آی‌فون یا ایکس باکس؟ مردم، بازی‌ کدام‌ را ترجیح می‌دهند؟

ماندانا سجادی: هیچ کدام از فعالان عرصه ویدئوگیم‌، آینده‌ای برای کنسول‌های بازی در این صنعت قائل نیستند. دوران کنسول‌های بازی به سر رسیده است.

هر چند که در آینده‌ای نامعلوم بازهای ابری، موبایلی و کامپیوتری از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا بازی‌های اینترنتی بازار را با کنسول‌های بازی قسمت خواهند کرد، اما امروز بر کسی پوشیده نیست که بازی های موبایلی بسیار عظیم شده و صنعتی رو به رشد است. با اینکه کمپانی های بزرگ بازی سازی مانند Electronic Arts هنوز روی این بخش از صنعت بازی خیلی حساب باز نکرده‌اند – از کل در آمد ۴٫۱۴ میلیارد دلاری Electronic Arts تنها ۲۶۴ میلیون دلار آن به بازی های موبایل اختصاص دارد- اما این صنعت به سرعت در حال رشد است.

با اینکه برای بازی های موبایلی هنوز پولی در میان نیست اما هر چه بازیکن است، اینجاست! بر اساس اطلاعات جدیدی که توسط موسسه Information Solutions Group جمع آوری شده است، در حال حاضر در کل ایالات متحده و انگلستان ، ۱۲۵ میلیون نفر مشغول بازی با موبایل هایشان هستند. این در حالی است که کل فروش جهانی ایکس باکس مایکروسافت تنها ۶۷ میلیون دستگاه است و پربیننده ترین برنامه تلویزیونی آمریکا، Super Bowl ، تنها ۱۱۱ میلیون نفر بیننده دارد. بنابراین مخاطبان بازی های موبایل تنها در همین دو کشور از کل تماشاچیان این برنامه و مشتری های ایکس باکس پیشی گرفته است.

مردم بیشتر از کنسول‌ها با موبایل‌های‌شان بازی می کنند. افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند نشان دادند به نسبت بازی های کنسولی، علاقه بیشتری به بازی های موبایلی دارند . تنها ۱۸ درصد آنها بازی های کنسولشان را ترجیح می دادند در حالیکه ۳۳ درصدشان تمام وقت بازی خود را به موبایل اختصاص می دادند. ۴۰ درصد بزرگسالانی که در این تحقیق شرکت داشتند ، در ماه گذشته حداقل یک بار با موبایل خود بازی کرده بودند.

البته آمار فروش چیز دیگری را نشان می دهد. بازی های رایگان موبایلی در رشد این صنعت نقش بزرگی بازی می کنند. ۷۹درصد پاسخ دهندگان گفته بودند که علت علاقه انها به بازی کردن با موبایل، بازی‌های رایگان است. فاکتور بزرگ بعدی گسترش اسمارت فون هاست، ۴۷ درصد پاسخ داده بودند به خاطر اسمارت فونی که دارند بازی می کنند! مشکل اساسی اینجاست که  فقط ۵۱ درصد کسانی که بازی های موبایلی را ترجیح می دهند ، حاضرند بابت آن پول پرداخت کنند.

طراحان و کمپانی های پخش و عرضه بازی ها به طور یکسان نسبت به آینده بازی های موبایلی علاقه نشان داده اند. فعالان این عرصه روز به روز بیشتر روی این بازی های سرمایه گذاری می کنند و استودیو های مستقلی مانند Camouflaj بیشتر از گذشته دنبال پروژه های بلندپروازانه  برای دستگاههایی مثل آی فون هستند.

بازی سازها باید این صنعت را زنده کنند، اگر چه موبایل ها نباید به همان سرنوشت کنسول ها دچار شوند. اگر بازی های رایگان و معاملات کوچک بخواهد در آینده هم ادامه پیدا کنند، کمپانی های بازی سازی چگونه می توانند مردم را متقاعد به خرید بیشتر کنند؟ پاسخ این سوال تبلیغات نیست! هر چند که این کمپانی ها در عرصه تبلیغات هم چندان حرفی برای گفتن ندارند.

بازی های موبایلی مخاطبین خاص خودشان را دارد ، اما اینکه چگونه می توان این صنعت را دوباره باز تعریف کرد همچنان یک راز باقی مانده است.

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.