ادعای جدید کلینتون: ایران می​خواهد هدف حمله قرار بگیرد تا از این طریق نظام خود را مشروع جلوه دهد

وزیر خارجه آمریکا در بحث پیرامون اولویت های برتر دیپلماسی آمریکا در جهان و جدیت واشنگتن در مهار برنامه هسته ای ایران مدعی شد که ایران می خواهد هدف حمله قرار بگیرد تا از این طریق نظام خود را مشروع جلوه دهد.

به گزارش روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با چارلی رز و جیمز بیکر وزیر امور خارجه اسبق آمریکا پیرامون اولویت های برتر دیپلماسی آمریکا در جهان، با اشاره به اینکه آمریکا در اینکه نمی توان به ایرانی ها اجازه دستیابی به سلاح هسته ای را داد جدی است، مدعی شد که ایران می خواهد تا هدف حمله نظامی قرار بگیرد تا از این طریق مردم خود را متحد کند و نظام اسلامی را مشروعیت بخشد.

وزیر امور خارجه آمریکا در بخشی از برنامه “گفت وگو درباره دیپلماسی”، به ارائه مجموعه ای از اظهارات خشن تحلیلی درباره احتمال دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای پرداخت. بیکر و کلینتون در این برنامه درباره ضرورت جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای صحبت و خاطر نشان کردند که مهار ایران یک گزینه نیست؛ بیکر مدعی شد که هر گونه اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران باید از سوی آمریکا عملی شود زیرا آمریکا تنها کشوری است که توانایی متوقف کردن برنامه هسته ای ایران با استفاده از زور را دارد.

بیکر در این باره مدعی شده است: ما باید هر راه ممکنی را که می توانیم برای تصحیح تمایل ایرانی ها و هدف آنها در دستیابی به تسلیحات هسته ای عملی کنیم اما نمی توانیم به آنها (ایرانی ها) اجازه دهیم تا به سلاح هسته ای برسند؛ ما تنها کشور در جهان هستیم که می توانیم دستیابی ایران به سلاح هسته ای را متوقف کنیم.

وزیر امور خارجه اسبق آمریکا افزود: به نظر من اسرائیلی ها قابلیت متوقف کردن برنامه هسته ای ایران را ندارند؛ اسرائیلی ها می توانند با حمله به ایران، این برنامه (برنامه هسته ای تهران) را به تعویق بیندازند که در این بین اثرات زیان بار بسیار بسیار زیادی نیز وجود دارد که تمام آنها نامطلوب هستند.

کلینتون نیز در این مصاحبه اظهاراتی مشابه بیکر درباره بازه زمانی تخمین زده شده برای اقدام نظامی احتمالی علیه ایران هسته ای ارائه کرد و مدعی شد که این بازه زمانی می تواند یک سال و یا احتمالا بیشتر باشد؛ وزیر امور خارجه فعلی آمریکا بار دیگر مدعی شد که موضوع تنها ایران و اهداف ایران نیست بلکه موضوع درباره رقابت های تسلیحاتی است که با عواقب پیش بینی نشده ای در منطقه به وقوع خواهد پیوست.

وزیر امور خارجه فعلی آمریکا مدعی شد که قاطعانه شرط می بندد که اگر ایران سلاح هسته ای داشته باشد، این تسلیحات در عرض چند ساعت در بازار خواهند بود و این امر مجموعه ای از چالش های دشوار را برای آمریکا و اسرائیل و تمام دوستان و شرکای واشنگتن به وجود خواهد آورد.

کلینتون در پاسخ به سوالی که درباره نیات واقعی جمهوری اسلامی ایران در زمینه هسته ای مطرح شد، با اشاره به اینکه آمریکا در طول هر نشستی که با ایران صورت گرفته، سعی کرده است تا بررسی کند و ببیند که چه تعهداتی را می تواند از ایران بخواهد، با این ادعا که آمریکا تعهدی از ایران نگرفته است، مدعی شد که به همین دلیل است که برگزاری نشست و تعقیب سرسختانه اهداف هسته ای ایران یک ضرورت است.

/۲۹۲۹

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.