اخراج ۴دانشگاهی افغان به خاطر یک کتاب موهن

فارس به نقل از اهرام آنلاین نوشت: حامد کرزی، رئیس جمهوری افغانستان چهار تن از دانشگاهیان این کشور را به دلیل انتشار کتابی موهن درباره شیعیان و هزاره‌های افغانستان از دانشگاه اخراج کرد.

رئیس آکادمی علوم و تحقیقات افغانستان به همراه سه دانشجوی دیگر به دلیل انتشار کتابی که در آن شیعیان افغانستان به دروغگویی، خشونت و ضد‌اسلامی بودن توصیف شده بودند از دانشگاه اخراج شدند. عنوان این کتاب «اطلس قومی قبایل افغانستان» نام داشت که انتشار آن خشم قوم هزاره را در افغانستان برافروخت.

هزاره‌ها که نزدیک به بیست درصد از جمعیت شیعیان افغانستان را تشکیل می‌دهند از زمان حمله روس‌ها به این کشور در ۱۹۷۹ میلادی، مورد آزار و اذیت دیگر قومیت‌های افغانستان خصوصا طالبان قرار گرفته‌اند.

حامد کرزی در مورد این کتاب گفت: محتوای کتاب بسیار موهن است و این کتاب تنها توهین به یک قوم خاص نیست بلکه به کل جمعیت افغانستان توهین شده است. وی همچنین دستور داد تا این کتاب جمع آوری شود.

حاجی محمد‌ محقق، یکی از سیاسیون هزاره که در دولت کرزی شرکت دارد، این کتاب را محکوم کرد و خواستار مجازات نویسندگان آن شد.

از سوی دیگر خالد حسینی، نویسنده هزاره افغانستان، در سال ۲۰۰۳ کتاب «بادبادک باز» را نوشت و در این کتاب به ظلم‌ها و آزار شیعیان افغانستان در طول یک سده اخیر اشاره کرد. این کتاب در ایران از سوی دو ناشر مورد توجه قرار گرفت و به فارسی ترجمه شد. همچنین در سال ۲۰۰۷ با اقتباس از این کتاب فیلمی ساخته شد.
۶۰۶۰
 

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.