اخطار اروپا به آمریکا برای توافق با ایران

گردآوری توسط گروه سیاسی ممتاز نیوز

ایران > سیاست‌خارجی – با آغاز شمارش معکوس برای پایان مهلت توافقنامه موقت هسته‌ای، ۲۰شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فرانسه موسوم به کلوپ ۲۰از دولت فرانسه خواسته‌اند در مذاکرات به انعطاف عمل دست‌بزند. ‌

همزمان جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا کنگره را از سنگ اندازی دربرابر توافق هسته‌ای برحذر داشته است. این تنها توصیه‌های هسته‌ای به تندروهایی که در طرف دیگر میزمذاکرات هسته‌ای نشسته‌اند نیست. سایت خبری تحلیلی المانیتور دیروز در گزارشی به نقل از منابع خبری‌اش در کنگره آمریکا و همچنین در اتحادیه اروپا نوشت، دیپلمات‌هایی از ۳کشور اروپایی این روزها مشغول آخرین رایزنی‌ها با نمایندگان کنگره درباره توافق هسته‌ای با ایران با توجه به نزدیک شدن ضرب‌الاجل ۲۴نوامبر (۳آذر) هستند.

براساس این گزارش، دیپلمات‌هایی از ۳سفارتخانه اروپایی یعنی فرانسه، انگلیس و آلمان در روزهای گذشته مذاکراتی صریح با نمایندگان کنگره در واشنگتن داشته‌اند. موضوع این مذاکرات، هشدار به نمایندگان جمهوریخواه درباره ضررهای تصویب تحریم‌های جدید قبل از ۳آذر و عدم‌کارشکنی در مذاکرات با ایران بوده‌است.

المانیتور به نقل از یکی از منابع مطلع خود از این جلسات نوشته‌است، دیپلمات‌های اروپایی به کنگره هشدار داده‌اند که اگر مذاکرات هسته‌ای با ایران به‌خاطر کارشکنی کنگره به شکست بینجامد، اروپا مستقل از آمریکا و به‌صورت یکجانبه درباره تعامل با ایران تصمیم خواهد گرفت. این موضع اتحادیه اروپا و هشدار به کنگره به این دلیل اتخاذ شده‌است که کشورهای اروپایی بیشتر از آمریکا از ادامه تحریم ایران زیان اقتصادی می‌بینند و می‌خواهند هرچه زودتر جلوی ادامه این خسارت گرفته شود.

حتی فرانسه که ۶‌ماه قبل و در آستانه توافق موقت هسته‌ای که در ژنو امضا شد، موضعی سخت علیه ایران اتخاذ کرد، اکنون نظری متفاوت با تندروهای واشنگتن دارد. سفیر فرانسه در آمریکا در مصاحبه‌ای با نشریه بلومبرگ گفته‌است، سخت شدن تحریم‌ها کار را برای همه دشوار می‌کند. پیش از این هم ۷ دیپلمات ارشد اروپا از جمله خاویر سولانا مسئول اسبق سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کارل‌بیلدت وزیر خارجه سوئد و امابونینو وزیر خارجه سابق ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرده بودند در صورت عدم توافق، بین ۱+۵ شکاف خواهد افتاد.

  • نامه‌ای به دولت فرانسه

کلوپ ۲۰بیانیه خودشان را در روزنامه لوموند فرانسه منتشر کرده‌اند. آنها از دولت فرانسه خواسته‌اند تا در مذاکرات هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی ابتکار عمل را در دست گرفته و پیش از مهلت تعیین شده برای توافق نهایی در ۲۴نوامبر (۳آذر ماه) به انفعال در دیپلماسی خود به‌منظور دستیابی به یک توافق با ایران، پایان دهد. این ۲۰شخصیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فرانسه، که در میان آنان نام چهره‌هایی چون وزیر پیشین امور خارجه، سفیر پیشین فرانسه در ایران، رئیس پیشین دانشکده دفاعی فرانسه و دیگر چهره‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، بیانیه خود را با این جملات آغاز کرده اند: دوستی دیرینه‌ای میان ایران و فرانسه وجود دارد اما در سال‌های گذشته این دو کشور در مواردی از یکدیگر فاصله گرفتند. این گروه با انتقاد از موضع فعلی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای، نوشتند: در فضای فعلی، حل و فصل مسئله هسته‌ای بیش از هر زمان دیگر امری غیرقابل اجتناب برای برقراری مجدد رابطه سیاسی و اقتصادی با ایران به‌نظر می‌رسد.

  • توصیه‌ای به کنگره

از سوی دیگر وزارت خارجه آمریکا کنگره را از سنگ اندازی در برابر توافق هسته‌ای با ایران برحذر داشت و اعلام کرد: آخرین مراحل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات تا ۲۴نوامبر جریان دارد. جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته که از تمامی اعضای (کنگره) می‌خواهیم منتظر جزئیات نهایی بمانند. مطالب را تنها براساس تیتر و عنوان آنها قضاوت نکنید بلکه مضمون را درنظر بگیرید و سپس درباره آنها نظر دهید. حسن روحانی رئیس‌جمهور چهارشنبه گذشته در جلسه هیأت دولت گفته بود که اختلافات داخلی برخی اعضای ۱+۵به ایران ربطی ندارد.

– .

RSS
منبع: همشهری
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.