احتمال تحریم گاز ایران، آخرین تیر ترکش اروپا

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خا رجی مجلس، با اشاره به قصد اتحادیه اروپا برای تحریم گاز ایران گفت: اتحادثه اروپا از آخرین تیرهای خود برای تکمیل حلقه محاصره اقتصادی ایران استفاده می‌کند و خیال می‌کند می‌تواند از این طریق فشارها را بر ایران بیشتر کند.

اسماعیل کوثری در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اتحادیه اروپا بداند که اشتباه می‌کند و ایران قطعا از این مرحله نیز عبور خواهد کرد و در آینده کشورهای عضو این اتحادیه هستند که به دلیل احتیاج‌شان به انرژی به ایران التماس می‌کنند تا قراردادهای نفتی و گازی‌شان را با ما تجدید کنند.

نماینده مردم تهران افزود: آنها نابسامانی‌های ارزی را مبنای تحریم گازی خود قرار داده‌اند ولی باید بدانند که اشتباه می‌کنند. در موضوع گاز نیز در حال تکرار چنین اشتباهی هستند. همانطور که بخش زیادی از مشکلات نفتی‌مان را حل کرده‌ایم قطعا دست‌اندازی‌ها به حوزه صادرات گاز را نیز حل خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: همانطور که در کشورهای وارد کننده نفت از ایران تجدیدنظر کردیم برای کشورهایی که ایران را در شمول تحریم‌های گازی خود قرار می‌دهند، جایگزین معین خواهد شد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: کشورهای وارد کننده انرژی به ویژه کشورهای واردکننده نفت و گاز به خوبی می‌دانند که جایگزین کردن واردات این دو محصول استراتژیک به راحتی انجام نمی‌شود این کشورها در تحریم‌ نفتی ایران خیال می‌کردند از طریق عربستان و عراق می‌توانند جبران کسری نیازشان به انرژی را تامین کنند ولی در عمل شکست خوردند و به همین دلیل بود که ۱۱ کشور که بیشتر آنها کشورهای شرق آسیا بودند به آمریکا فشار آوردند و در نهایت دولت آمریکا مجبور شد اسم این کشورها را از لیست تحریم‌کنندگان نفتی ایران خارج کند.

کوثری خاطرنشان کرد: با وجودی که کشورهایی که در لیست تحریم نفت ایران قرار داشته‌اند مدتی است قراردادهای نفتی خود را با ایران تجدید کرده‌اند، در صورت اعمال چنین تحریم‌هایی در حوزه گازی ایران نیز مجبورند پس از مدتی همین روند را تکرار کنند.


Tabnak.IR | تابناک

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.