اثرات آلومینیوم بر سلامتی بدن


آلومینیوم از جمله فراوان ترین فلزات زمین محسوب می شود. تقریبا انسان امروزی نمی تواند بدون آلومینیوم به زندگی خود ادامه دهد، زیرا محصولات زیادی از آلومینیوم ساخته می شود.


ظروف آلومینیومی آشپزخانه

آلومینیوم فلزی است که در حالت طبیعی مضر نیست، ولی با تغییراتی که بشر بر روی آن ایجاد می کند وبه دلیل استفاده زیاد از آن، می تواند وارد بافت های ما شود و منجر به بیماری مسمومیت ناشی از آلومینیوم شود.

مسمومیت ناشی از آلومینیوم می تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر، بیماری کبدی، مشکلات پوستی ، مشکلات گوارشی ، سوزش ناحیه شکم ، اختلالات یادگیری و خستگی شود.

می توانید با استفاده از راهکارهای زیر تا حدودی اثرات مضر آلومینیوم بر سلامتی خود را کم کنید:

۱- سعی کنید هر روز دوش بگیرید و یا حتی المقدور پاهای خود را داخل آب قرار دهید. این کار سبب می شود تا حدی این فلز سمی از بدن خارج شود. می توانید مقداری نمک دریا به آب گرم اضافه کنید و پاهای خود را برای مدت ۳۵ دقیقه داخل آن قرار دهید تا آب سرد شود. شست وشوی پاها با آب ولرم و مالش آنها به آرامی منجر به حذف و دفع سموم از بدن فرد می شود.

۲- به ترکیبات اولیه فراورده های مصرفی خود توجه کنید. اگر محصولی حاوی آلومینیوم بود، آن را مصرف نکنید. به عنوان مثال فراورده های بهداشتی مانند بوگیر و خمیر دندان، مواد سمی را وارد بدن می کنند.

۳- هر گونه وسایل آشپزی که از جنس آلومینیوم باشد را مصرف نکنید و کاملا کنار بگذارید.

قابلمه و ماهیتابه ای که از آلومینیوم ساخته شده است، در اثر پخت و پز غذا، آلومینیوم را وارد مواد غذایی کرده و به بدن افراد مصرف کننده وارد می کنند. از وسایل آشپزی با جنس های دیگر برای پخت‌وپز غذا استفاده کنید.

۴- از مصرف مواد افزودنی که حاوی آلومینیوم است، جدا خودداری کنید.

۵- از مصرف زیاد نوشیدنی هایی که در بطری های آلومینیومی بسته بندی و عرضه می شوند اجتناب کنید، زیرا امکان نشت آلومینیوم به نوشیدنی وجود دارد.

مسمومیت ناشی از آلومینیوم می تواند منجر به بروز بیماری هایی نظیر آلزایمر، بیماری کبدی، مشکلات پوستی ، مشکلات گوارشی ، سوزش ناحیه شکم ، اختلالات یادگیری و خستگی شود

چند توصیه

با روند زندگی امروز، امکان اینکه بدن خود را از مواد سمی مانند آلومینیوم کاملا پاک کنیم وجود ندارد. بنابراین باید سعی کنیم با کاهش عوامل خطر دیگر، بیماری های ناشی از آن را کنترل کنیم. عوامل خطری مانند کم خوابی، استرس و اضطراب و کم آبی بدن. لذا باید با خواب کافی، آرامش و دوری از هیجان و استرس و نوشیدن کافی آب بر این شرایط غلبه کرد.

اگر هر گونه علایمی شبیه به علایم مسمومیت با آلومینیوم در شما دیده شد، سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

چند توصیه خوراکی برای کاهش اثرات آلومینیوم

– استفاده از آبلیمو: نصف لیوان آب لیمو را داخل یک لیوان آب ریخته و چند بار در روز مصرف کنید.

– استفاده از گشنیز تازه توصیه می شود.

– مصرف زردچوبه نیز مفید است.

فویل آلومینیومی

بیماری های ناشی از مصرف زیاد آلومینیوم

بیماری هایی مانند آلزایمر، پارکینسون، آرتریت روماتوئید، بیماری های استخوانی، اختلالات خودایمنی، آلرژی ها، صرع، یبوست، مشکلات قلبی، بیش فعالی، بیماری های کلیوی، پوکی استخوان و اسکیزوفرنی با مصرف زیاد آلومینیوم در ارتباط است.

آلومینیوم سبب مشکلات دیگری نیز می شود که شامل موارد زیر است:

زخم معده

التهاب روده

نارسایی کبد

کم خونی

اختلالات عصبی

پوسیدگی دندان

ترش کردن غذا

خشکی پوست

از دست دادن حافظه

گیجی

سردرد

مشکلات رفتاری و یادگیری در کودکان مانند عارضه  بیش فعالی و کم توجهی در کودکان

زهره لطیفی

بخش سلامت ممتاز


… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش سلامت

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.