احتمال بروز خیزهای بعدی کرونا با جهش‌های جدید/ لزوم افزایش سرعت واردات واکسن

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از احتمال بروز خیز جدید کرونا با ویروس جهش یافته جدید خبر داد.

به گزارش ممتازنیوز، دکتر علیرضا زالی در جلسه ستاد مقابله با کرونای استان تهران با اشاره به اینکه در تهران ظرف روزهای آینده انتظار فراز و فرود در آمار شیوع کرونا وجود دارد، افزود: پیش بینی می کنیم تا اواسط هفته آینده این فراز و فرود در آمارها ادامه داشته باشد. بی تردید نوسان در تهران زیاد است و پیش بینی ها نشان می دهد که اتفاقاتی که در خوزستان تجربه کردیم و مکانیزمی که پیاده شد، ممکن است برای تهران نیز تکرار شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر در استان تهران ۸۳۲۴ بیمار بستری وجود دارد که از این تعداد  ۲۰۹۵بیمار در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند. ظرف ۲۴ ساعت گذشته در استان تهران ۱۴۶۰ بیمار بستری شده اند که از این تعداد ۲۰۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند. خوشبختانه با تلاش کادر درمان در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۴۰ بیمار نیز ترخیص شده اند.

وی ادامه داد: تا انتهای هفته ما با فراز و فرودهای آمار کرونا مواجه هستیم و پیش بینی می شود هر گونه تغییر مشخص از اواسط هفته آینده اتفاق بیفتد. در خیز چهارم امواج طوفانی به سمت کادر درمان و سلامت جاری شد که با تلاش آن ها توانستیم شرایط را مدیریت کنیم. تخت های بیمارستانی به شکل درستی توزیع شد تا شاهد ماندن بیماران در پشت بیمارستان ها نباشیم.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به وجود ویروس های جهش یافته گفت: انتظار داریم خیزهای بعدی با وجود ویروس های جهش یافته وجود داشته باشد؛ خیزهایی که در آینده نه چندان دور با ویروس های جدید قابل پیش بینی هستند.

زالی ادامه داد: قطعا در ویروس های جدید سرایت پذیری افزایش پیدا می کند که به تبع آن بیمار بستری و فوتی ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. قطعا رعایت پروتکل ها و فاصله گذاری همچنان به عنوان بهترین شیوه برای پیشگیری از این بیماری قلمداد می شود.

وی گفت: از سوی دیگر درخواست مشخص ما واردات پیوسته و افزایش سرعت واردات واکسن به کشور و استان تهران است تا واکسیناسیون با سرعت بیشتری محقق شود. آنچه که تاکنون با تلاش وزارت بهداشت وارد شده است کفایت نمی کند. قطعا برای کاهش قطعی مرگ و میر باید قبل از بروز خیزهای جدید واکسیناسیون را افزایش دهیم.

فرمانده عملیاتی ستاد مقابله با کرونای استان تهران تأکید کرد: ویروس های جهش یافته در هنگام ورود بین ۱۰ تا ۱۵ روز پنهان هستند و پس از این مدت خود را نشان می دهند. شرایط خیز چهارم به دلیل ورود ویروس انگلیسی بود و ممکن است دقیقا همین سناریو برای ویروس آفریقایی و هندی تکرار شود. البته ویروس آفریقایی به مراتب مهلک تر از ویروس هندی است.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.