اخبار موسیقی روز/موسیقی در یک نگاه

شنبه ۱۷ تیر – ۰۵:۰۳:۰۹ ب.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
بزرگنمایی:  

آلبوم در سرای تنهایی بهروزنیا ،ساز قبله دوتار خراسان(غلامحسین سمندری)،آلبوم موسیقی نوایی دیگر با آهنگسازی حیدر کاکی ،همکاری‌ وحیدتاج و عیسی‌غفاری دریک آلبوم و کارگاه آوازی نصرالله ناصح‌پور و فردین خلعتبری موسیقی سریال “شب دهم” را اجرا از جمله اخبار موسیقی امروز می باشند.
به گزارش خبرنگار موسیقی آریا،حسین بهروزی‌نیا “آلبوم در سرای تنهایی”  را  تازگی وارد بازار موسیقی کرده است که این آلبوم شامل بداهه نوازی های این نوازنده به همراه تمبک است.
این آلبوم آلبوم بی کلام بوده و نوازنده های آن حسین بهروزی نیا (بربط) و بهنام معصومی (تمبک و سازهای کوبه ای) است.
 آلبوم یاد شده، از بداهه نوازی های این نوازنده بربط است که با نوازندگی ساز تمبک و سازهای کوبه ای دیگر بهنا م معصومی همراه است.
عنوان قطعات این آلبوم سنتی،” در سرای تنهایی”، “خلوت”، “پرچین راز”، “آیینه”، “پیامی در راه”، و” ناگفته ها” ست.تهیه کننده این آلبوم افشین معصومی و ناظر ضبط آن” آرش کامور” بوده است.
حسین بهروزی‌نیا، در حال حاضر از عضو گروه دستان است. وی “بربط “را به شیوه ایرانی می نوازد که این وجه تمایز او با عود نوازان عرب یا ایرانی است که به شیوه عرب‌ها عود می نوازند.
آلبوم نوایی دیگر
آلبوم موسیقی نوایی دیگر با آهنگسازی “حیدر کاکی” و تنظیم مهدی رفعتی توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شد.این آلبوم شامل همنوازی های تنبور و پیانو و سازهای کوبه ای است که توسط  تنظیم شده است.
به گفته این آهنگساز، سازهای کوبه ای این آلبوم را “بهنام معصومی” نواخته است و “حیدر کاکی “نیز نوازندگی تنبور و آهنگسازی آن را به عهده دارد.
عنوان قطعات این آلبوم خیال، بیداد، مهتاب، هجران، خرامان، هورامان، بیکران و آمان( قطعه محلی) ع است که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر و وارد بازار شده است.
آهنگساز این اثر در معرفی این آلبوم نوشته است: روند ملودیک و ریتمیک و اوزان به کار رفته جهت آهنگ ساری این اثر بر اساس موسیقی کهن تنبور و نقاط مشترک بین این موسیقی با دیگر موسیقی ها مانند ردیف دستگاهی و موسیقی هورامی است که به نظر من بیشترین اشتراک را با موسیقی تنبور دارند.در بخش دیگری از این یادداشت آمده است هارمونی این اثر در تمامی این بخش ها از دل قطعات بر آمده و از نظر فضا تاکید بر نوعی فضای مدال متناسب با موسیقی تنبور دارد.
موزه موسیقی؛خانه‌ جدید ساز قبله دوتار خراسان
ساز استاد”غلامحسین سمندری”،که او را قبله دوتار خراسان رضوی می‌خواندندبه‌موزه موسیقی اهدا شد.
حسن سمندری،پسر زنده‌یاد غلامحسین سمندری با حضور در موزه موسیقی ضمن امضاء توافق نامه ای با علی مراد خانی،مدیر موزه موسیقی،دوتار استاد سمندری را در اختیار موزه قرار داد.
حسن سمندری درباره شخصیت پدرش   می گوید:استاد سمندری را قبله دوتار خراسان رضوی نامیده بودند و همه هنرمندان و هنر دوستان از او به عنوان نوازنده‌ای چیره دست و به اصطلاح پنجه طلایی یاد می کردند.
او بهترین جا برای ساز استاد سمندری را موزه موسیقی می داند و می گوید:”ساز،یادگار ارزشمندی است که از استاد سمندری به جا مانده و همانطوری که اسم استاد سمندری در تاریخ موسیقی ماندگار است،ساز استاد هم نباید از بین برود؛به همین دلیل بهترین جا برای نگه داری ساز استاد سمندری، موزه موسیقی است؛در اینجا از این ساز به خوبی نگه داری می‌شود؛ضمن این که مردم هم می‌توانند از ساز استاد سمندری دیدن کنند و خود استاد هم خوشحال است از اینکه سازش در دست دیگری نیست.”
پس از درگذشت استاد سمندری در فرودین ماه امسال حسن سمندری شاگردان پدر را آموزش می‌دهد.
حسن سمندری با اشاره به جایگاه ساز نزد این استاد موسیقی نواحی گفت:”پیش از این استاد سمندری وصیت کرده بود، ساز را به جایی تحویل بدهید که از آن به خوبی نگه داری کنند. او نزدیک به ۵۰ سال این ساز را دست گرفته بود و آن را بیشتر از پسرش دوست داشت.حتی وقتی می‌خوابید ساز را روی سینه اش می گذاشت تا خوابش می برد.و بارها در مصاحبه هایش گفته بود که هیچ از مال دنیا نمی خواهم غیر یک ساز.”
“غلامحسین سمندری”، استاد موسیقی خراسان،سوم فروردین ماه سال در سن ۸۰ سالگی دار فانی را وداع گفت.مرحوم حسین سمندری در سال ۱۳۱۱ در خانواده‌ای متوسط در باخرز تایباد متولد شد و از ۸ سالگی با موسیقی دوتار آشنا شد.او نزد استادان بزرگ موسیقی تعلیم یافت و پیشرفت موسیقی استاد خیلی زود فراگیر و جهانی شد و توانست در بسیاری از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی حضور یافته و مقام‌هایی را کسب کند. حضور او در جشنواره‌های آلمان، ایتالیا، فرانسه، یونان، لبنان، سوئیس و اتریش پررنگ بوده است. مرحوم سمندری را با مقام معروف”سرو خرامان”و با آواز استاد ابراهیم شریف‌زاده می‌شناسند.”یهودی منوهین”،ویولونیست مشهور بین‌المللی درباره‌ی او گفته است:”حاضرم تمام افتخاراتم را بدهم، اما در عوض بتوانم پنجه‌های این مرد روستایی را داشته باشم.”
همکاری‌ وحیدتاج و عیسی‌غفاری دریک اثر
آلبوم‌ “درآتش مشتاقی‌”باصدای وحید تاج‌ و‌ به آهنگسازی عیسی‌غفاری بزودی وارد بازار موسیقی می‌شود.
آلبوم‌ درآتش مشتاقی باصدای “وحید تاج” و به آهنگسازی “عیسی غفاری “به زودی وارد بازار موسیقی می‌شود،قطعات این آلبوم در دستگاه بیات ترک است.
این اثر شامل تصانیف و آواز است ؛دو قطعه از این آلبوم به تصنیف اختصاص دارد،همچنین آواز این اثر شامل سه بخش است و به شیوه سنتی خوانده شده است .
در این آلبوم عیسی‌غفاری(تار)،علیرضا دریایی(کمانچه)،سهیل رزاقی(تنبک)ازاعضاونوازندگان گروه هستند،همچنین وحید تاج به عنوان خواننده وعیسی غفاری به عنوان آهنگساز با این گروه همکاری می‌کنند.
این اثر شامل دو قطعه بی کلام و چهار قطعه با کلام است.تمام قطعات این آلبوم در دستگاه همایون و آواز اصفهان است،همچنین اشعار قطعات این آلبوم از هوشنگ ابتهاج،حسین منزوی،سعدی وحافظ است.آهنگسازی این آثار به عهده سورنا صفاتی، مریم رضایی و کوروش دانایی بوده است.
گروه “شهنازی” در کرمان به صحنه می‌رود
گروه “شهنازی” به سرپرستی و آهنگسازی داریوش پیرنیاکان و خوانندگی حمیدرضا نوربخش در شهر کرمان به صحنه می‌رود.
این کنسرت در دو بخش اصفهان و دشتی برگزار می‌شود و قطعاتی چون پیش درآمد، تصنیف به اصفهان رو، تصنیف “مرغ سحر” دوم و رنگ اصفهان از ساخته‌های استاد علی اکبر شهنازی و چهارمضراب بیات، ساخته داریوش پیرنیاکان را در برمی‌گیرد.
بخش دوم این برنامه نیز به آواز دشتی اختصاص دارد که قطعات اورتور دشتی، تصنیف مپرس، بازگشت(چهارمضراب دشتی)، تصنیف دلربا، و تصنیف وفا از ساخته‌های داریوش پیرنیاکان به اجرا در می‌آید.
داریوش پیرنیاکان(تار)، حمید رضا نوربخش(آواز)، بهداد بابایی(سه تار و عود)، سیامک جهانگیری(نی)، روزبه رحیمی(سنتور)، آرش فرهنگفر(تنبک)، آرش کامور(کمانچه)، حامد جوکار(تارباس)، قاسم رحیم زاده (تار)، کامیار نعمت اللهی(تار)، یاسر بیات(کمانچه) و زکریا یوسفی(دف) اعضای گروه شهنازی در این کنسرت هستند.
این گروه در سال ۱۳۸۰ توسط داریوش پیرنیاکان تشکیل شد و به احترام استاد علی اکبر خان شهنازی به همین عنوان نام‌گذاری شد.
گروه “شهنازی” در آن سال کنسرت‌هایی در تهران، شهرستان‌ها و خارج از کشور اجرا کرد.
تور کنسرت گروه “شهنازی” از اردیبهشت ماه سال جاری در تالار وحدت تهران آغاز شد که این اجراها با استقبال مخاطبان مواجه بود.
قرار است این گروه پس از کنسرت کرمان در شهر هایی نظیر تبریز، اصفهان، شیراز و … نیز به اجرای برنامه بپردازد.
برگزاری کارگاه آواز نصرالله ناصح‌پور
کارگاه تخصصی آواز با حضور نصرالله ناصح‌پور در سلسله نشست‌های”گوش تهران” در خانه هنرمندان ایران برپا می‌شود.
این پیشکسوت آواز در چندمین برنامه از سلسله نشست‌های تخصصی “گوش تهران”به موضوع ساختارشناسی شعر و ردیف موسیقی اصیل ایرانی می‌پردازد.
نصرالله ناصح پور فرزند “آقا شکور” در سال ۱۳۱۹ در اردبیل به دنیا آمد و با عزیمت به تهران، بیشتر وقت خود را صرف فراگیری موسیقی سنتی ایران کرد.
او پس از آشنایی با استاد علی اکبر خان شهنازی به کلاس درس استاد محمود کریمی در هنرستان آزاد موسیقی ملی راه یافت و در آنجا مشغول فراگیری آواز سنتی ایران شد.
ناصح‌پور همچنین با حضور در کلاس درس شهنازی، با مطالب و نکته‌های نظری موسیقی سازی و ردیف‌های آن آشنا شد و در محفل هنری استاد امیر قاسمی نیز این امکان ایجاد شد که با ساز استاد سعید هرمزی و دیگر استادان حاضر در آن محفل انس گیرد.
ناصح‌پور از جلسات “شناخت موسیقی و کلام” و “تلفیق شعر و موسیقی” نزد هوشنگ ابتهاج (سایه) نیز بهره‌های فراوان برد.
از اجراهای آوازی ناصح پور می‌توان به خواندن تصنیف “ز من نگارم” از ساخته‌های درویش خان در آلبوم مشترکش با محمد رضا لطفی و ناصر فرهنگ‌فر اشاره کرد.
دو صفحه گرامافون در کتاب “موسیقی آوازی ایران” و اجرای تصنیف‌های عارف و شیدا در آلبوم یادواره استاد برومند به سرپرستی محمد رضا لطفی و اجرای آواز در آلبوم سرودهای آذربایجانی به سرپرستی حسین علیزاده از دیگر آثار این ردیف‌دان برجسته است.
این برنامه ۲۴ تیرماه از ساعت ۱۶ تا ۱۹ در تالار استاد “جلیل” شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.
فردین خلعتبری موسیقی سریال “شب دهم” را به روی صحنه می‌برد
فردین خلعتبری از اجرای موسیقی متن مجموعه “شب دهم” به صورت گسترده و زنده و به طریق ارکستر بزرگ روی صحنه می برد.
خلعتبری گفت: قصد داریم موسیقی متن مجموعه “شب دهم” به صورت گسترده و زنده و به طریق ارکستر بزرگ روی صحنه اجرا شود. علیرضا قربانی پنج تصنیف روی این مجموعه را می‌خواند که سرودن اشعار بر عهده افشین یداللهی است. این کار قرار است به مدت سه شب در ماه رمضان روزهای سوم، چهارم و پنجم مرداد ماه در سالن برج میلاد اجرا شود.
احسان حاجی علی عسکر با داد دل می آید
آلبوم موسیقی “داد‌دل” به خوانندگی احسان حاجی علی عسگر و آهنگسازی رضا موسوی زاده (سرپرست گروه موسیقی فاخته) مراحل پایانی ساخت خود را سپری می‌کند.
احسان حاجی علی عسگر گفت:آلبوم موسیقی سنتی “داد دل” درمرحله پایانی ضبط خود به سر می برد و در پاییزامسال راهی بازار موسیقی می شود.
او در ادامه صحبت های خود درباره محتوای آلبوم “داد دل” خاطرنشان کرد :این آلبوم شامل شش قطعه تصنیفی  عبارتند از “داد دل” ،”رازدل دیوانه”، “مرغ دل”، “بیقرار”، “نغمه نوروزی” و”ناله عشاق” است که یکی از این قطعات به صورت آوازی اجرا شده است.
این خواننده جوان با اشاره به اینکه قطعات آوازی این اثر موسیقایی با همراهی تار و نی و کمانچه خوانده شده است،اظهار داشت:تمامی تصنیف های یاد شده در دستگاه های اصفهان، دشتی و شور اجرا شده اند .
وی در ادامه درباره نوازنده های این آلبوم گفت:در “داد دل” رضا موسوی زاده(تار-سه تار-بم تار)علی گرامی فر(تنبک، اودو، دایره)، امیر امیری مقدم( سنتور)، مهدی تیموری فرشباف( نی)، امیرحسین نعمت الهی( کمانچه)، کیوان علی محمدی هانه گلان( دف) با من همکاری کرده اند.همچنین سارا سلطانی نیز به عنوان خواننده کر در این آلبوم به اجرا پرداخته است .

کد خبر: ۲۰۱۲۰۷۰۷۱۷۰۳۰۹۰۱۲


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.