احتمال متوقف شدن ۴۰۰ پروژه بزرگ صنعت برق

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از خبر گزاری ایسنا در تاریخ شنبه ۶ آبان ۹۱،

Sotakbar - ISNA (14 of 30)-2.jpg

عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران اظهار نمود: در حال حاضر ۴۰۰ پروژه بزرگ صنعت برق دچار چالش شده و در صورت عدم تعدیل اعتبار قراردادها ادامه هیچ کدام از پروژه‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

به گزارش تفسیری خبرنگار انرژی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علیرضا کلاهی، عضو هیات مدیره سندیکای صنعت برق ایران در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق با اشاره iبه مطلب فوق تاکید نمود که بخش خصوصی همواره موافق افزایش نرخ ارز بوده،‌ اما آنچه در حال حاضر بزرگترین ضربه را iبه تولیدکنندگان می‌زند نوسانات و بی‌ثباتی نرخ ارز است.

کلاهی افزود: بخش خصوصی در هشت سال قبل همواره موافق افزایش نرخ ارز بوده و معتقد بوده که نرخ ارز باید همگام با تورم تعدیل شود تا صدمه‌ای iبه تولید نرسد.

وی با اشاره iبه این‌که شوک ناگهانی کنونی در حوزه ارز بزرگترین ضربه را iبه بخش تولید می زند گفت: نرخ مطلق ارز iبه خودی خود مسئله نمی باش و یک رقم است. اما با توجه iبه نوسانات و بی ثباتی نرخ ارز تولیدکننده نمی‌داند چگونه باید قیمت را محاسبه کند و قرارداد ببندد.

رییس کمیته سیم و کابل سندیکای صنعت برق با تاکید بر این‌که اکثر قراردادهای بزرگ وزارت نیرو مربوط iبه سال ۸۹ است گفت: با توجه iبه بعضی مشکلات بودجه‌ای در سال ۹۰ پروژه بزرگ تازهی اعلام نشد. اما پروژه‌های کنونی نیز ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد منفی می باشند و باید تعدیل شوند.

وی افزود: وزارت نیرو عزم دارد که iبه پیمانکاران خود کمک کند و جلسات مشترکی توسط سندیکای صنعت برق ایران و مسوولان وزارت نیرو با معاونت راهبردی ریاست جمهوری برگزار شده که تعدیل دریافت شود.

کلاهی با تاکید بر این‌که آمار سندیکای صنعت برق نشان می‌دهد بیش از ۴۰۰ پروژه بزرگ دچار مشکل شده‌اند، گفت: درخواست معاونت راهبردی این بود که این گونه پروژه‌ها iبه شورای عالی فنی ارجاع شوند. متاسفانه شورای عالی فنی در سطح معاون وزیر برگزار می‌شود و طبیعتا وقت این دوستان کم و درخواست ها بسیار است.

عضو هیات مدیره سندیکای برق ایران با بیان این‌که هدف ما و وزارت نیرو کسب مجوز کلی برای وزارت نیرو و شرکت‌های توانیر است گفت: تلاش می‌شود مجوز اخذ شود تا قراردادها توسط وزارت نیرو و شرکت توانیر با صلاحدید و طبق فرمول‌های مشخص تعدیل شوند.

وی در پایان ابراز امیدواری نمود که تعدیل‌ها iبه نتیجه برسد و یادآور شد: اگر تعدیل‌ها iبه نتیجه نرسد ادامه هیچ کدام از پروژه‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

قول وزارت نیرو برای تعدیل همه قراردادهای برق

به گزارش تفسیری ایسنا، اظهارات این عضو سندیکای صنعت برق در حاشیه دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق درحالی مطرح شده است که محمد iبهزاد، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی که در نمایشگاه حضور داشت، در واکنش iبه پیگیری نمایندگان رسانه‌ها در این خصوص با تاکید بر این‌که نوسانات قیمت فلزات و قیمت ارز باید تعدیل شود، در مورد رفع موانع قراردادها که iبه خاطر نوسان نرخ ارز و فلزات دچار چالش شده‌اند اظهار نمود: هفته قبل جلسه‌ای با معاونت راهبردی نظارت و برنامه‌ریزی ریاست جمهوری داشتیم و مسئله تعدیل نرخ فلزات و ارز برای قراردادهای آتی را حل نمودیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید نمود: در قراردادها نوشته می‌شود iبه هر نسبتی مشخصات قیمت ارز تغییر کند، iبه همان نسبت تعدیل پرداخت صورت می گیرد.

وی در مورد وضعیت قراردادهای امضا شده در قبل نیز خاطرنشان نمود: با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت قراردادی کلی را تهیه و iبه سازمان برنامه ارسال می‌کنیم تا ان‌شاالله در جلسه‌ای که در یکی و دو هفته آینده خواهیم داشت با مشارکت اعضای شورای عالی فنی مشکلات حل شود و تعدیلات مربوط iبه ارز و فلزات صورت گرفت.

بهزاد با اشاره iبه تبدیل ارز متوسط از ارز مرجع iبه ارز مبادله‌ای گفت: این موارد پیش بینی شده و iبه صورت تعدیل پرداخت می‌شود. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی همچنین در مورد وضعیت قراردادهای قیمت مقطوع تصریح نمود: قراردادهای قیمت مقطوعی که ناشی از نوسان ارز دچار مشکل شده‌اند باید تعدیل شوند و این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.