اجرای طرح اصلاح نژاد زنبور عسل جمعیت های بسته در ۸ استان کشور

مدیر کل پرورش و اصلاح نژاد طیور و زنبورعسل وزارت جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون طرح اصلاح نژاد زنبور عسل در جمعیت های بسته به منظور ارتقای سطح تولید عسل، در هشت استان کشور در دست اجراست و این طرح برای سایر استان های کشور نیز قابل تعیم است.

‘رضا ترکاشوند’ در گفت و گو با ایرنا افزود: برای اجرای طرح اصلاح نژاد زنبور عسل مبلغ سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال مصوب شده که با تخصیص آن این طرح اجرایی می شود.

وی اظهار داشت: این پروژه از سال ۸۴ در استان های گلستان، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان و فارس به مورد اجرا درآمد و هم اکنون نیز در استان های اردبیل، آذربایجان غربی و منطقه جنوب کرمان در حال اجرا است.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر ایران دارای زنبورهای بومی ایرانی با عنوان ‘مدا’ است که فعالیت های اصلاح نژادی جهت افزایش تولید، کیفیت و مقاومت در مقابل بیماری ها روی این توده ها صورت می گیرد.

وی، تولید ملکه هایی با هدف افزایش تولید عسل، کاهش بچه دهی، رفتار آرام، زمستان گذرانی مناسب، رشد سریع جمعیت در بهار، افزایش قدرت حجم آوری گرده گل و مقاوم سازی در مقابل آفات و بیماری ها از جمله کنه واروا را از عمده ترین اهداف اجرای این طرح برشمرد.ترکاشوند زنبورهای عسل در جمعیت بسته کشور را نسبت به کنه واروا مقاوم دانست و اضافه کرد: کنه واروا یکی از بیماری های وارداتی است که زنبورداران کشور را با مشکل مواجه کرده است، اما با اقدام اصلاح نژادی روی زنبورهای عسل مقاومت زنبورها نسبت به این آفت افزایش یافته است.

وی وجود کلنی سالم را بر کیفیت محصول موثر دانست و افزود: هم اکنون با اجرای طرح اصلاح نژاد در جمعیت های بسته، بکارگیری از نوار آپیستان برای مقابله با آفت واروا در استان های مجری کاهش یافته که همین موجب کاهش هزینه های تولید این محصول شده است.

وی قیمت هر نوار آپیستان را دو هزار تومان عنوان کرد و اظهار داشت: به طور متوسط برای هر کلنی دو نوار آپیستان نیاز است که با اجرای این طرح حداقل چهار هزار ومان در هر کلنی صرفه جویی اقتصادی صورت می گیرد.

ترکاشوند به وضعیت ایستگاه های اصلاح نژاد زنبور عسل در سال جاری اشاره کرد و ادامه داد: اصلاح نژاد نسل پنجم زنبور عسل و توزیع ملکه های مادر در بین تولیدکنندگان استان گلستان، پایه گذاری نسل دوم در استان گیلان، شناسایی صفات به منظور انجام آزمون نهایی و پایه گذاری نسل اول در استان خراسان رضوی، شناسایی صفات کلنی تحت مطالعه و پایه گذار نسل دوم در استان اصفهان در حال انجام است.

وی گفت: مطالعه برای پایه گذاری نسل اول در استان فارس، تکمیل مطالعات اولیه بر روی صفات کلنی موجود و پایه گذاری نسل اول در استان کرمان، انجام مطالعات اولیه بر روی صفات کلنی موجود ایستگاه و تکمیل اقدامات به منظور پایه گذاری نسل اول در استان اردبیل و تهیه تدارک ملزومات و تجهیزات لازم مورد نیاز جهت انجام مطالعات و پایه گذاری نسل های بعدی در استان آذربایجان غربی در دست اجراست.

ترکاشوند تصریح کرد: این طرح جهت ارتقای سطح توان تولید ملکه های اصلاح نژاد شده در سال های آتی نیز مورد تاکید این معاونت قرار دارد.

به گفته وی، هم اکنون بیش از ۵۰ هزار تن عسل طبیعی در بیش از پنج میلیون کلنی زنبور عسل توسط ۶۲ هزار زنبوردار در کشور تولید و به بازار عرضه می شود.

دام و طیور

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.