اخطار «رشدغیرمجاز» به قیمت مسکن

فرید قدیری

منحنی نوسان قیمت آپارتمان در شهر تهران بعد از حدود دو سال همپایی با نرخ تورم عمومی، از مسیر تعادلی خود خارج شد. مرکز آمار روز گذشته به فاصله یک هفته از انتشار آخرین گزارش درباره اوضاع قیمت مسکن در پایتخت، اطلاعات تازه‌تری منتشر کرد که نشان می‌دهد: در بهار امسال میانگین قیمت واحدهای مسکونی شهر تهران ۳۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل، افزایش پیدا کرده است.
این نرخ رشد، گرانی بیش‌از اندازه و غیرطبیعی را در بازار مسکن اخطار می‌دهد، چون در بهار امسال نرخ تورم عمومی ۴/۲۲ درصد گزارش شده و به این ترتیب قیمت مسکن با فاصله زیادی از نرخ تورم، مسیر صعود را در پیش گرفته است.
سال گذشته مسکن در تهران به طور متوسط ۱۹ درصد افزایش قیمت پیدا کرد که در مقایسه با تورم ۵/۲۱ درصدی در آن سال، دغدغه‌ای در بازار بابت گرانی آپارتمان مطرح نبود.
آن‌طور که مرکز آمار اعلام کرده، میانگین قیمت هر مترمربع واحدمسکونی در تهران از ۲ میلیون تومان در سال۹۰ به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بهار۹۱ رسیده است.
وضعیت موجود می‌تواند اخطار آماری به دولت باشد از بابت اینکه شرایط تقریبا طبیعی قیمت مسکن در دو سال اخیر، ممکن است امسال به گونه دیگری رقم بخورد.
گزارش «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات گزارش مرکز آمار در این باره حاکی است: اجاره‌بهای واحدمسکونی در شهر تهران طی بهار امسال ۲۷ درصد افزایش پیدا کرده، طوری که برخلاف سال گذشته که نرخ رشد اجاره‌بها از نرخ رشد قیمت مسکن سبقت گرفته بود، امسال کمتر شده است.
مرکز آمار ایران همچنین از افزایش ۳۶ درصدی قیمت زمین مسکونی در تهران طی بهار امسال خبر داده و اعلام کرده است: قیمت هر مترمربع زمین به مترمربعی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.