. ما باید تفاوت‌ها را نادیده بگیریم. نمی‌گویم آنهایی را که مخالف انقلابند، بیاوریم، ولی کسانی را که این اصول مشترک را دارند، باید جمع کنیم.

اهم سخنان آیت الله مهدوی کنی در گفت‌و‌گو با هفته‌نامه شما را در ادامه مطالعه بفرمایید:

  • انسان مؤمن و تائب همیشه باید نسبت به گذشته عمرش و سرمایه‌های هدر داده‌اش نادم باشد و به دنبال سال بهتر و آینده صالح‌تر باشد اما این که حالا کارهایی را در سال گذشته و سالهای پیشین نکردیم ما ناامید بشویم ممکن است خیلی کار می‌توانستیم بکنیم کشور ما دولت ما، نمایندگان مجلس، سیاسیون و مردم کارهایی می‌توانستیم انجام دهیم ولی نکرده ایم.
  • همه ما مسلماً‌ در پیشگاه خدا و اسلام مقصریم و هیچ کسی نمی‌تواند ادعا کند تقصیر نکرده‌ایم ما بعد از انقلاب خیلی تقصیر کردیم و شاید بعضی از این مشکلاتی که برای ما پیش آمده بازتاب این تقصیرهای ما باشد، ما تقصیر کردیم ولی آن گذشت و نباید زانوی غم به بغل بگیریم و هیچ کاری نکنیم.
  • یک نمونه از حرکت های تحسین برانگیز مردم در سال ۹۰، همین انتخابات مرحله اول مجلس نهم بود. البته همانطور که رهبری فرمودند انتخابات هنوز تمام نشده و در مرحله دوم انتخابات هم مردم ما بایستی از این فرصت استفاده کنند و انشاءالله همین عظمت را نشان بدهند. ما؛ یعنی جامعه مدرسین و جامعه روحانیت مبارز، رسیدیم به ۱۲ شاخصی که شاخص‌های اصولگرایی بودند.
  • ما این اصول را آوردیم و بعد از همه کسانی که این اصول و امام و رهبری را واقعاً قبول دارند، دعوت کردیم که بیایند. اصولگرایان را دعوت کردیم و گفتیم می‌خواهیم این مسائل را مطرح کنیم. بعد مسیری طی شد و فهرست مشترک تهیه شد. جامعتین اعلام کردند که از گزینه های جبهه متحد اصولگرایان که افرادی عالم، شایسته ، خدمتگزار و پرتلاش و مردمی هستند حمایت می‌کنند و امیدواریم مردم با رای قاطع و بالای خود بهترین ها را به مجلس بفرستند. امروز نگاه مردم جهان به کارآمدی مردم سالاری دینی در ایران است. انتخابات مجلس یک فرصت برای تسریع صدور انقلاب است.
  • یک نکته هم به نامزدهای محترم یادآوری کنم؛ تعالیم اسلامی به ما آموخته که اگر برای خدا کار کردی خدا کمک می‌کند و آبرومند می‌شوی و می‌توانی به دیگران هم خدمت کنی. برای انجام خدمت در مرحله اول باید نیت هایمان را خالص کنیم.
  • مقام معظم رهبری در دیدار دانشجویان فرمودند آنهایی که اصول را قبول دارند از ما هستند ولی آنهایی که اصول را عملا یا قولا قبول ندارند نمی‌توانند در صف ما قرار گیرند. من در مصاحبه‌ای گفتم که بعضی‌ها اصول را قبول دارند ولی در مسائل اجرایی اختلاف سلیقه دارند که این طبیعی است. آنچه مسلم است این است که در اختلافات و مسائل اجتماعی نباید دعوا کرد. مجلس هست؛ مذاکره هست؛ بحث هست و حتی‌المقدور باید به اجماع رسید و اگر نشد، قول اکثریت را باید ملاک قرار داد ولی اینکه بگوییم من چیزی را می‌خواهم و حالا که مطابق میلم نشده است پس زیر همه چیز می‌زنم، این کار عقلایی نیست. راه عقلایی این است که آنچه قانونی است و آنچه مقبول واقع شده را بپذیریم.
  • در زمانی که بحث انقلاب فرهنگی شد، ما در شورای انقلاب فرهنگی بودیم که در آن زمان به آن ستاد انقلاب فرهنگی می‌گفتند. در آن ستاد، بعضی‌ها بخصوص مخالفان و دشمنان فکر می‌کردند که معنای انقلاب فرهنگی، همان انقلاب فرهنگی چین یا انقلاب فرهنگی شوروی است که مردم را به زور مجبور کنند مطالبی را بپذیرید و یک عده را هم بیرون کنند. این معنای انقلاب فرهنگی نیست؛ امام همیشه می‌فرمودند که بروید فکر کنید
  • بعضی‌ها فکر می‌کنند که معنای ولایت فقیه این بوده که امام می‌گفتند من هر چیزی که می‌گویم همان درست است و باید بشود. اصلاً چنین چیزی نیست؛ الآن هم چنین چیزی نیست؛ ولی فقیه یعنی کسی که بتواند یک جامعه‌ای را حرکت بدهد و تعالی بدهد و بالا بیاورد. به تعبیر شهید مطهری می‌گفت «قُلْ تَعالَوْا» خداوند در قرآن نمی‌گوید بیایید می‌گوید «تَعالَوا» بالا بیایید. یک قدری تکان بخورید.
  • معنای اینکه می‌گوییم ما علوم انسانی و سایر علوم را باید اسلامی کنیم به این مفهوم نیست که تجارب بشری را باید زیر پا بگذاریم. این یک حرف غلط است که یک نفری بگوید تجربه‌ها باید به زیر پا برود. بحث این است که تجربه‌ها به جای خودش محفوظ، ولی تجربه‌ها را با اصولی که می‌پذیرید و پذیرفته‌اید منطبق کنید و در زیر آن چتر کلی، تجربه‌ها را ادامه بدهید. نباید بگویید که دیگران تجربه کرده‌اند و تمام شد. اگر بگویید تمام شد این اساساً بر خلاف علم است. آن‌هایی هم که طرفدار علم تجربی هستند نمی‌گویند تجربه تمام شد. ما هم نمی‌گوییم تمام شد. بنابراین، ما می‌گوییم که اصول مفروضه را عوض کنید و زحمتی هم که هست همین است. در مجلس هم در قانون‌گذاری باید به این مهم توجه داشت و اصول اسلامی را در کارشناسی ها لحاظ کرد.

۲۹۲۱۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.