اثبات ادعاهای تازه دربارهٔ نسخه جوان‌تر مونا لیزا

۲۸ام بهمن ،

آزمایش‌های تازه یک بنیاد هنری در سوئیس روی تابلوی جوان‌تر ‌مونا لیزا اثر لئوناردو داوینچی، شواهد تازه‌ای در مورد این اثر مشهور را به اثبات رسانده است.

به گزارش هنرآنلاین، در آستانه پرده‌برداری از تابلو نقاشی “Isleworth Mona Lisa” در ژنو، دو آزمایش، یکی از توسط یک متخصص ژئومتری و دیگری از سوی کارشناس موسسه فناوری فدرال سوئیس بر روی این تابلو انجام شد.

بنابر این گزارش، بیش از سه قرن است که تابلوی “مونالیزا” در موزه لوور پاریس به عنوان تنها اثر آفریده لئوناردو داوینچی در نظر گرفته شده و با وجودی که نسخه‌های کپی از آن نیز وجود داشته‌اند، بعضی از کارشناسان سال قبل ادعاهایی که در مورد اثری که بنیاد مستقر در سوئیس در اختیار دارد و ارتباط آن با لئوناردو را رد کرده بودند.

اما تلاش‌های بنیاد مونالیزا مستقر در زوریخ حمایت اشخاص و نهادهای فعال جهان هنر را به خود جلب کرد. این گروه بین‌المللی ادعا می‌کند که در پی کسب هیچ‌گونه منفعت مالی از این اثر نیست و فقط هدف آن این است که ثابت کند این تابلو اصل است.

دیوید فلدمن، معاون رئیس این بنیاد می‌گوید: “زمانی‌که یافته‌های تازه را با نتایج پژوهش‌های علمی و فیزیکی که تا به حال وجود داشتند در کنار هم قرار می‌دهیم، همه شواهد قریب به اتفاق به طور خیره‌کننده‌ای ثابت می‌کنند که لئوناردو خالق این اثر بوده است.”

به نوشته رویترز، فلدمن متولد ایرلند و خریدار تمبر و آثار هنری بین‌المللی است. او می‌گوید پس از آنکه آلفانسو روبینو، کارشناس ژئومتری اهل ایتالیا از این تابلو پرده‌برداری عمومی کرد، با او تماس گرفته شده بود. این تابلو پرتره زنی بسیار جوان‌تر از زنی است که در تابلوی مونالیزا در موزه لوور تصویر شده است.

فلدمن تحقیقات گسترده و جامعی در مورد ژئومتری تابلوی “Vitruvian Man” اثر لئوناردو داوینچی انجام داده است. این تابلو تصویر جوانی است که بازوها و پاهای خود را دراز کرده است. به او پیشنهاد شد تا به نقاشی ما هم نگاه کند و ببیند با هم همخوانی دارد و یا نه.

نتیجه یافته‌های روبینو مستقر در پادوآ این بود که پرتره “Isleworth” با ژئومتری آثار لئوناردو داوینچی همخوانی دارد و احتمالا این اثر آفریده او است.

“Isleworth” به نام یکی از محله‌های حومه لندن نامگذاری شده است که هیو بلیکر، هنرشناس و خبره آثار هنری هشتاد یا نود سال پیش این نقاشی در اختیار او بوده است.

بنا به اعلام این بنیاد، موسسه مستقر در زوریخ با هدف تعیین تاریخ آفرینش این اثر آزمایش کربن روی بوم این نقاشی انجام داد و دریافت که این اثر به طور قطع بین سال‌های ۱۴۱۰ تا ۱۴۵۵ میلادی آفریده شده است. نتایج این آزمایش ثابت کرد ادعاهایی که در مورد طراحی این اثر در اواخر قرن شانزدهم مطرح شده بودند رد می‌شوند.

نتایج تحقیقاتی که جان آسموس، فیزیکدان و چهره هنردوست ایالات متحده ماه سپتامبر قبل روی این اثر انجام داده بود حاکی از آن بود که خالق نسخه اصل و تابلوی مونالیزایی که در موزه لوور توجه مردم را به خود جلب می‌کند، یک هنرمند است. او با آزمایش شیوه حرکت قلم مو به این نتیجه دست یافته بود.

مارتین کمپ، متولی امور (نقاشی) لئوناردو در بریتانیا سال قبل اصالت نقاشی که در اختیار این بنیاد قرار دارد را به طور جدی به چالش کشیده و گفته بود که خطاها و اشتباهات بسیاری در مورد ادعاهای مطرح شده دربارهٔ این نقاشی وجود دارد. بلیکر این اثر را در سال ۱۹۱۳ میلادی در خانه قدیمی در انگلستان پیدا کرد.

فلدمان و همکاران او در این بنیاد تاکید می‌کنند کمپ هیچگاه به دعوت‌های این گروه بین‌المللی برای بازدید از این اثر پاسخ مثبت نداده است.

اسناد موجود نشان می‌دهند که سفارش نقاشی پرتره لیزا، همسر او در اوایل قرن شانزدهم به فرانچسکو جیاکوندو، یکی از نقاشان مشهور اهل فلورانس گمارده شده بود. نسخه این نقاشی که در موزه لوور وجود دارد و به زبان فرانسه به آن “La Giaconde” و به زبان ایتالیایی به آن “La Giaconda” گفته می‌شود.

حامیان نسخه جوان‌تر اثر مونالیزا ادعا می‌کنند که این نقاشی در سال ۱۵۰۶ میلادی و پیش از آنکه لئوناردو ایتالیا را ترک و در فرانسه اقامت کند، تقریبا به طور قطع در حالی به “del Giacondo” تحویل داده شد که تابلوی نقاشی هنوز کامل نشده بود. لئوناردو داوینچی در سال ۱۵۱۹ میلادی در خانه کوچکی در “Loire” درگذشت.

گمان می‌رود این تابلو از منزل “del Giacondo” از خانه یک نجیب‌زاده انگلیسی سر درآورد که آن را با خود به انگلستان آورد. براساس این محاسبات، لئوناردو احتمالا نسخه تابلوی مونالیزایی را که در موزه لوور فرانسه وجود دارد در سال ۱۵۱۶ میلادی در فرانسه آفریده بوده است.

انتهای پیام/


آخرین خبرها
منبع:هنرآنلاین
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.