احضار کاردار روسیه در لهستان

وزارت خارجه لهستان کاردار روسیه را احضار کرده و خواستار توضیح مسکو درباره آنچه نقض حریم هوایی لهستان با «یک موشک روسی» خواند، شد.

احضار کاردار روسیه در لهستان

به گزارش ممتاز نیوز، وزارت خارجه لهستان در بیانیه‌ای اعلام کرد که معاون وزیر خارجه این کشور یادداشتی با مضمون درخواست توضیح از روسیه و «توقف فوری چنین اقداماتی»، تحویل آندری اورداش، کاردار روسیه داد.   

ارتش لهستان مدعی است که صبح روز جمعه یک موشک روسی از جهت اوکراین وارد حریم هوایی این کشور شد اما شواهدی که نشان دهد منشاء این موشک روسی بوده، ارائه نکرد.

کاردار روسیه در مصاحبه با نووستی این ادعا را «غیر قابل اثبات» خواند و افزود که لهستان تا زمانی که مدرک ارائه نکند هیچ توضیحی دریافت نخواهد کرد.

ورشو مدعی است که این موشک در ساعات اولیه صبح جمعه حدود ۴۰ کیلومتر وارد حریم هوایی لهستان شد. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح لهستان روز جمعه در یک جلسه گفت که این موشک تقریبا برای سه دقیقه وارد لهستان شد و سپس به حریم هوایی اوکراین بازگشت. به گفته او «همه چیز نشان می‌دهد که یک موشک روسی وارد حریم هوایی لهستان شده است. جنگنده‌ها آن را ردگیری کردند اما نتوانستند قبل از خروج آن از حریم هوایی لهستان آن را بزنند.»

به گزارش راشا تودی، این ادعای نقض حریم هوایی در جریان موج شدید حملات موشکی و پهپادی روسیه به اهدافی در سراسر اوکراین در روز جمعه رخ داد. وزارت دفاع روسیه این رگبار موشکی را «عظیم» توصیف کرد و گفت که فرودگاه‌ها، انبارهای مهمات، پادگان‌ها و سایر زیرساخت‌های نظامی را هدف قرار داده است. این حادثه باعث شد که آندژی دودا، رئیس جمهوری لهستان، جلسه اضطراری شورای امنیت ملی را تشکیل دهد.

حادثه مشابهی هم در نوامبر ۲۰۲۲ رخ داد که بعدا مشخص شد تقصیر سامانه دفاع هوایی اوکراین بوده است. در جریان این واقعه، دو کشاورز با موشک ضد هوایی سرگردان اوکراینی در یک شهر مرزی لهستان کشته شدند و به انبار نگهداری غلات خسارت وارد شد. بازرستان لهستانی در سپتامبر ۲۰۲۳ به این نتیجه رسیدند که موشک مدنظر اوکراینی بوده است.

انتهای پیام/


جهان

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.