اجلاس سران روسیه واتحادیه اروپا آغاز شد

به گزارش ایرنا، پوتین در ابتدای سخنان خود در این اجلاس به اهمیت راهبردی روابط و همکاری های روسیه و اتحادیه اروپا اشاره و برعزم مسکو برای توسعه این همکاری ها تاکید کرد.

در نشست امروز روسیه و اتحادیه اروپا در سنت پترزبورگ موضوع بحران اقتصادی اروپا، همگرایی در دوره پس از فروپاشی شوروی سابق و مسایل ایران و سوریه بررسی خواهد شد.

رییس جمهوری روسیه، اتحادیه اروپا را شریک اصلی تجاری و اقتصادی روسیه عنوان کرد که نیمی ازمبادلات بازرگانی خارجی این کشور را به خود اختصاص می دهد.

وی دربخشی از سخنان خودخاطرنشان کرد:هیچ گونه مغایرتی بین روند همگرایی اوراسیایی میان جمهوری های شوروی سابق با روند توسعه روابط روسیه و اتحادیه اروپا نمی بینیم.

پوتین افزود: علاوه بر آن تلاش می کنیم تا میان این دو روند هماهنگی ایجاد کنیم.

رییس جمهوری روسیه درهمین حال از وجود نظام روادید میان کشورش و اتحادیه اروپا انتقاد و خاطرنشان کرد: مشارکت واقعی میان روسیه و اتحادیه اروپا تا زمانی که موانع ویزایی وجود دارد، امکانپذیر نیست.

وی خواستار برطرف شدن این مساله و همکاری روسیه و کشورهای اروپایی برای توسعه روابط در این زمینه شد.

رییس جمهوری روسیه در ادامه سخنان خود به اهمیت همکاری های روسیه و اتحادیه اروپا در زمینه انرژی اشاره کرد و آن را برای دو طرف حائز اهمیت دانست.

پوتین ازمیان طرح های مشترک مهم کشورش و اروپا در زمینه انرژی به خط لوله گاز اروپای شمالی اشاره کرد و گفت: بخش دریایی شاخه دوم این خط لوله در حال اتمام است و در ماه اکتبر سال جاری راه اندازی خواهد شد.

خط لوله گاز اروپای شمالی از شمال روسیه و از طریق دریای بالتیک به آلمان احداث شده و شاخه اول آن با ظرفیت انتقال ۵/۲۷ میلیارد مترمکعب گاز سال گذشته راه اندازی شد.

اجلاس سران روسیه -اتحادیه اروپا فردا نیز ادامه خواهد داشت و شرکت کنندگان در روز دوم نشست درباره طیف وسیعی از موضوعات مانند روابط روسیه و اتحادیه اروپایی در زمینه ایجاد فضاهای مشترک و پیشرفت ها و امضای توافقنامه جدید همکاری تبادل نظر خواهند کرد.

شرکت کنندگان در نشست همچنین در خصوص مسایل امنیت بین الملل شامل وضعیت در شمال آفریقا و خاورمیانه، شبه جزیره کره، سوریه و لبنان و برنامه هسته ای ایران بحث و گفت و گو خواهند کرد.

از طرف روسیه ، ‘ولادیمیر پوتین’ رییس جمهوری، ‘یوری اوشاکوف’ دستیار وی و ‘سرگئی لاوروف’ وزیر امور خارجه روسیه در این اجلاس شرکت دارند.

‘هرمان وان رومپی’ رییس اتحادیه اروپا، ‘خوزه مانوئل باروسو’ رییس کمیسیون اروپا و ‘کاترین اشتون’ نماینده این اتحادیه در امور سیاسی از طرف اتحادیه اروپا در اجلاس با روسیه شرکت دارند.

موضوعات همکاری های دوجانبه و موضوعات بین المللی همچون موضوع فعالیت های هسته ای ایران و مساله سوریه در میان موضوعات دستور کار این اجلاس قرار دارد.

روسیه و اتحادیه اروپا بر سر مسایل مختلف مانند سپر دفاع موشکی، بسته جدید انرژی اتحادیه اروپایی، برقراری رژیم لغو روادید و نیز مسایل سیاسی مربوط به تحولات منطقه ای و بین المللی اختلاف دارند.

دو طرف برای حل اختلافات خود در موضوعات یاد شده و نیز جلوگیری از تشدید تنش ها در روابط فیمابین به صورت دوره ای و هر شش ماه یک بار اقدام به برپایی نشست های مشترک می کنند.

اروپام/۲۲۴۲**۵۱۸ **‌۱۰۶۴

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۶۶۵۸۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.