اجرای ناقص طرح تحول اقتصادی، ریشه مشکلات مالی کشور

رییس سازمان حمایت گفت: طرح تحول اقتصادی اصلاح بسیاری از زیرساخت های اقتصاد را مدنظر داشت اما اصلاح نظام بانکی و نظام توزیع از محورهای مهم طرح تحول اقتصادی مغفول ماند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران ، سیدجواد تقوی در نشست هم اندیشی وزارت صنعت با عنوان مدیریت نقدینگی بنگاه ها راهکارهای هدایت سرمایه به بخش های مولد اظهار داشت: باید پذیرفت بسیاری از ساختارهای اقتصاد کشور معیوب بوده ،نظام بانکی مشکل دارد و نظام گمرکی نیز از نظر برخی قوانین و مقررات با مشکل روبرو است.

وی با بیان اینکه هدفمندی یارانه‌ها فقط یک گام در اجرای طرح تحول اقتصادی محسوب می‌شود، تصریح کرد: اصلاح نظام بانکی باید در این طرح اتفاق می‌افتاد تا مشکلات موجود برطرف شود و علاوه بر این، مشکلاتی نیز در بخش توزیع وجود دارد و همچنین تولید نیز دارای اشکالاتی است که با اجرای کامل طرح تحول برطرف خواهد شد.

تقوی خاطرنشان کرد: اصلاح نظام بانکی و نظام توزیع از محورهای مهم طرح تحول اقتصادی بوده که فعالیت اجرایی چندانی برای آن انجام نشده است و این در حالی است که بهبود این ساختارها می تواند به کاهش هزینه تمام شده تولید کمک شایانی داشته باشد.

تقوی با بیان اینکه بخشی از نقدینگی در اختیار دولت، بخشی در اختیار سیستم بانکی، بخشی در حوزه بورس و بخشی نیز در حوزه دلالی است، گفت: این نقدینگی‌ها باید ردیابی شوند، تا به سمت حوزه تولید هدایت شوند.

 تقوی افزود: باید نحوه گردش نقدینگی، سپرده های دیداری، بازار سرمایه، دلالی و فعالیت های غیر مولد معین شود.

 رییس سازمان حمایت از مصرف کننده اظهار داشت: بسیاری از تولیدات کشور در سال های گذشته برای استفاده از مزیت های انرژی و نیروی انسانی شکل گرفته اند و یکی از کارهایی که باید در میان مدت و بلندمدت انجام شود آن است که سرعت گردش پول در اقتصاد افزایش یابد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.