ادامه بی‌توجهی پادشاه اردن به مطالبات مردم

پایگاه خبری میدل ایست آنلاین در گزارشی از اردن نوشت که پادشاه اردن با بی توجهی به مطالبات داخلی و در پیش گرفتن سیاست رویارویی با مردم نشان داد در حوزه مسئولیت خود تنها شنونده خوبی است.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران ، اردن به سبب اوضاع اقتصادی و اجتماعی دشوار خانواده ها با نوعی خشم عمومی مواجه است در چنین شرایطی سیاست های ریاضت اقتصادی فایز الطراونه نخست وزیر این کشور این دشواری ها را بیشتر کرده است.
دولت اردن در تازه ترین اقدام روز جمعه قیمت دو نوع سوخت پرمصرف در کشور  را افزایش قیمت داد تا از ماه آوریل که فایز الطراونه نخست وزیری اردن را به دست گرفته است این دومین مرحله از افزایش قیمت سوخت در این کشور باشد ، به همین منظور بسیاری از مردم اردن با تمسخر سیاست های دولت ، چنین اقداماتی را در سایه افزایش بیکاری و کاهش درآمد خانواده ها نوعی ماجراجویی مسئولان علیه مردم تعبیر کنند.
در پنج سال اخیر قیمت مواد غذایی در اردن افزایش قابل توجهی داشته است تا این عامل در کنار انگیزه ای که بهار عربی در میان مخالفان اردنی به وجود آورده است سبب بروز تحرکاتی از سوی مخالفان در کشور شود.
اردن از ژانویه سال ۲۰۱۱ و تحت تاثیر بهار عربی با تظاهرات اعتراضی مسالمت آمیز اما گسترده روبروست و معترضان خواستار اصلاحات سیاسی، اقتصادی و مبارزه با فساد در کشورند.
به مرور زمان سقف مطالبات افزایش یافته است تا پادشاه کشور و همسرش نیز از شعارهای اعتراضی مخالفان در امان نمانند چنانچه دامنه اعتراضات به مناطقی رسید که تاگذشته صدایی از آنجا شنیده نمی شده است.
با این حال دولت این کشور برای جبران کسری بودجه سال ۲۰۱۲ در اندیشه افزایش قیمت هاست و همین امر سبب شده است تا در محافل مخالف درباره توانایی پادشاه برای اداره امور کشور تردید جدی ایجاد شود.
پادشاه سعی کرد برای فرونشاندن اعتراضات داخلی خود را به عشایر نزدیک کند اما این سیاست نیز سودی برای او نداشت به همین منظور مخالفان معتقدند اتخاذ این سیاست ها نشان می دهد مسئولان درک درستی از علت اعتراضات و نارضایتی های داخلی ندارند.
پادشاه کنونی اردن بر خلاف پدرش که محبوبیتی در میان مردم داشت از داشتن پایگاه اجتماعی در کشورش محروم است و یکی از دلایلش این است که مسیر رویارویی با مردم را انتخاب کرد و خود را از درک مطالبات  واقعی مردم دور نگه داشت، سیاستی که دامنه اعتراضات را حتی به درون ارتش کشاند تا برخی از بازنشستگان ارتش به سیاست خصوصی سازی که از آن به فروش کشور به عده ای خاص یاد می کنند معترض شوند.
در اردن میانگین حقوق ماهیانه کارکنان دولت ۴۰۰ دینار  یعنی حدود ۵۵۰ دلار است که کفاف زندگی خانواده ها را نمی دهد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.