احیای محوطه تاریخی حریره از سر گرفته شد

محوطه ی تاریخی حریره با ایجاد جاده و راههای دسترسی احیاء و ساماندهی می شود درحالی که کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند با ایجاد جاده،محوطه تاریخی از بین می رود.

معصومه رفیعی،مدیر پایگاه میراث فرهنگی جزایر خلیج فارس به خبرنگار بخش میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران در مورد محوطه ی تاریخی حریره گفت:احیای شهر تاریخی منطقه ی حریره از سرگرفته شده است و مسیرهای دسترسی بازدیدکنندگان با ایجاد سنگفرش و ساخت سرویس بهداشتی و نورپردازی ساماندهی می شود؛این درحالی است که اغلب کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند وجود بولدوزرها و ساخت جاده در محوطه تاریخی حریره موجب تخریب این محوطه تاریخی خواهد شد.
وی ادامه داد:احداث کارگاه،کاوش و مرمت آثار،نصب تابلوهای راهنما و علائم و نمادهای شهری، ساماندهی مسیرهای دسترسی بازدیدکنندگان با ایجاد سنگفرش و ساخت سرویس های بهداشتی،نورپردازی و ساماندهی ورودی شهر حریره از جمله فعالیتهای اجرایی بوده است که تاکنون انجام شده و قرار است از اوایل مهرماه سال جاری با کاهش گرمای هوا کاوش های جدید پیگیری شود.
رفیعی اظهار داشت:ثبت شهر حریره به شماره ۱۸۸۶ در سال ۱۳۷۶ انجام شده است؛ولی به جز همان کاوش های اولیه و ساختمانهای کشف شده در اوایل دهه ۸۰ توجه چندانی به این محل نشده بود و از سال ۸۴ نیز تقریبا فعالیت ها در این منطقه متوقف شد که خوشبختانه با توجه به خواست مدیر عامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش،عملیات کاوش در آن آغاز شد که علاوه بر فعالیت های کاوش و ایجاد تأسیسات خدمات گردشگری،یک ساختمان مجهز پژوهشی نیز در سال جاری در این محل راه اندازی شد تا برای کمک به تحقیقات باستان شناسی این شهر تاریخی مورد استفاده قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد:وسعت کل شهر قدیم حریره ۱۲۰ هکتار بوده و این شهر ۸۰۰ ساله در دوره ایلخانیان و تیموریان از رونق خوبی برخوردار بوده است./ه


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.