اجاره زمین های کشاورزی توسط قطردرست نیست/ جذب سرمایه ایرانیان اولویت دارد(بخش پنجم و پایانی)

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ‘رامین مهمانپرست’ روز سه شنبه در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران رسانه های داخلی و خارجی در پاسخ به سوال خبرنگاری در باره اجاره زمین های کشاورزی اطراف کرمان به دولت قطر گفت: وزارت امور خارجه از طرح های مختلف در ورود سرمایه خارجی در بخش کشاورزی در چارچوب مورد نظر مسئولان کشور حمایت می کند.

وی با بیان این که اجاره زمین های کشاورزی یکی از روش های سرمایه گذاری است، تصریح کرد مطلب اخیر در باره قطر به لحاظ منبع فاقد صحت است و چنین موضوعی درست نیست.

*** جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور از اولویت های دستگاه سیاست خارجی است

مهمانپرست همچنین در پاسخ به سوال دیگری در باره جذب سرمایه ایرانیان خارج از کشور برای بخش های پایین دستی نفت افزود: جذب سرمایه و سرمایه گذاران ایرانی از اولویت های دستگاه سیاست خارجی است.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با بیان این که ایرانیان می توانند به ارتقا وضعیت کشور کمک کنند، ابراز امیدواری کرد که ایرانیان عزیز در سال تولید ملی نقش پررنگ تری در پروژه های مختلف کشور ایفا کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین درباره گفت و گو با کشور کویت برای بهره برداری از میدان نفتی آرش اظهار داشت: این موضوع در چارچوب سیاسی خود دنبال می شود و امیدواریم توافقات لازم در این باره صورت گیرد.

*** انتخابات ریاست جمهوری قره باغ تا زمان به نتیجه رسیدن مذاکرات باکو-ایروان به نتیجه نخواهد رسید

خبرنگاری در ادامه این نشست خبری از سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در قره باغ پرسید و موضع جمهوری اسلامی ایران را در این باره جویا شد.

مهمانپرست در پاسخ با بیان اینکه این موضوع نیاز به یک توضیح دارد، گفت: قره باغ دچار بحران است و تا زمانی که منطقه بحرانی باشد و گفت و گوهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان به نتیجه نرسد، فکر نمی کنیم برگزاری این انتخابات نتیجه قابل قبولی داشته باشد.

*** زائران ایرانی به توصیه های سازمان حج و زیارت و وزارت خارجه برای سفر به سوریه توجه کنند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره بازگرداندن اتباع ایرانی از سوریه و حفاظت از آنها اظهار داشت: تدابیر لازم برای این موضوع صورت گرفت و به کسانی که در کشور سوریه مامور هستند، توصیه های ایمنی لازم گفته شد.

مهمانپرست با یادآوری ممنوعیت سفر زمینی زائران ایرانی به سوریه در مناطقی که تروریست های مسلح حضور دارند، افزود: سفر هوایی نیز به سوریه محدود شده است و سفر زمینی به سوریه غیر رویه قانونی است و زائران ایرانی باید به توصیه های سازمان حج و زیارت و وزارت امور خارجه توجه داشته باشند.

وی اوضاع دمشق را آرام تر از گذشته توصیف کرد و گفت: کنترل مقامات سوری در حال حاضر به سطح قابل قبولی رسیده است و ارتش و مردم، توانایی کافی برای برقراری امنیت را دارند.

دستیار ویژه وزیر امور خارجه با بیان اینکه همه باید کمک کنند تا امنیت در سوریه برقرار شود، تصریح کرد: ناامنی در سوریه، ناامنی در تمام منطقه را بدنبال خواهد داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره طرح پیشنهادی قطر درباره سوریه و اینکه اعلام شده این طرح ابقای بشار اسد را در سوریه دنبال می کند، اظهار داشت: طرح آقای عنان را تنها طرح موجود می دانیم که می تواند به ایجاد آرامش در سوریه کمک کند و جمهوری اسلامی ایران نیز از آن طرح حمایت می کند.

مهمانپرست افزود: سایر طرح ها و پیشنهادات درباره سوریه نمی تواند دارای اولویت باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر هیات عالی رتبه اقتصادی از سوریه به تهران گفت: همکاری های دو کشور چارچوب خود را دارد و این تلاش ها طبق برنامه در حال انجام است.

سیام** ۹۱۲۹**۱۵۷۲

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۲۴۴۷۲۸


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.