ادامه اعتصاب کارگران معدن مس قزاقستان برای دریافت دستمزد بیشتر

به گزارش خبرگزاری رویترز از آلماتی، شرکت کازاخمیز که در بورس لندن ثبت شده و یازدهمین تولید کننده عمده مس جهان به شمار می رود، با اعزام مدیران ارشد خود به معدن ‘آننسکی’ در مرکز قزاقستان، اعلام کرد: چنانچه کارگران با گفتگوهای سازنده موافقت کنند، آنها را مجازات نخواهند کرد.

گفه شد که کارگران معدن از بیرون آمدن از معدن آننسکی در نزدیکی شهر ساتپایف در مرکز قزاقستان پس از پایان شیفت روز جمعه خودداری کرده اند.

قزاقستان قبلا از جمهوری های شوروی پیشین بود و ۱۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

مقام های این کشور به ویژه نگران بروز ناآرامی های کارگری در شهرهای تک صنعتی این کشور هستند. اعتراض یک ماهه کارگران اخراج شده صنعت نفت قزاقستان در سال گذشته منجر به بروز شدیدترین خشونت های این کشور در ده سال گذشته شد.

در این درگیری ها که در ماه دسامبر رخ داد پس از آنکه پلیس از گلوله جنگی علیه تظاهرکنندگان در شهر نفتی دورافتاده ژانااوزن استفاده کرد، دستکم ۱۴ تن کشته شدند.

این ناآرامی جدی ترین چالش را برای نورسلطان نظربایف رییس جمهوری در طول حکمرانی وی بوجود آورد که بیش از ۲۰ سال طول کشیده است.

پیش از بروز این خشونت حدود دو هزار نفر از کارگران صنعت نفت اخراج شده به وسیله شرکت اکتشاف کارمونایگاز دست به اعتصاب و تظاهرات زده بودند که از سوی مقام های این شرکت نفتی غیرقانونی دانسته شد.

مترجمام**۱۴۸۶**۲۰۴۷**

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۱۷۰۴۶


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.