ادعای سفیر عربستان: ایرانی ها قصد ترور من، شیخ الازهر و فرید واصل را داشتند!

خبرگزاری آریا-احمد قطان، سفیر عربستان سعودی در قاهره به رغم انکار قبلی یک مقام مصری، ادعا کرد که توطئه‌ای برای ترور او در قاهره کشف شده و سه ایرانی در ارتباط با این توطئه بازداشت شده‌اند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا به نقل از بی بی سی، قطان که به تازگی به مصر باز گشته است، شنبه شب ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) در یک برنامه تلویزیونی در کانال دوم شبکه الحیات گفت که از ایرانیان بازداشت شده برگه کاغذی به دست آمده بود که روی آن نام او، شیخ الازهر و فرید واصل، مفتی سابق مصر نوشته شده بود.
 قطان در مورد هویت این سه ایرانی و سرنوشت آنها پس از دستگیری توضیحی نداد.

لازم به ذکر است است روزنامه عربستانی `الحیات` چاپ لندن در شماره اخیر خود به نقل از `سامی جلال الدین` مشاور حقوقی سفارت عربستان در قاهره مدعی شد نیروهای امنیتی مصر یک باند سه نفره ایرانی را که در صدد ترور `احمد قطان` سفیر عربستان در مصر و نماینده دائم این کشور در اتحادیه عرب بودند، دستگیر کردند.
این در حالی است که خبرگزاری رسمی مصر روز چهارشنبه گذشته (۲ مه) به نقل از یک “مقام مسئول” در وزارت امور خارجه این کشور، خبر چنین توطئه ای را تکذیب کرده بود.
خبرگزاری خاورمیانه به نقل از این “مقام مسئول” نوشته بود که طرح ترور  قطان “کاملا خلاف واقعیت” است و او از آغاز دوره سفارتش در قاهره تا کنون هدف هیچ سوءقصدی نبوده است.
مقام های ایرانی هم در واکنش به انتشار این خبر، آن را “کاملا بی اساس” خوانده بودند.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته بود: “این ادعاها اساس و پایه‌ای ندارد و در جهت طراحی کشورهایی است که منافع جهان اسلام را در نظر نمی‌گیرند. این حرف ها تنها می‌تواند رژیم صهیونیستی و حامیان آن را خوشحال کند.”
از سوی دیگر  مجتبی امانی، رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره در این مورد گفت: “در پس پخش چنین شایعاتی اهداف مشکوکی قرار دارد تا مصر را به عرصه درگیری‌های سیاسی و تبلیغاتی تبدیل کند، اما ایران شدیدا با این امر که مصر عرصه این‌گونه درگیری‌ها باشد، مخالف است. ایران در مشکل اخیر ایجاد شده میان مصر و عربستان طرفدار (هیچ یک از دو طرف) نیست.”
 امانی گفت که سفیر عربستان در قاهره خود این اخبار را تکذیب کرده و او نیز از هیچ مقام مسئولی نشنیده که این ادعا را تائید کرده باشد.
او گفت که تعطیل شدن سفارت و کنسولگری عربستان در قاهره هیچ ارتباطی با ایران ندارد و این مسئله به روابط قاهره و ریاض برمی‌گردد.
روابط عربستان سعودی و مصر در هفته گذشته پر تلاطم بود. عربستان سعودی اوایل هفته در پی تظاهرات خشونت آمیزی که در قاهره در مخالفت با دستگیری یک وکیل مصری توسط مقامات سعودی برگزار شد، سفیرش در مصر را فراخواند و سفارتش را در این کشور تعطیل کرد. اما  قطان پس از حدود یک هفته به قاهره باز گشت.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.