ابلاغیه دادسرا به دست کارگردان و تهیه کننده «یک خانواده محترم» رسید

۳۰م دیماه ،

سینماپرس- گروه سینما/ ابلاغیه دادگاه ۲۸ دی ماه به دست اندرکاران فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» رسید و محمد آفریده و مسعود بخشی فرصت دارند در مدت مقرر از خود در برابر شکایت سازمان سینمایی دفاع کنند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس، سازمان سینمایی صبح روز سه‌شنبه ۲۱ آذر ماه از محمد آفریده تهیه کننده و مسعود بخشی کارگردان فیلم سینمایی «یک خانواده محترم» به سبب تخلف از قانون مجازات کسانی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیرمجاز دارند، شکایت کرده بود.

سازمان سینمایی معتقد است «یک خانواده محترم» بدون پروانه ساخت و نمایش و بدون اطلاع وزارت ارشاد ساخته شده و در جشنواره‌ها به نمایش درآمده است. در حالی که هر فیلمی که در حد نسخه ۳۵ میلیمتری است و قصد اکران عمومی دارد باید از وزارت ارشاد مجوز بگیرد. این فیلم شباهتی به تله فیلم‌هایی ندارد که صدا‌و‌سیما بدون نیاز به مجوز می‌سازد.

چندی پیش خبرهایی مبنی بر حبس و یا بازداشت عوامل فیلم انتشار یافته بود که پیرو این خبرها مشاور حقوقی سازمان سینمایی توضیح داد: بازپرس پرونده در مرحله تحقیقات امور مقدماتی کشف جرم، احضار و جلب ، تفهیم اتهام و صدور قرار تامین مناسب برای متهم را انجام می دهد و چنانچه اتهام متوجه فردی باشد بازپرس مبادرت به صدور کیفر خواست می کند و تشخیص این موضوع که حدی برای متهم تعیین شود برعهده دادگاه جزایی است. هنوز حکمی مبنی بر بازداشت عوامل فیلم صادر نشده و پرونده این شکایت همچنان در جریان است.

«یک خانواده محترم» تولید مشترک ایران و فرانسه است و با حمایت و مشارکت مرکز سیما فیلم تهیه شده است. مراحل پیش تولید و تولید فیلم در ایران و توسط شرکت فیروزه‌ای فیلم و تمامی مراحل پس از تولید، توسط شرکت ج.ب.آ پروداکشن (JBA Production) فرانسه در اروپا به انجام رسیده است.

این فیلم که تا به حال اکران رسمی نشده، بنا به نقل از محمد آفریده روایتگر داستانی جذاب و درامی خانوادگی است که با نگاهی به داستان هابیل و قابیل، در بستر اتفاقات و حوادث بعد از انقلاب مخصوصاً آزادی خرمشهر، به تصویر شرایط و دیدگاه‌های شخصیت‌های داستان، در حال حاضر می‌پردازد.

مشاور حقوقی سازمان سینمایی در مرود سبب شکایت نکردن از سیما فیلم به عنوان سرمایه گذار فیلم «یک خانواده محترم» گفته بود: طبق مقررات اختلاف میان دو سازمان زیر مجموعه دولت در کمیسیون مستندسازی بررسی و حل و فصل می گردد تا این گونه شکایات به مراجع قانونی کشیده نشوند. در ضمن فرد شاکی می تواند اشخاصی را که قصد شکایت از آن ها را دارد، انتخاب کند و از آن جایی که شکایت از فیلم «یک خانواده محترم» به خواست وزیر ارشاد صورت گرفت دستور ایشان بود که علیه شخص محمد آفریده و مسعود بخشی شکایت شود.

وی در مورد مجازات های احتمالی که ممکن است متوجه تهیه کننده و کارگردان فیلم شود، توضیح داده بود: اگر ماهیت فیلم علیه سیاست های نظام جمهوری اسلامی باشد متهم مشمول قانون مجازات حبس از سه تا یک سال می گردد. همچنین به استناد ماده ۲ قانون نحوه مجازات کسانی که در امور سمعی و بصری فعالیت غیر مجاز انجام دهند و فاقد مجوز لازم از وزارت ارشاد باشند مشمول مجازات های مقرر در قانون می شوند که عوامل اصلی فیلم به استناد ماده ۳ این قانون عبارت از تهیه کننده و کارگردان می باشند.

گفتنی است سیما فیلم به عنوان سرمایه گذار اصلی «یک خانواده محترم» و با وجود نظارت های چند باره هنگام تولید، از ساخت این فیلم اعلام براعت کرد.

جالب توجه این که مدیر سیمافیلم در زمان نمایش «یک خانواده محترم» در جشنواره کن حضور داشت اما در ادامه با اعتراضات مطرح شده به فیلم از شرکت این فیلم در جشنواره های خارجی اظهار بی اطلاعی کرد.

انتهای پیام/ف

انتهای خبر / شبکه خبری سینمای ایران/ کد خبر ۴۰۳۵۹


شبکه خبری سینمای ایران
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.