اجرای توافقات ژنو،خیز بلند برای گام نهایی است / اوباما مکلف به وتو تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران است

گردآوری شده توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز:

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه اجرایی شدن گام نخست توافقنامه ژنو ، جای پای محکمی برای برداشتن گام نهایی است، گفت: بر اساس توافقنامه ژنو، رئیس‌جمهور آمریکا مکلف است تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران را وتو کند.

نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی در مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به هماهنگی انجام شده برای اجرایی شدن گام اول توافق‌نامه ژنو از ۳۰ دی ماه جاری گفت: این توافق، یک مرحله از مراحلی است که در توافقنامه ژنو پیش‌بینی شده بود، اکنون در مرحله اجرایی شدن گام اول این توافقنامه هستیم و احتمالا یک گام دیگر باقی است و آن هم گام نهایی خواهد بود، هر چند ممکن است شرایطی به وجود آید که ناچار شویم یک گام میانی هم داشته باشیم.   
 
وی با بیان این که توافق بر سر اجرایی شدن موافقتنامه ژنو یک گام رو به جلوست، اظهار داشت: برخلاف تصورات اولیه‌ای که گفته می‌شد موافقتنامه ژنو ممکن است در همان بدو  تولد مرده به دنیا آمده باشد، دیپلمات‌های ما توانستند یک گام رو  به جلو برداشته و زمینه اجرایی شدن این توافق‌نامه را فراهم کنند و از ۳۰ دی ماه هم به سمت اجرایی شدن گام اول توافقنامه ژنو  حرکت خواهیم کرد.   
 
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: این فرآیند، یک فرآیند طرفینی است و طرفین تمایل دارند که از این فرصت برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات استفاده کنند و به نظر می‌رسد اجرایی شدن گام نخست این توافقنامه، جای پای محکمی برای برداشتن گام نهایی باشد.   
 
شفیعی ادامه داد: علی‌رغم اینکه ممکن است گام نهایی بسیار پیچیده‌تر از گام نخست باشد، این امید وجود دارد که دیپلمات‌های ما بتوانند آن گام را هم به سلامت بردارند.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا تصویب تحریم‌های جدید در کنگره آمریکا با اجرایی شدن گام نخست توافقنامه ژنو متوقف خواهد شد یا خیر گفت: این دو موضوع، هر یک مسیر خود را طی می‌کنند و قاعدتا  اگر کنگره آمریکا بخواهد تحریم‌های جدیدی علیه ایران تصویب کند این موضوع با روح توافقنامه ‍ژنو در تضاد خواهد بود چرا که  روح این توافقنامه برهمکاری است.   
 
این عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان این که رویکرد کنگره آمریکا به سمت تنش و پیچیده کردن مسئله هسته‌ای ایران است، اظهار داشت: اگر از تاریخ ۳۰ دی ماه جاری، کنگره آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع کند این موضوع نقض توافقنامه ژنو خواهد بود ضمن آنکه رئیس‌جمهور آمریکا مکلف است براساس توافق‌نامه ژنو تحریم‌های جدید کنگره علیه ایران را وتو کند.
 
شفیعی ادامه داد: البته اگر دو سوم اعضای سنا به تحریم‌های جدید علیع ایران رای دهند دیگر رئیس‌جمهور آمریکا نمی‌تواند این تحریم‌ها را وتو کند که این موضوع ممکن است باعث بروز تنش در میان سیاستمداران ایالت متحده شود، ضمن آنکه از طرف دیگر احتمال دارد اروپایی‌ها نیز از مسیر آمریکایی‌ها خارج شوند، چراکه احساس خواهند کرد آن چه را که بایسته است ایران انجام داده ولی این آمریکایی‌ها هستند که مسیر دیگری می‌روند لذا آن‌ها دیگر  در قضیه ایران مسیرشان را به سرنوشت آمریکا گره نخواهند زد، در این باره  نیز  باید منتظر بود آمریکا چه رفتاری از خود بروز می‌دهد.   
 
انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.