اجازه ندهیم صدام دیگری ظهور کند

جام جم آنلاین: سفر اخیر محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور به جزیره ابوموسی با اعتراض مقامات اماراتی روبه‌رو شد به گونه‌ای که آنها در اعتراضات خود بار دیگر بر ادعای واهی خود مبنی بر مالکیت جزایر سه‌گانه از سوی آن کشور تاکید کردند.

از آنجا که این ادعا از نظر حقوقی، تاریخی، جغرافیایی، سیاسی و ژئوپلتیک جای هیچ توجیهی ندارد اکثر تاریخ‌نویسان و محققان و سیاستمداران معتقدند برخی جوسازی‌های منطقه‌ای از سوی کشورهای متخاصم زمینه چنین ادعایی را فراهم کرده است.

در چنین شرایطی، جواد جهانگیر‌زاده نماینده ارومیه و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی بر این باور است که طرح ادعای مالکیت جزایر ایرانی در آینده می‌تواند زمینه‌های نزاع‌های منطقه‌ای را فراهم کند.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم در این زمینه به سوالاتمان پاسخ داده است:

اصرار کشورهای عربی در به‌کار بردن نام جعلی برای خلیج فارس و عنوان مالکیت برای جزایر سه‌گانه ایرانی در چیست؟

این یک اقدام کاملا موذیانه، اما استراتژیک از طرف برخی کشورهای عربی است که به صورت ادامه‌دار پیگیری می‌شود. این کشور‌ها به نتایج و عاقبت آن نمی‌اندیشند، بلکه همه تلاش خود را می‌کنند که در یک فرصت زمانی چند ساله اسامی بین‌المللی این مناطق را به نام خودشان بچرخانند و اذهان عمومی جهانیان را آماده کنند که در این زمینه حقی دارند.‌ البته وزارت خارجه ما در این زمینه مسوولیت خیلی جدی دارد و باید به صورت قاطع‌تر عمل کند در عین حال همه نهاد‌های فرهنگی، دانشگاهی و ایرانیان خارج کشور باید در این زمینه تلاش کنند.

رفتاری که امروز از طرف اعراب در پیش گرفته شده زمینه ایجاد برخی نزاع‌های منطقه‌ای است و یقین بدانید که این مساله تنها از سوی کشورهای منطقه دنبال نمی‌شود، بلکه برخی کشورهای فرامنطقه‌ای هم به صورت آرام تلاش می‌کنند که منطقه را ناآرام کنند تا منافع خود را در مدت زمان طولانی پیگیری کنند.

از این جهت باید در این زمینه دقت کرد و همه قوا را بسیج کرد تا این ادعا‌ها بیش از این مطرح نشود.

گفته می‌شود امارات حتی نام این جزایر را روی خیابان‌های خود گذاشته است. تحلیل شما چیست؟

البته نامگذاری اسامی جزایر ایرانی روی خیابان‌های امارات را باید نشانه عظمت کشور ایران دانست و پیشنهاد مشخص من هم این است که حتی دولت امارات می‌تواند شهر ارومیه را هم روی یکی از خیابان‌هایش نامگذاری کند تا ببینند این عظمت تنها مربوط به جنوب ایران نیست و ایرانیان از نامگذاری خیابان‌های کشور امارات با نام شهر‌های خود احساس شور و شعف می‌کنند.

اشاره‌ای به عملکرد دستگاه دیپلماسی در این زمینه داشتید. آیا امکان برخورد شدیدتر دستگاه دیپلماسی و مسوولان جمهوری اسلامی با کشور‌های عربی و امارات وجود دارد؟

الزاما منظور برخورد مکانیکی و سخت نیست. ما باید از همه ابزارهای بین‌المللی از جمله یونسکو و نهاد‌های داخلی بهره بگیریم که یک نزاع منطقه‌ای در دهه‌های آینده صورت نگیرد.

لذا ما باید بر حرف خودمان پافشاری کنیم تا این‌گونه رفتار‌ها و عصبیت‌ها در آینده موجب نشود صدام دیگری شکل بگیرد و منطقه را به آشوب بکشد.

گمان می‌کنم دستگاه‌های مسوول باید تلاش کنند و به نظر می‌رسد که برخورد دستگاه دیپلماسی ما بسیار نرم‌تر از آن چیزی بوده که مورد انتظار است.

در موضعگیری‌هایی که از طرف مقامات کشورمان صورت گرفته مقامات ارشد نظامی نیز هشدارهایی را در این زمینه اعلام کرده‌اند. ارزیابی شما از این مساله چیست؟

این هشدارها تماما نشان‌دهنده ظرفیت‌های مقابله ایران در قبال کشور‌های دیگر است. قطعا همه می‌دانند اگر اتفاقی در منطقه رخ دهد ضرر آن بیشتر متوجه کشور‌های کوچک منطقه است. نیروهای نظامی کشور نگهبان آرامش منطقه هستند و نگاه آنها به کل منطقه است.

چه عاملی باعث شده است که کشور‌های عربی با طرح ادعا‌های واهی مجددا تلاش کنند زیاده‌خواهی‌‌هایی را مطرح کنند؟

چند عامل در این زمینه وجود دارد یکی درون‌منطقه‌ای و دیگری برون‌منطقه‌ای است. عوامل برون‌منطقه‌ای همان دسیسه‌ای است که استعمارگران از دهه‌های پیش آن را دنبال می‌کردند و ریشه فتنه‌ای را می‌کاشتند و منافع خود را در سایه این اتفاقات برداشت می‌کردند.

البته برخی از کشور‌ها به دلیل افزایش سرمایه فکر می‌کنند که باید مورد احترام دیگران قرار بگیرند و با طرح ادعا‌های واهی تلاش می‌کنند عزت و احترامی برای خودشان دست و پا کرده و ظرفیت‌هایی بیشتر از آنچه در آنها وجود دارد را تداعی کنند.

این کشور‌ها قصد دارند با این اقدامات زمینه حضور کشور‌های فرامنطقه‌ای را نیز فراهم کنند تا دلیل حضور آنان را نیز موجه نشان دهند.

فکر می‌کنید ما چطور می‌توانیم این بحث را جمع کنیم و مانع تکرار چنین ادعا‌هایی شویم؟

این بحث تنها از سوی کشور‌های منطقه پیگیری نمی‌شود که بتوان آن را در گفت‌وگو یا مذاکرات چندجانبه دنبال کرده و برایش خاتمه‌ای در نظر گرفت.

لذا تا جایی که پای نظام سلطه در منطقه باز است، بروز چنین رفتار‌هایی از سوی کسانی که سرسپرده هستند و از کانون‌های غربی الهام می‌گیرند بعید نیست. البته مذاکره در کنار اقتدار می‌تواند به برخی از اظهارات پرتنش پایان دهد.

اگر طی این سال‌ها اظهارات مقامات ایران را مدنظر قرار دهیم، می‌بینیم که همیشه جمهوری اسلامی ایران مدافع صلح در منطقه بوده و همیشه خود را یک مسوول جدی تلقی کرده است.

ما روند مطلوب خود را در این بخش ادامه می‌دهیم، اما وزارت خارجه باید مذاکرات جدی خود را ادامه دهد و در‌عین‌حال بحث اقتدار ایران باید تداوم پیدا کند.

فاطمه امیری – گروه سیاسی


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.