اخبار به زبان کودکانه

جام جم آنلاین: «اخبار جوانه‌ها» که سال‌هاست از شبکه ۲ سیما پخش می‌شود سعی کرده خوراک خبری کودکان و نوجوانان را در عصر ارتباطات تهیه کند، به نحوی که این مخاطبان سرگرمی، آموزش و اطلاع‌رسانی را همزمان در یک بخش خبری دریافت کنند.

با فائزه کشاورز، مجری و سردبیر این بخش خبری به گفت‌وگو نشستیم.

فعالیت خود را در اخبار جوانه‌ها از چه زمانی و چگونه آغاز کردید؟

از دوم بهمن ماه سال ۷۸ این بخش خبری با توجه به نیازی که مدیران بخش‌های خبری سیما احساس کردند، راه‌اندازی شد. ابتدای شکل‌گیری اخبار جوانه‌ها، سردبیر سابق نظرش این بود چون مخاطبان اخبار سراسری بزرگسالان هستند که به اخبار سیاسی توجه بیشتری نشان می‌دهند، گرایش اخبار جوانه‌ها باید به جذب نوجوانان ، در میانگین سنی ۷ تا ۱۷ سال باشد و از آنجا که برای خردسالان و کودکان تلویزیون جنبه سرگرمی دارد، تاکید بر این بود که در اخبار هم بر دنیای کودک توجه شود. یک سال از راه‌اندازی این بخش خبری می‌گذشت که برای اخبار جوانه‌ها در سال ۷۹ تست دادم و به عنوان خبرنگار مشغول به کار شدم و سال ۸۳ گویندگی برنامه را به عهده گرفتم که تا امروز ادامه دارد و از سال ۸۷ سردبیری را شروع کردم.

برای اخبار جوانه‌ها بیشتر در چه زمینه‌هایی خبر تهیه می‌کنید؟

ابتدای شروع به کار اخبار جوانه‌ها بیشتر جذابیت خبرها مهم بود و به مرور زمان قرار شد در اخبار بیشتر به موضوعاتی که مربوط به کودک و نوجوان است و برایشان جذاب است پرداخته شود و نه مباحثی که بزرگسالان می‌پسندند. البته این بخش خبری همان ساختار رسمی را دارد و به همین دلیل برخی خبرهای رسمی هم در آن وجود دارد که بیشتر به فعالیت‌های آموزش و پرورش می‌پردازد. برخی خبرها هم مانند تظاهرات دانش‌آموزان در شیلی، سیاسی است که ما بیشتر جنبه اطلاع‌رسانی و آموزشی آن را در نظر می‌گیریم.

اخبار جوانه‌ها خبرنگار هم دارد؟

اوایل کار تصمیم بر این بود که خبرنگار اختصاصی با سن پایین داشته باشیم که مفاهیم برایش قابل درک باشد و افرادی در تحریریه خبری این کار را به عهده گرفتند، اما به مرور زمان که سن خبرنگارانمان بالا رفت از این واحد رفتند و در سازمان‌های دیگر مشغول به کار شدند و دبیران خبری تحریریه بیشتر شدند و این باعث شد خبرنگاران همه پیشرفت کردند، رفتند و ما دیگر خبرنگار نداریم و الان همه خبرهایمان را از خبرگزاری‌ها می‌گیریم. در حال حاضر تکیه‌مان را روی خبرنگاران شهرستان‌ها گذاشته‌ایم و البته آنها هم پس از دوره‌ای به سن جوانی رسیدند و الان مجدد در مرحله‌ای هستیم که از مراکز خواسته ایم خبرنگاران نوجوان را جذب کنند و با توجه به این که این بچه‌ها هم تحصیل می‌کنند و در دوران امتحانات نمی‌توانند فعالیت خبری داشته باشند در زمان امتحانات از خبرهای خبرگزاری‌ها استفاده می‌کنیم.

خبرنگاران شهرستان‌ها را چه کسانی انتخاب​می‌کنند؟

کشاورز: ما ترجیح می‌دهیم بر خلاف بخش‌های دیگر خبری بیان ساده‌تری داشته باشیم و در عین حال جملات را درست ادا کنیم. ​معتقدم با ساده بیان کردن خبر می‌توان با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کرد نه با شکستن افعال‌ و عامیانه صحبت کردن

این خبرنگاران را واحد‌های خبر مراکز استان‌ها انتخاب می‌کنند. ما در تهران از لحاظ اداری این اجازه را نداریم که خبرنگار جذب کنیم و از این لحاظ امکاناتی که در اختیارمان گذاشته شده کم است. البته شیوه درست این است که ما در این بخش خبری، خبرنگار ویژه داشته باشیم که پیگیر اخبار باشد، به طور مثال اخبار کمیسیون آموزش مجلس که مربوط به دانش‌آموزان است یا مسائلی از این‌گونه که مناسب بخش خبری ماست را پوشش دهد، اما متاسفانه خبرنگاری در این حوزه‌ها نداریم و باید برای بخش خبری خودمان خبرنگار جذب کنیم.

با خبرنگاران نوجوان قرارداد هم بسته می‌شود؟

قرار دادی با خبرنگاران نوجوانمان نداریم. البته تاکنون بارها از باشگاه خبرنگاران جوان خواسته‌ایم با ما همکاری کنند که آنها در گفت‌وگو‌های شفاهی به ما جواب مثبت داده‌اند و بخوبی می‌پذیرند، اما در عمل همکاری نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند بیشتر برای بخش‌های سیاسی کار کنند.

فکر نمی‌کنید وجود خبرنگار و گزارشگر بزرگسال بخصوص برای بعضی بخش‌های برنامه ضروری باشد و کمک بیشتری به برنامه کند؟

شاید برای خبرها و گفت‌وگوهایی که به چالش نیاز دارد خبرنگار بزرگسال نیاز داشته باشیم چرا که خبرنگار نوجوان درباره برخی موضوعات اطلاعاتی ندارد تا بتواند بحث را به سرانجام برساند. بچه‌ها از این‌که یک بزرگ‌تر در برنامه با آنها صحبت کند خوششان نمی‌آید و بیشتر دوست دارند هم سن و سال خودشان آنها را مخاطب قرار دهد، بنابراین در این زمینه تستی برای اجرا از بچه‌هایی که در حدود ۱۱ سال بودند گرفتیم، اما خیلی مناسب به نظر نمی‌رسیدند، به دلیل این‌که این بچه‌ها در خبرهای جدی‌تر متوجه اصل خبر نبودند و نمی‌توانستند معنی آن را منتقل کنند.

رابطه خودتان بیرون از این مجموعه با کودکان چگونه است؟

در اجرا سعی می‌کنم طوری برخورد کنم که انگار دارم با بچه‌ها صحبت می‌کنم و اصولا در زمان گویندگی حالت‌های رسمی به خود نمی‌گیرم. در کل در زندگی عادی و روزمره از آدم‌هایی نیستم که سریع با بچه‌ها بجوشم، اما بچه‌ها با من ارتباط خوبی برقرار می‌کنند و از آنها دور نیستم.

به نظر می‌آید دکور و طراحی استودیو برنامه برای کودکان و نوجوانان مناسب نیست و کمی فضای رسمی و خشک را القا می‌کند. آیا تصمیمی برای تغییر دکور ندارید؟

این مسائل در اختیار ما نیست و مدیریت باید تصمیم بگیرد. اما قرار بر این است که دکور عوض شود. درباره نوع اجرای برنامه البته باید بگویم با توجه به این که برنامه کودک نیستیم و همیشه هم دنیا، دنیایی نیست که قرار است همه چیز خوب باشد، ما ترجیح می‌دهیم بر خلاف بخش‌های دیگر خبری بیان ساده‌تری داشته باشیم و در عین حال جملات را درست ادا کنیم. من معتقدم با ساده بیان کردن خبر می‌توان با مخاطب ارتباط بهتری برقرار کرد نه با شکستن افعال‌ و عامیانه صحبت کردن.

و سخن پایانی…

انتقاداتی به برنامه ما در زمینه پخش زیاد برنامه‌های علمی شد، این مسأله به این دلیل است که مخاطبان در نظرسنجی‌هایی که صدا و سیما انجام می‌دهد به بخش علمی اخبار جوانه‌ها رای بالایی داده بودند.

همچنین می‌خواهم از خانم ناهید طهمورثی که برای راه‌اندازی اخبار جوانه‌ها خیلی تلاش کردند و سال‌ها سردبیر مجموعه بودند، تشکر کنم.

صابر احمدی – جام جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.