احتمال دستیابی به ذخایر جدید نفت و گاز در آبهای خلیج فارس

سرپرست اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره ایران اعلام کرد:

با اجرای عملیات لرزه‌نگاری ۳ بعدی در میدان فروز B احتمال دستیابی به افق‌های اکتشافی جدید در آبهای فلات قاره ایران در خلیج فارس وجود دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، بهزاد نظری با اعلام این مطلب به تشریح جزییات عملیات بزرگ لرزه‌نگاری ۳ بعدی در آبهای خلیج فارس پرداخت و گفت: عملیات لرزه‌نگاری ۳ بعدی از سال ۱۳۹۰ در آبهای ایران در خلیج پارس آغاز شده است و عملیاتی که در حال حاضر در این منطقه در حال اجراست در نوع خود بی سابقه است.
 
وی افزود: در سال ۲۰۰۰ میلادی عملیات لرزه‌نگاری ۲ بعدی در تمامی منطقه خلیج پارس انجام شد و اکنون برای نخستین بار بیش از ۴ هزار کیلومتر مربع از آبهای فلات قاره ایران تحت پوشش عملیات لرزه‌نگاری ۳ بعدی قرار دارد.
 
سرپرست اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره ایران یادآور شد: حجم داده‌های کسب شده در عملیات لرزه‌نگاری ۳ بعدی بسیار بالاتر از داده‌های کسب شده در عملیات‌های مشابه ۲ بعدی است و دقت عملیات در میادین تحت عملیات بسیار بیش از گذشته خواهد بود.
 
وی تاکید کرد: به همین دلیل احتمال دستیابی به افق‌های جدید اکتشافی در منطقه عملیات لرزه‌نگاری ۳ بعدی وجود دارد.
 
نظری با بیان اینکه اجرای عملیات لرزه‌نگاری ۳ بعدی کمک شایانی به به روز شدن اطلاعات کلیدی میادین هیدروکربنی و در نتیجه اجرای مطلوب‌تر عملیات توسعه میادین خواهد نمود افزود: میدان گازی فروزB یکی از میادینی است که عملیات لرزه‌نگاری ۳ بعدی در آن انجام خواهد شد.
 
سرپرست اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره ایران تصریح کرد: در طراحی‌های اولیه لرزه‌نگاری میدان فروزB‌، اجرای عملیات ۳ بعدی در وسعت ۸۰۰ کیلومتر مربع از آبهای خلیج پارس پیش‌بینی شده بود اما با توجه به اینکه دو ساختمان هیدروکربنی چاوش و سیریA نیز در محدوده چندضلعی این میدان هستند وسعت ناحیه عملیات لرزه‌نگاری ۳ بعدی از ۸۰۰ به ۱۰۳۴ کیلومتر مربع افزایش یافت تا این دو ساختمان نیز در قالب لرزه‌نگاری میدان فروز قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد از عملیات لرزه‌نگاری میدان فروز  B با دقت و کیفیت در حال انجام است و ظرف ۲ هفته آینده عملیات لرزه‌نگاری ۳ بعدی این میدان به اتمام می‌رسد و طی ۳ هفته آینده نیز کل عملیات مربوط به لرزه‌نگاری منطقه فروز B و ساختمان‌های هیدروکربنی مجاورش به اتمام خواهد رسید.
 
نظری خاطر نشان کرد: پس از پایان عملیات لرزه‌نگاری وارد فاز پردازش و تعبیر و تفسیر اطلاعات خواهیم شد و امیدواریم با اجرای حرکت موازی در جهت پردازش و تعبیر و تفسیر با نظارت اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره ایران بتوانیم اطلاعات نهایی و نقشه‌های عمقی نهایی را در اختیار پیمانکار قرار دهیم تا در طرح توسعه میدان گازی فروز B مورد استفاده قرار دهد.
 
وی همچنین در بخشی از این گفتگو به پیشینه عملیات لرزه‌نگاری میدان فروز B اشاره کرد و یادآور شد: اولین لرزه‌نگاری این میدان که لرزه‌نگاری ۲ بعدی بوده است در سالهای ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۷ انجام شد؛ دومین لرزه‌نگاری هم ۲ بعدی و در خلال سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ انجام شده است؛ سومین لرزه‌نگاری ۲ بعدی هم که بخشی از عملیات معروف لرزه‌نگاری سال ۲۰۰۰ میلادی بوده است در همان سال انجام گرفت. اکنون چهارمین عملیات لرزه‌نگاری این میدان به صورت ۳ بعدی در حال انجام است.
 
به گفته بهزاد نظری همگام با پیشرفت فن‌آوری‌؛ لازم است تا هر ۵ الی ۱۰ سال در میادین هیدروکربنی عملیات لرزه‌نگاری انجام گیرد و اکنون نیز که حدود ۱۲ سال از آخرین لرزه‌نگاری میدان فروز سپری شده است به نظر می‌آید به دلیل پیشرفت‌های چشمگیری که در حوزه فن‌آوری طی این دوران حاصل شده است نتایج قابل توجهی در زمینه تعبیر و تفسیر اطلاعات به دست آید.
 
وی اظهار امیدواری کرد که با حصول داده‌های اطلاعاتی جدید روند توسعه این میدان گازی با موفقیت بیشتری انجام شود.
سرپرست اداره ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره ایران افزود:پس از مشخص شدن پیمانکار پردازش اطلاعات این میدان طی ۶ تا ۷ ماه اطلاعات مربوط به این  میدان نهایی می شود.
 
نظری تصریح کرد: شرکت نفت فلات قاره ایران در سال ۱۳۹۰ انجام بیش از ۲ هزار کیلومتر لرزه نگاری ۳ بعدی را طراحی کرده است که با اضافه شدن بخش‌های دیگری از منطقه خلیج فارس به فهرست طرح‌های اکتشافی این میزان به بیش از ۴۰۰۰ کیلومتر مربع افزایش یافت که در این وسعت بیش از ۶ میدان هیدروکربنی تحت عملیات لرزه‌نگاری قرار می‌گیرد.
 
وی در ادامه از انجام امکان‌سنجی اجرای عملیات لرزه‌نگاری ۴ بعدی در برخی میادین نفتی خلیج پارس خبر داد و گفت: میدان نفتی ابوذر به عنوان کاندید اجرای اولین عملیات لرزه‌نگاری ۴ بعدی انتخاب شده است.
 
به گفته بهزاد نظری بخش ژئوفیزیک شرکت نفت فلات قاره ایران در حال حاضر بیش از ۱۷۰ پروژه فعال لرزه‌نگاری را اجرا می‌کند و از این نظر شرکت نفت فلات قاره ایران پرچم‌دار کاربرد نوآوری‌های نوین در حوزه اکتشاف است. /ر


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.