آیین‌نامه اجرایی برنامه مدیریت سبز ابلاغ شد

با تصویب هیئت وزیران؛

با تصویب هیئت وزیران و به منظور تحقق اهداف برنامه مدیریت سبز، آیین نامه اجرایی ماده (۱۹۰) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه برای اجرا ابلاغ شد.

به گزارش سرویس سیاسی برنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت‌وزیران بنا به پیشنهاد مشترک معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و سازمان حفاظت محیط زیست و به استناد ماده (۱۹۰) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۸۹ـ آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۹۰) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه را تصویب کرد.

بر این اساس، دستگاههای اجرایی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی برای تحقق اهداف برنامه مدیریت سبز موظف هستند اقدامات،اطلاع‌رسانی و ارتقای آموزش کارکنان در زمینه برنامه مدیریت سبز؛ بهینه‌سازی مصرف انواع حامل‌های انرژی ؛بهینه‌سازی مصرف آب؛ کاهش مصرف کاغذ با توجه به نوع فعالیت دستگاهها و مؤسسات؛مصرف بهینه مواد اولیه، مواد مصرفی و تجهیزات؛کاهش تولید پسماند از طریق بهره‌گیری از فناوری‌های مناسب و افزایش بهره‌وری؛ بهبود نظام تعمیر و نگهداری وسایل و تجهیزات به جای تعویض؛ بازیافت ضایعات، تصفیه و بازچرخانی آب با سیستم‌های مناسب‌؛ استفاده از فناوری‌های پاک و سازگار با محیط زیست؛ کاربرد مواد مصرفی سازگار با محیط زیست و مدیریت پسماندهای جامد با تأکید بر تفکیک از مبداء را انجام دهند.

بر اساس این مصوبه، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است به منظور انتقال سریع تجربه‌های موفق داخلی و خارجی، در اختیار گذاردن روش‌ها و فناوری‌های مناسب، ابلاغ دستورالعمل‌ها و برنامه‌های اجرایی مرتبط با مدیریت سبز، نسبت به بهنگام سازی مستمر «درگاه دولت سبز» اقدام کند.

براین اساس، سازمان حفاظت محیط زیست موظف است تا پایان سال دوم برنامه پنجم توسعه، شاخص‌های مدیریت سبز را تدوین و ابلاغ کند.

بر اساس این مصوبه ، معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور موظف است شاخص‌های مدیریت سبز دستگاههای اجرایی را به عنوان بخشی از شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاههای یاد شده (موضوع مواد (۸۱) و (۸۲) قانون مدیریت خدمات کشوری) لحاظ نماید. دستـگاههای اجرایی موظفند شاخص‌های اعلام شده را محاسبه و در چـارچوب شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگـاههای متبوع خود لحاظ کند.

همچنین، دستگاههای اجرایی موظفند گزارش سالانه مدیریت سبز شامل اقدامات انجام شده و تحقق شاخص‌های مرتبط را به سازمان ارسال نمایند تا پس از ارزشیابی و جمع‌بندی، گزارش مربوط به هیئت‌وزیران ارائه شود.

این مصوبه از سوی محمد رضا رحیمی ،معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

گفتنی است بر اساس ماده۱۹۰ قانون برنامه پنجم توسعه همه دستگاههای اجرائی و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی موظفند جهت کاهش اعتـبارات هزینه‌ای دولت، اعمال سیاستهای مصرف بهینه منابع پایه و محیطزیست برای اجرای برنامه مدیریت سبز شامل مدیریت مصرف انرژی، آب، مواد اولیه و تجهیزات (شامل کاغذ)، کاهش مواد زائد جامد و بازیافت آنها (در ساختمانها و وسایط نقلیه) طبق آئین‌نامه‌ای که توسط سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت با همکاری دستگاههای ذی‌ربط تهیه و به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید اقدام کنند.


آخرین اخبار

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.