“ابریشم “صنعت رو به زوال کشور

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

یک نماینده مجلس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ایران که در تولید ابریشم از شرایط ویژه‌ای برخوردار است ولی طی چند سال اخیر به خاطر مشکلات پیش ‌آمده در نساجی کشور این صنعت نیز رو به زوال است.

شمس‌الله شریعت‌نژاد عضو کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس در گفتگو  با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه کرم ابریشم در داخل تولید می‌شود و ایران ظرفیت افزایش این تولیدات را دارد گفت: بخش عمده‌ای از کرم ابریشم در استان گیلان تولید می‌شود ولی ما در این حوزه نیز مانند دیگر بخش‌های کشاورزی با مشکل روبه‌رو هستیم.
 
وی در ادامه دربارهٔ چالش‌های موجود در این حوزه گفت: ما در حوزه کشاورزی فرصت‌ها را یکی پس از دیگری از دست می‌دهیم و استان گیلان که مرکز تولید ابریشم در ایران است و فرهنگ آن میان مردم نهادینه شد ولی به خاطر مشکلاتی که در صنعت نساجی کشور به وجود آمد و ضعف حمایتی دولت از این کار رو به نزول رفت.
 
وی ادامه داد: الان هم شرایط به گونه‌ای شد که کمتر توجیه اقتصادی دارد علاوه ضعف‌ حمایت دولت مشکلاتی که در پرداخت یارانه‌ها برای کشاورزان به وجود آمد سبب شد تا اشخاص مشغول به این کار بخشی از مشکلاتشان را به صورت مقطعی حل کنند ولی در ادامه با مشکل روبه‌رو شوند.
 
وی برای توسعه و رونق یافتن این صنعت عنوان کرد: برای توسعه آن دولت باید حمایت ویژه‌ کند و از نظر فن‌آوری و ترویج توتکاری در شمال کشور به این کار رونق دهد و با ارائه تسهیلات کم‌‌بهره به کشاورزان آنها را به این فعالیت تشویق کند چون در رقابت بین فعالیت‌های مختلف این کار یک فرآیند دسته‌چندمی تلقی می‌شود.
 
وی دربارهٔ اشتغالزایی در این حوزه گفت: اگر حمایت‌های لازم شود تأثیر بسیاری در اشتغالزایی خواهد داشت چون بحث مراقبت‌های ویژه و هم بحث توسعه فضای سبز همراه است؛‌ این عمل یک فرآیند کاملا پیچیده و فنی است که سبب اجذب نیروی کار بسیار می‌شود حتی یکی از عواملی که سبب شده این صنعت در استان گیلان پابرجا بماند همین مزیت اشتغالزایی آن است.
 
وی در پایان گفت: در کشور ما متأسفانه به بخش کشاورزی توجه چندانی نمی‌شود و برخلاف کشورهای پیشرفته که وابستگی به بخش کشاوزی ندارند ولی برای امنیت غذایی هزینه‌های بسیاری می‌کنند.
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.