اخبار سوریه چگونه به بیرون درز می کند؟

اخباری که رسانه های غربی درباره رخ دادهای سوریه انتشار می کنند برگرفته از اطلاعات نامعتبری است که تنها توسط مخالفان دولت اسد به بیرون پخش می شود. بنا به اسناد و مدارک بسیاری از این افراد حتی سال هاست که به سوریه نرفته اند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت خبری پیپلز ویس، این وب سایت در گزارشی به چگونگی انتشار اخبار سوریه و منابعی که رسانه های غربی برای انتشار این اخبار استفاده می کنند پرداخته است. طبق اسناد و مدارک، منابع خبری رسانه های غربی به هیچ عنوان قابل استناد نیست، زیرا افرادی که به عنوان منبع خبر از آن ها استفاده می شود مورد تایید نیستند.

این گزارش می افزاید: حمایت دولت اوباما از شورشی های سوریه براساس گزارشات سازمان ملل از سال ۲۰۱۱ است که در آن سند، سوریه متهم به ارتکاب جرایم انسانی است. اعضای کمیته این گزارش در اتاق فکری در نیویورک هستند که به طور اتفاقی رییس سابق اگزونوبیل، مشاور سابق بن لادن و رییس سابق موساد در هیئت مدیره این کمیته قرار دارند. بیشتر اخبار اروپا و امریکا مربوط به سوریه از سازمان کوچکی در انگلستان به نام ناظران حقوق بشر سوریه منتشر می شود.

در سال ۲۰۱۱، شورای حقوق بشر سازمان ملل، کمیته مستقلی برای تحقیق درباره حقوق بشر در سوریه تشکیل داد. جالی توجه است که این کمیته هیچ گاه به سوریه نرفت. در عوض، اعضای این کمیته در سوییس جاخوش کرده و افرادی که ادعا می کردند از سوریه فرار کرده اند را دعوت و از آن ها درباره اوضاع حقوق بشر سوریه اطلاعات کسب می کردند. این اطلاعات بی اساس، شالوده گزارش نوامبر سال ۲۰۱۱ بود که سازمان ملل طبق آن بشار اسد را محکوم کرد.

کارن کانین ابوزید یکی از اعضای هیئت مدیره شورای سیاست های خاور میانه است که به شدت از تغییر رژیم در سوریه حمایت می کند. او نایب رییس هیئت رییس سابق سازمان غیر دولتی اسکه در سال ۲۰۱۱ نیز می باشد که ۵۰ میلیون دلار از سازمان توسعه بین الملل آمریکا و دیگر سازمان های دولتی دریافت کرد. این شورا ۱ میلیون دلار از پادشاه عربستان در سال ۲۰۰۷ دریافت کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل هیچ گزارشی درباره تروریست های خارجی در سوریه، کمک های مالی خارجی به شورشی ها و نقض حقوق بشر توسط شورشی ها در گذشته مانند بمب گذاری های انتحاری ارائه نکرده است. گزارش سازمان ملل، گزینشی،نژادپرستانه و یک جانبه است.

وب سایت تحلیلی صدای مردم در ادامه به اخبار و رسانه های انگلیسی که وقایع سوریه را پوشش می دهند می پردازد و نشان می دهد که به هیچ عنوان نمی توان به اخبار این رسانه ها اعتماد کرد.

کمیته نظارت حقوق بشر سوریه، سازمان یک نفره ای است که در کاونتری انگلیس قرار دارد. رامی عبدالرحمان اخبار را  از آپارتمان خود به رسانه های غربی میفرستد. او ادعا می کند که ۲۰۰ منبع در سوریه دارد. این منابع، هیچ گونه دسترسی به منابع دیگر ندارند و نام آن ها نیز مخفی است. عبدالرحمان  از سال ۲۰۰۱ به سوریه باز نگشته است.

این وب سایت به مثال هایی عینی از روزنامه های غربی اشاره می کند که اخبار ناموثق خود را مخالفین دریافت کرده اند:

روزنامه ام.اس.ان.بی.سی می نویسد: ” بنا به گزارش مخالفان شورشی، هلیکوپترها در مرکز منطقه صلاح الدین حلب در حال تیراندازی هستند.( ام.اس.ان.بی.سی ۲۸ جولای).

بلوبمرگ به نقل از آمارهای مخالفان نسبت به تعداد کشته شدگان در دو طرف درگیری گفت: ” تلاش های منطقه ای و بین الملل نتوانستند به خشونت ها در سوریه که در مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شد و حداقل ۱۹۰۰۰ کشته بر جای گذاشته است پایان دهند”.(بلومبرگ، جولای ۲۷)

حتی الجزیره نیز از مخالفان به عنوان منبع اصلنی استفاده می کند: ” غیر نظامی ها در زیرزمین ها پناه آورده اند تا از بمب باران در امان بمانند”. (الجزیره، جولای ۲۹)

حتی رویترز در گزارشی تایید کرده است که اخباری که از سوریه به بیرون منتشر می شود به هیچ عنوان قابل تایید نیست و نمی توان شورشی های متعصب را به عنوان منبعی موثق در نظر گرفت.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.