ابر تورم جدید در راه ونزوئلا

گزارش دولت ونزوئلا از کاهش نرخ تورم به ۲۳۴ درصد منتشر شده اما کارشناسان می گویند موج تازه ابرتورم در راه است .

ابر تورم جدید در راه ونزوئلا

به گزارش ممتاز نیوز، معاون اجرایی رئیس‌جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که نرخ تورم در این کشور طی سال ۲۰۲۲ به ۲۳۴ درصد رسیده که نشان از کاهش سرعت افزایش سطح عمومی قیمت‌ها نسبت به سال ۲۰۲۲ دارد ولی همزمان کارشناسان اقتصادی نسبت به خطر وقوع موج تازه ابرتورم در این کشور هشدار دادند.

دلسی رودریگز در حالی نرخ تورم سال گذشته ونزوئلا را در دیدار با تجار ترکیه و ونزوئلا اعلام کرد که بانک مرکزی این کشور به ندرت آمار تورم را اعلام می‌کند.

بر اساس گزارش بانک مرکزی ونزوئلا نرخ تورم سال ۲۰۲۲ در این کشور بیش از ۶۸۶ درصد بوده است.

«رصدخانه مالی ونزوئلا» (OVF) که یک نهاد غیردولتی مستقل است، اعلام کرده بود که نرخ تورم سالانه این کشور در نوامبر گذشته به ۱۹۵.۷ درصد رسیده بود که حکایت از روند نزولی افزایش سطح عمومی قیمت‌ها داشت.

گروهی از کارشناسان معتقدند که تلاش دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری سوسیالیست ونزوئلا برای کاهش نرخ وتورم از طریق اجرای سیاست‌های پولی و مالی انقباضی و تثبیت نرخ ارز از نوامبر گذشته رنگ باخته و هزینه‌های دولت بار دیگر در حال افزایش است و تقاضا برای دلار آمریکا نیز از میزان ذخایر ارزی بانک مرکزی این کشور پیشی گرفته است.

بر همین اساس، رصدخانه مالی ونزوئلا نیز با انتشار گزارشی هشدار داد که با توجه به افزایش شتاب نرخ تورم ماهانه که از سپتامبر گذشته به ثبت رسیده، اقتصاد ونزوئلا بار دیگر در معرض خطر وقوع موج تازه ابرتورم و کاهش نرخ برابری بولیوار در مقابل ارزهای عمده جهان از جمله دلار و یورو قرار گرفته است.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.