ابراز نگرانی اعضای شورای امنیت از ادامه اوضاع بحرانی در سومالی

به گزارش ایرنا شورای امنیت روز سه شنبه به وقت محلی با حضور آگوستین ماگیا نماینده ویژه سازمان ملل در سومالی برای بررسی وضعیت این کشور تشکیل جلسه داد که در جریان آن ۱۵ عضور این شورا به بیان دیدگاه خود درباره وضعیت این کشور و راه های کمک به آن پرداختند.

در این جلسه اعضای شورای امنیت بر بازسازی ارتش و نیروهای امنیتی در سومالی تاکید کرده و توانمندسازی حکومت مرکزی سومالی را برای محدود کردن فعالیت گروه های مسلح تروریستی در آن کشور مهم دانستند.

آگوستین ماگیا نماینده ویژه سازمان ملل در سومالی به اعضای شورای امنیت گفت: دولت سومالی برای رویارویی با چالش های پیشرو نیازمند کمک فوری جامعه بین المللی است.

وی تاکید کرد: کمک جامعه جهانی برای پر کردن خلا کنونی و جلوگیری از رشد گروه های افراطی در سومالی بسیاری ضروری است.

در نشست امروز شورای امنیت، ویتالی چروکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل با ابراز نگرانی درباره ادامه ارسال سلاح به گروه الشباب در سومالی گفت: ارسال سلاح به این گروه امنیت و ثبات سومالی و منطقه را به خطر انداخته است.

نماینده سومالی در سازمان ملل نیز که در جلسه شورای امنیت حضور داشت، با تاکید بر روند رو به بهبود شرایط در سومالی گفت: به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اخیر در سومالی و بازسازی ارتش و نیروهای امنیتی در آن کشور، وضعیت کشور سومالی رو به بهبود می رود.

وی نقش جامعه بین المللی را برای کمک به سومالی حیاتی دانست و از کشورهای کمک کننده خواست به کمک های خود برای بازگرداندن ثبات به آن کشور و ریشه کن کردن فقر در سومالی ادامه دهند.

ماه گذشته حسن شیخ محمد در جریان دور دوم نشست نمایندگان پارلمانی سومالی در موگادیشو به ریاست جمهوری آن کشور انتخاب شد.

وی موفق شد ۱۹۰ رای نمایندگان پارلمان سومالی را به خود اختصاص دهد.

اصلی ترین رقیب وی شریف شیخ احمد، رئیس جمهور وقت سومالی بود که ۷۲ رای نمایندگان را به خود اختصاص داد.

سازمان ملل و شورای امنیت با استقبال از این انتخابات آمادگی خود را برای کمک به دولت سومالی و نیروهای اتحادیه افریقا برای مقابله با شورشیان اعلام کرده است.

نیروهای ارتش سومالی و اتحادیه افریقا در حال جنگ با گروه های شورشی مرتبط با القاعده در کیسمایو در شمال آن کشور هستند.

گروه شورشی الشباب که خود را شاخه ای از القاعده می داند، بخش هایی از خاک سومالی را در اختیار دارد.

اروپام ۱۹۰۸

انتهای پیام /*

International@irna.ir


www.irna.ir
منبع:ایرنا
بازنشر: ممتاز نیوز

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.