اخبار موسیقی:موسیقی سنتی غیرقابل تغییر است۳ آبان ۹۱

این خبر امروز چهارشنبه ۳ آبان در پورتال خبری ممتاز نیوز از منبع ذکر شده در انتهای خبر، بازنشر گردیده است

در بررسی آهنگسازی بر روی شعر سپید بیان شد/۶

ارسلان کامکار گفت: موسیقی سنتی غیرقابل تغییر است و این نوع موسیقی مانند هر سنت دیگری باید براساس معیارهای گذشته پیش رود.

ارسلان کامکار، آهنگساز و نوازنده عود در گفت و گو با خبرنگار موسیقی هنرآنلاین در پاسخ iبه این پرسش که چرا موسیقی سنتی ما همپای ادبیات نوی ما پیش نرفته است،گفت: موسیقی سنتی غیرقابل تغییر است؛ زیرا اگر نو و تازه شود دیگر موسیقی سنتی نمی باش. موسیقی سنتی مانند هر سنت دیگری باید براساس معیارهای گذشته پیش رود و اگر بخواهیم آن را تغییر دهیم کلیت این نوع موسیقی نیز از بین می‌رود.

این آهنگساز در ادامه افزود: موسیقی سنتی سالهای بسیاری با اشعار کهن تلفیق شده است؛ پس در نهایت همه مخاطبان این نوع موسیقی را با اشعار حافظ، مولانا و … می‌شناسند. شاید ما بتوانیم موسیقی‌های دیگر را دچار تحول کنیم اما موسیقی سنتی باید مانند گذشته پیش رود و این روند حتی در ۷۰۰ سال آینده هم iبه همین روال خواهد بود.

این نوازنده عود خاطرنشان نمود: اشعاری که در موسیقی سنتی از آن استفاده می‌کنیم باید حاوی وزن و قافیه باشد و این ویژگی‌ها فقط در داخل شعر کهن وجود دارد، همچنین آهنگسازی بر روی اشعار نو بسیار سخت است و کار را برای آهنگساز دشوار می‌سازد اما آهنگسازی بر روی اشعار کهن ساده و راحت است.

وی در ادامه با اشاره iبه اینکه اشعار کهن با روح موسیقی سنتی سازگار است، گفت: در اشعار نو تلفیق شعر و موسیقی، تلفیق کلمه، تلفیق محتوا و… بسیار سخت است و اشعار نو باید در موسیقی‌های تازه و امروزی استفاده شود؛ زیرا این نوع موسیقی‌ها از سنت دور است.

ارسلان کامکار در پایان گفت: موسیقی iبه اندازه شعر همپای شرایط اجتماعی پیش نمی‌رود، البته بسیاری از موزیسین‌ها در تلاش می باشند تا یک هماهنگی بین شعر، موسیقی و شرایط اجتماعی iبه وجود آورند، همچنین پذیرش این موضوع در موسیقی برای مخاطبان سخت و دشوار است؛ زیرا روحیه مخاطب را مشوش می‌کند پس در نهایت روحیه مخاطب باید در نظر گرفته شود.

پایان پیام/۴۶

 


آخرین خبرها
منبع: خبرگزاری هنر آنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.