ارائه مدلی برای رشد آنوریسم مغزی

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر برای ارزیابی میزان خطر و پیش بینی رفتار برآمدگی های مرضی شریانهای مغزی (آنوریسم مغزی) مدل جدیدی را پیشنهاد کردند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر: خانم ملیکه نبئی، پژوهشگر طرح ‌ آنوریسم مغزی را برآمدگی پاتولوژیک عروق مغزی که غالبا در حلقه ای از شریانها در قاعده مغز اتفاق می افتد ذکر کرد و گفت: این عارضه می تواند موجب خونریزی تحت عنکبوتیه شده و مرگ و میر بالایی را به دنبال داشته باشد.

وی افزود: به علت خطرات و هزینه های زیاد جراحی های مغزی، جراحان این عمل را تا زمانی که ریسک پارگی آنوریسم از ریسک جراحی بیشتر نشده است به تاخیر می اندازند اما معیار غالب فعلی برای تشخیص میزان این خطر اندازه برآمدگی رگ است که به اندازه کافی گویا نیست.

خانم نبئی تصریح کرد: گاهی میزان برآمدگی رگ زیاد است ولی احتمال پارگی آن زیاد نیست و برعکس گاهی برآمدگی کوچک اما آنوریسم تحت خطر بالایی است، از این جهت پژوهشگران در تلاش هستند تا راهکارهایی را برای پیش بینی چگونگی رشد و میزان خطر آنوریسم ها پیدا کنند.

پژوهشگر طرح در نظر گرفتن عواملی مانند فشار خون، سن و بیماری های زمینه ای را از جمله مسائل مطرح ذکر کرد و گفت: در این طرح ما مدلی را پیشنهاد کردیم که در آن برای نخستین بار میزان تنش موثر ناشی ازجریان خون در دیواره رگ به عنوان معیار فعالیتهای تخریبی دیواره معرفی شده است.

وی افزود: دراین مدل هم اکنون با تعامل میان جریان خون و دیواره، می توان رفتار آینده، روند رشد و میزان خطر یک برآمدگی مرضی (آنوریسم)‌ را در عروق مغزی پیش بینی کرد و پیشرفت تحقیقات در این زمینه در سرتاسر دنیا می تواند در نهایت یک ابزار تشخیصی کاربردی را در اختیار پزشکان قرار دهد تا به وسیله آن بتوانند تصمیمات صحیح تری در مورد تخمین ریسک و وزن دهی روش های مختلف درمانی آنوریسم های مغزی اتخاذ نمایند./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.